Actualitate

Imagini spectaculoase de pe segmentul Suplacu de Barcău - Chiribiș (A3). Lucrările ar putea fi încheiate în 2026.

Unul dintre cele mai așteptate segmente de autostradă de pe A3, cu o lungime de peste 26 km și care traversează un lac de acumulare, ar putea fi dat în circulație anul viitor. Imagini spectaculoase de pe secțiunea Suplacu de Barcău - Chiribiș.

Imagini spectaculoase de pe segmentul Bechtel, abandonat vreme de 12 ani. Lucrările ar putea fi încheiate în 2026.|sursa: Raducu P Drum - Autostrada A3 Suplacu de Barcău – Chiribiș. Lucrări zona viaduct, octombrie 2025|youtube.com Imagini spectaculoase de pe segmentul Bechtel, abandonat vreme de 12 ani. Lucrările ar putea fi încheiate în 2026.|sursa: Raducu P Drum - Autostrada A3 Suplacu de Barcău – Chiribiș. Lucrări zona viaduct, octombrie 2025|youtube.com

 

 


Lucrările la secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș de pe Autostrada Transilvania au debutat în a doua parte a lunii ianuarie. 

CITEȘTE ȘI: 
Autostrada Transilvania. Au început lucrările pe celebrul segment „Bechtel”.

Imagini spectaculoase de pe segmentul Bechtel, abandonat vreme de 12 ani. Lucrările ar putea fi încheiate în 2026.|sursa: Raducu P Drum - Autostrada A3 Suplacu de Barcău – Chiribiș. Lucrări zona viaduct, 16 octombrie 2025|youtube.com

În prezent, progresul fizic în teren este de circa 57%, iar potrivit unor scenarii optimiste, constructorul român Erbașu ar putea încheia lucrările în vara anului viitor sau până la finalul lui 2026. 


Secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș a fost abandonată de Bechtel în urmă cu 12 ani. De ce a fost supranumit „lotul blestemat”?

Imagini spectaculoase de pe segmentul Bechtel, abandonat vreme de 12 ani. Lucrările ar putea fi încheiate în 2026.

Cea mai impresionantă lucrare de pe traseu a fost începută de Bechtel încă din 2008, dar a rămas nefinalizată: un viaduct de aproape 1,8 kilometri lungime printr-un lac de acumulare lângă Suplacu de Barcău. 


Autostrada A3 Suplacu de Barcău – Chiribiș|sursa: Raducu P Drum - Autostrada A3 Suplacu de Barcău – Chiribiș. Lucrări zona viaduct, 16 octombrie 2025|youtube.com

Actualul constructor, grupul „Construcții Erbașu”, a primit la începutul anului autorizația de construire pentru finalizarea tronsonului și s-a apucat de execuție inclusiv și la viaduct, notează Hotnews.ro

În prezent, șantierul pe întreaga secțiune este la un stadiu fizic total de aproape 60%.


Termenul de finalizare estimat este luna octombrie 2026, iar în prezent constructorul este concentrat în zona viaductului și a dealurilor dinainte de structura care traversează lacul de acumulare, potrivit detaliilor oferite pe canalul de youtube, Raducu P Drum, care a publicat un clip video cu stadiul lucrărilor din teren 

Viaduct de aproape 2 kilometri prin mijlocul unui lac

Viaductul are 45 de deschideri a câte 40 de metri lungime fiecare și decizia de a fi construit prin lacul de acumulare a fost una controversată la timpul ei. 


Autostrada Transilvania în zona Suplacu de Barcău urma să treacă printr-un câmp activ de sonde petroliere, iar în anii 2000 în zona lacului nu era foarte multă apă.

Pentru a reloca cât mai puține sonde și pentru a evita un deal mai înalt în zona vestică, a fost stabilit traseul autostrăzii prin zona lacului de acumulare, considerându-se atunci că e cea mai ieftină dintre soluții disponibile, precizează Hotnews.ro

Istoria complicată a „lotului blestemat”

Tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș a fost supranumit de-a lungul anilor „tronsonul blestemat”, pentru că deși fusese cel mai avansat ca lucrări dintre cele abandonate de Bechtel, acesta nu a putut fi încheiat. 

Proiectul de la Suplacu de Barcău la Chiribiș a fost abandonat în 2013, când ministrul PSD de atunci Dan Șova a decis rezilierea contractului cu Bechtel. Tronsonul fusese construit aproape 50%, inclusiv o mare parte din celebrul viaduct de 1,8km de la Suplacu de Barcău peste lacul de acumulare cu același nume.

Autostrada A3 Suplacu de Barcău – Chiribiș|sursa: Raducu P Drum - Autostrada A3 Suplacu de Barcău – Chiribiș. Lucrări zona viaduct, 16 octombrie 2025|youtube.com

Ulterior, CNAIR a scos la licitație proiectul, l-a contractat în 2015 cu o asociere spaniolă (Corsan - Corviam Construccion - SA & SC Consinit SRL & SC Road Consulting & Design Solution SRL & SC Via Design SRL ) pe circa 701 milioane de lei, dar în 2016 l-a reziliat din cauza mobilizării slabe a constructorului.

Apoi, abia în decembrie 2020 a fost relansat la licitație proiectul Suplacu de Barcău - Chiribiș, în martie 2021 au fost depuse patru oferte, iar în septembrie 2021 a fost desemnat un câștigător - Construcții Erbașu - Vahostav - SK A.S.

CITEȘTE ȘI: 
Licitația pentru lotul „blestemat” din Autostrada Transilvania a fost anulată! Nimeni nu vrea să construiască 3 viaducte, 8 pasaje și 8 poduri!

După o serie de tergiversări, contestația Nurol, care bloca lucrările, a fost retrasă în primăvara anului trecut. 

Contractul pentru proiectarea lotului Suplacu de Barcău-Chiribiș a fost semnat cu Erbașu pe în noiembrie 2023 pentru o ofertă de 884 milioane lei și o durată de 24 de luni, 6 pentru proiectare și 18 luni pentru lucrări. 

„Vom realiza 26,35 km esențiali pentru infrastructura rutieră majoră din România, care vor cuprinde: un nod rutier, o bretea de întoarcere pe autostradă, 19 structuri (poduri, viaducte, pasaje), o parcare de scurtă durată de tip S1, precum și un centru de întreținere și coordonare. Totodată, pentru realizarea acestei secțiuni, vom reloca o serie de drumuri existente, inclusiv un drum național, drumuri județene și drumuri comunale, iar pe un sector de aproximativ 2 km, vom executa lucrări de relocare a utilităților și de eliberare a amplasamentului din cadrul câmpului petrolier Suplacu de Barcău”, anunța antreprenorul român în ianuarie 2025 pe pagina de Facebook, odată cu debutul lucrărilor în teren. 

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Avans impresionant pe segmentul Suplacu de Barcău - Chiribiș al Autostrăzii Transilvania. Când am putea circula pe secțiunea „muzeu”?

Scenarii pentru realizarea secțiunii Suplacu de Barcău – Chiribiș (A3): lucrările ar putea fi încheiate la final de 2026, la 22 de ani de la prima cupă de excavator dată de Bechtel.

abonare newsletter