Administrație

Ministru: „Metroul va face din Cluj al doilea oraş cu 1 milion de locuitori din România”

Construcţia metroului din Cluj va transforma radical centrul regional şi va permite creşterea de aproape trei ori a populaţiei oraşului în condiţiile în care oamenii se vor deplasa mai uşor şi mai rapid dintr-un capăt în celălălt, este de părere ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș.

 

„PNRR include şi investiţii în metrou, o componentă importantă pentru cel din Bucureşti dar şi pentru Cluj. Clujul va fi primul oraş din România care are sarcina dificilă de a implementa proiectul de metrou, care va face din Cluj o localitate cu un potenţial de peste 1 milion de locuitori, astfel încât să nu mai avem totul concentrat la Bucureşti“, a spus Marcel Boloş, ministrul fondurilor europene, în cadrul evenimentului Misiunea 2030 – Drumul României către un transport verde, eveniment realizat de Confederaţia Patronală Concordia, citat de zf.ro.


Zona metropolitană a Clujului are circa 410.000 de locuitori, însă din cauza reliefului oraşul are o zonă limitată unde se poate extinde, iar creşterea populaţiei pune o presiune tot mai mare pe transportul în comun şi pe infrastructura rutieră. 

Primăria Cluj-Napoca a decis suspendarea temporară a proiectului metroului pentru a actualiza indicatorii licitaţiei, în condiţiile în care costurile materialelor de construcţii au crescut foarte mult în 2022 din cauza inflaţiei şi conflictului din Ucraina.


Primarul Emil Boc spune că mai multe firme interesate de lucrare au reclamat că nu se pot încadra cu oferta în valoarea estimată.

„Această operațiune este necesară în vederea actualizării costului de realizare a metroului, raportat la creșterea accelerată a prețurilor la materiale de construcții din ultima perioadă. Precizăm faptul că indicatorii tehnico-economici cu privire la metrou au fost aprobați prin Hotărâre de Guvern la sfârșitul anului 2021 (…) Am primit 3 scrisori de informare de la firme interesate de realizarea metroului de la Cluj și care ne-au precizat că nu se pot încadra cu oferta în valoarea estimată. Precizăm faptul că aceste firme au realizat multiple lucrări de metrou în capitale și orașe ale Uniunii Europene. Pentru a nu anula licitația, care ar fi presupus cel puțin 6 luni de amânare a proiectului, am decis utilizarea procedurii de actualizare a indicatorilor tehnico-economici, cu sprijinul Ministerului Transporturilor și al Guvernului României. Procedura de achiziție va fi continuată imediat după actualizarea, prin hotărâre de Guvern, a indicatorilor tehnico-economici (…) Soluția stabilită asigură continuarea proiectului în cadrul PNRR”, mai arată reprezentanții Primăriei.


Clujul ar putea avea prima linie de metrou funcțională în ianuarie 2027, în primă fază pe 9.16 kilometri, estimându-se ca în 2030 numărul total de călători transportați să se ridice la peste 60 de milioane.

Primăria clujeană susține, conform analizelor finale din studiul de fezabilitate finalizat în 2021, că numărul total de călători necesar a fi transportați este de 164.400 călători/zi în anul punerii în funcțiune (anul 2030) respectiv 246.000 călători/zi în anul 2060, adică 60.006.000 călători/an, la punerea în funcțiune, respectiv 89.790.000 călători/an în 2060.


În documentul citat se prevede construcția efectivă a metroului în patru ani, „de la începutul lui 2023 până la finalul lui 2026”, linia de metrou urmând a deveni funcțională în ianuarie 2027 pe 9, 16km, cu 9 stații și un depou.

CITEȘTE ȘI:

Suspendarea licitației pentru metrou, „o măsură corectă”. Asociația Pro Infrastructură: „Am putea avea un câștigător în ianuarie 2023”

Emil Boc, după suspendarea licitației la metrou. „Nu avem nicio întârziere, suntem în grafic”

CRESC COSTURILE pentru metrou, din cauza scumpirii materialelor de construcții. Licitația, SUSPENDATĂ

abonare newsletter