Administrație

Lucrări impresionante pe Autostrada Transilvania. UMB „mută un deal” pentru a face loc șoselei.

Imagini impresionante, surprinse cu drona pe Autostrada Transilvania. Constructorul român UMB a început să „mute” un deal ca să facă loc autostrăzii.

Lucrări impresionante pe Autostrada Transilvania. FOTO: Captură ecran Lucrări impresionante pe Autostrada Transilvania. FOTO: Captură ecran

 

 


Test de pricepere și îndemânare, pentru constructorul român UMB, pe lotul Zimbor – Poarta Sălajului. Zilele acestea, pe lotul „buclucaș” au loc ample lucrări de săpare și consolidare a unui deal întreg pentru a face loc autostrăzii, scrie Hotnews.

 


În zona Clujului, românii de la UMB lucrează de zor la două porțiuni de autostradă de aproape 42 de kilometri lungime, tronsoane grele prin dealurile transilvănene. Din cauza dificultății reliefului din această zonă, proiectul reprezintă o provocare pentru constructor și nu a dus lipsă de probleme birocratice. La Zimbor, limita dintre cele două loturi ale UMB, constructorul român arată o mobilizare exemplară în cadrul unei ample lucrări de consolidare și săpare a dealului pentru a face loc autostrăzii.

Prima autostradă cu bani din PNRR

UMB lucrează în prezent pe Autostrada Transilvania A3 în zona Cluj-Sălaj la circa 42 de kilometri de autostradă, practic prima autostradă prinsă la finanțare prin PNRR.


Imaginile surprinse recent cu drona arată cum constructorul UMB lucrează să „mute” un deal. Pe tronsonul de la Zimbor la Poarta Sălajului (circa 12 km), UMB a început lucrările efective în vara lui 2022, iar în prezent stadiul fizic al proiectului a depășit 30%.

Inițial, contractul semnat în iulie 2020 presupunea 12 luni pentru proiectare și alte 24 de luni pentru execuție - cu alte cuvinte ar fi trebuit să fie gata chiar din acest an, din 2023. Cu toate acestea, proiectarea a început cu aproape un an mai târziu din cauze birocratice, iar alte tergiversări din partea statului au făcut practic ca proiectul să fie în întârziere față de datele anunțate inițial.


CITEȘTE ȘI

Trei loturi ale Autostrăzii Transilvania, pe lista inaugurărilor promise de Grindeanu până la finele anului 2024

Astfel, termenul actual pentru finalizarea proiectului este finalul anului 2025.


Lucrările executate sunt impresionante, dincolo de numeroasele poduri și viaducte, UMB lucrează intens la amenajarea dealului Zimbor acolo unde trebuie realizat un debleu major (gaură/săpătură) pe unde să treacă autostrada.

Lotul Nădășelu-Zimbor, gata abia în 2025

Pe 30 de km de la Nădășelu la Zimbor se lucrează de zor încă din primele zile din 2021, dar în ciuda mobilizării constructorului lucrurile s-au complicat - pe anumite porțiuni au început să aibă loc alunecări masive de teren, iar lucrările au fost sistate pentru a se găsi noi soluții tehnice și pentru a se schimba inclusiv traseul autostrăzii pe alocuri.

Pentru aceste lucrări, însă, CNAIR scoate o licitație separată pentru proiectare și lucrări. Toate întârzierile au împins și aici finalizarea tronsonului undeva spre 2025. (tronsonul cu lucrări suplimentare și traseu deviat poate fi văzut în clipul video de mai jos de la 1:10 la 2:00 - zona Nădășelu; și 07:55 - 09:40 - zona Topa Mică)

UMB lucrează intens pe ambele loturi

În cadrul lucrărilor la Autostrada Transilvania, două sectoare esențiale se disting prin complexitatea și importanța lor: Nădășelu – Zimbor și Zimbor – Poarta Sălajului, ambele construite de antreprenorul român UMB.

Cu o lungime de 30,06 kilometri, A3 Nădășelu – Zimbor are o valoare estimată de 1,5 miliarde de lei (fără TVA), conform prețurilor actualizate.

Contractele pentru Nădășelu – Mihăiești și Mihăiești – Zimbor au fost semnate la data de 22 septembrie 2020, respectiv 1 iulie 2020. Durata de implementare a fost planificată să fie de 12 luni pentru etapa de proiectare și ulterior 24 de luni pentru execuție. Însă, din cauze obiective, termenele contractuale s-au prelungit.

CITEȘTE ȘI

Românii de la Precon, câștigătorii licitației pentru lotul Chiribiș-Biharia de pe Autostrada Transilvania

La nivelul lunii august 2023, progresul fizic al lucrărilor a atins o cotă impresionantă: 60% pentru Nădășelu – Mihăiești și 30% pentru Mihăiești – Zimbor. 

Perioada estimată de finalizare pentru cele două sectoare se profilează în viitorul apropiat. Astfel, pe Nădășelu – Mihăiești, lucrările sunt preconizate a fi finalizate în trimestrul al treilea al anului 2025, în timp ce pe Mihăiești – Zimbor, lucrările trebuie finalizate până în trimestrul patru al aceluiași an.

Pe de altă parte, tronsonul Zimbor – Poarta Sălajului înregistrează o lungime de 12,24 de kilometri și are o valoare estimată de 836 milioane de lei (fără TVA), conform prețurilor actuale.

Data semnării contractului, 1 iulie 2020, a marcat începutul unei perioade de planificare și execuție meticuloase. Termenul inițial, format din 12 luni pentru etapa de proiectare și ulterior 24 de luni pentru execuție, s-a prelungit.

În luna august a anului 2023, progresul fizic al lucrărilor a atins un nivel de 30%, o realizare notabilă pentru acest sector vital. 

Data finalizării este programată pentru trimestrul patru al anului 2025.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Două loturi ale Autostrăzii Transilvania, DEBLOCATE! „Undă verde” pentru semnarea contractelor, în lipsa contestațiilor

Ultimele Stiri
abonare newsletter