Administrație

Creșterea costurilor pentru metroul din Cluj, pe masa Ministerului Transporturilor. Lucrarea se scumpește cu 35%

Costurile metroului de la Cluj cresc cu circa 35%, conform noilor indicatori dintr-un document publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

Creșterea costurilor pentru metroul din Cluj, pe masa Ministerului Transporturilor. FOTO: Facebook/ Municipiul Cluj-Napoca

 

 


După ce în luna septemebrie, indicatorii tehnico-economici actualizați pentru metroul de la Cluj au fost aprobați de consiliile locale din Florești și Cluj-Napoca, recent, aceștia au ajuns și pe masa Ministerului Transporturilor. 

 


Licitația pentru desemnarea unui constructor pentru execuția lucrărilor la Magistrala I de metrou de la Cluj a fost suspendată în luna august pentru actualizarea indicatorilor tehnico-economici. În urma unei analize, ca urmare a creșterii prețurilor în timpul pandemiei, dar și din cauza izbucnirii războiului din Ucraina, a rezultat o creștere a costurilor pentru realizarea metroului de circa 35%, de la 10,11 miliarde de lei la 13,69 miliarde de lei.

FOTO: Captură ecran/ Ministerul Transporturilor

În ce privește suma prevăzută pentru construcția și montajul metroului, aceasta a crescut de la 6.581.365.277 lei cu TVA la 9.127.526.424 lei cu TVA, așadar o creștere de 35,7% a costurile aferente realizării Magistralei I de metrou. 


„Prin prezentul proiect de hotărâre a Guvernului, se propune actualizarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții, ca urmare a actualizării acestora în funcție de evoluția prețurilor de consum, ceea ce înseamnă de fapt actualizarea Devizului General și a rezultatelor analizei economico-financiare (cost – beneficiu)”, se explică pe site-ul instituției.

Eșalonarea investiției urmează să se realizeze pe parcursul a opt ani. Metodologia de actualizare a Devizului General s-a bazat pe actualizarea Devizelor pe obiect care constituie Devizul General, pe baza indicilor de cost în construcții publicați de Institutul Național de Statistică (INS) și a ponderilor acestora stabilite pe elemente de cost semnificative, pentru fiecare dintre specialitățile din cadrul fiecăruia dintre Devizele pe obiect precum și pentru celelalte specialități din cadrul Devizului General.


Potrivit documentelor publicate pe site-ul ministerului, elementele de cost semnificative pentru fiecare dintre specialitățile din cadrul fiecăruia dintre Devizele pe obiect sunt următoarele: Forța de muncă, Energie electrică, Combustibil, Materiale principale și/sau Echipamente principale.

„După efectuarea calculelor din Devizul General Actualizat a rezultat un coeficient general de actualizare de 135,7”, se mai arată în proiectului de actualizare a indicatorilor.


Creșterea costurilor pentru metrou, aprobată în consiliul local

Indicatorii tehnico-economici actalizați pentru construirea magistralei de metrou de la Cluj au fost aprobați în luna septembrie într-o ședință a Consiliului Local Cluj-Napoca. Primarul Emil Boc a arătat atunci că noua valoare a investiției a fost realizată cu aprobarea ministerului Transporturilor, ca răspuns la faptul că firmele doritoare să construiască metroul nu s-au putut încadra în costul estimat.

„Urgența acestei ședințe este determinată de nevoia aprobării urgente a actualizării indicatorilor tehnico-economici pentru metrou, astfel încât licitația să poată fi continuată în vederea derulării acestui obiectiv extrem de important pentru orașul nostru. Cunoașteți faptul că, la sfârșitul lunii august am decis, după consultarea și aprobarea ministerului Transporturilor, suspendarea licitației în vederea aprobării indicatorilor tehnico-economici. Această actualizare este determinată de creșterea prețurilor la toate capitolele care vizează realizarea metroului, în condițiile existente pe care le cunoașteți, de peste tot în Europa și în lume. Avem finalizată procedura legală de actualizare a indicatorilor tehnico-economici. Creșterea este în jur de 35% pe medie, așa cum arată prevederile legale și costurile care se regăsesc pe piața reală în vederea realizării unor asemenea obiective. La dosarul ședinței aveți confirmarea Ministerului Transporturilor care, comunică acordul cu privire la metodologia de actualizare a devizului general, care s-a bazat pe actualizarea devizelor pe obiect pe baza indicilor de cost în construcții publicat de Institutul Național de Statistică și a ponderilor stabilite pe elemente de cost semnificative. În consecință, și la Cluj și la Florești, astăzi facem acest demers, urmând ca după aceea, Guvernul să actualizeze, în formă finală, indicatorii tehnico-economici, pe baza celor precizate de către proiectant și confirmate de către direcțiile de specialitate din Ministerul Transporturilor”, a arătat primarul Emil Boc.

Ca și în hotărârea anterioară de guvern, finanțarea este asigurată din fonduri externe rambursabile prin Planul Național de Redresare și Reziliență, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limitele sumelor aprobate anual cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice, aprobate potrivit legii, a mai arătat edilul. Indicatorii tehnici ai investiției rămân neschimbați, a declarat Ionel Oprea, șeful de proiect al metroului din Cluj, așadar numărul de stații, localizarea acestora, dar și termenul de execuție de 96 de luni rămân cele inițiale. 

Licitația, lansată încă din luna martie

Primăriile Cluj-Napoca și Florești au publicat pe 16 martie anunțul de participare privind proiectarea și execuția de lucrări la Magistrala I de metrou Cluj. Licitația a fost suspendată în 22 august, fix în ultima zi de depunere a ofertelor. Primăria Cluj-Napoca anunța că, după consultarea Ministerului Transporturilor, a decis suspendarea procedurii de achiziție cu privire la Magistrala I de Metrou Cluj în vederea actualizării indicatorilor tehnico-economici ai investiției, din cauza creșterii prețurilor din ultima vreme.

Municipalitatea a explicat că a decis suspendarea procedurii în vederea actualizării prețului de licitație, după ce mai multe firme interesate de lucrare au reclamat că nu se pot încadra cu oferta ân valoarea estimată.

„În ultimele 4 zile am primit 3 scrisori de informare de la firme interesate de realizarea Metroului de la Cluj și care ne-au precizat că nu se pot încadra cu oferta în valoarea estimată. Precizăm faptul că aceste firme au realizat multiple lucrări de metrou în capitale și orașe ale Uniunii Europene. Pentru a nu anula licitația, care ar fi presupus cel puțin 6 luni de amânare a proiectului, am decis utilizarea procedurii de actualizare a indicatorilor tehnico-economici, cu sprijinul Ministerului Transporturilor și al Guvernului României. Procedura de achiziție va fi continuată imediat după actualizarea, prin hotărâre de Guvern, a indicatorilor tehnico-economici”, au transmis în august reprezentanții primăriei.

Prin obiectivul de investiții menționat se are în vedere construcția unei linii de metrou ușor cu o lungime 21,03 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran. Amplasamentul este în județul Cluj, municipiul Cluj – Napoca și comuna Florești. Ordonatorul principal de credite este Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, iar beneficiarii sunt UAT municipiul Cluj-Napoca și UAT  comuna Florești.

CITEȘTE ȘI:

Proiectul metroului de la Cluj, DEBLOCAT! Creștere MAJORĂ a costurilor

Ministru: „Metroul va face din Cluj al doilea oraş cu 1 milion de locuitori din România”

Ultimele Stiri
abonare newsletter