Actualitate

O companie cu legături în Rusia a operat încă din 2019 în România după modelul Cambridge Analytica

România a fost, încă din 2019, ținta unui război hibrid dus de Rusia. „O companie cu legături în Rusia a operat în România după modelul Cambridge Analytica”, spune procurorul general, Alex Florența.

O companie cu legături în Rusia a operat încă din 2019 în România după modelul Cambridge Analytica|Foto: Depositphotos.com O companie cu legături în Rusia a operat încă din 2019 în România după modelul Cambridge Analytica|Foto: Depositphotos.com

 

 


Una din sarcinile abordate de compania folosită de ruși în războiul hibrid a constat în microtargetarea populației pe rețelele sociale pentru a vedea la ce narative sunt sensibili românii. 

CITEȘTE ȘI: 
Rușii folosesc AI pentru a sminti mințile românilor. Cum se fac pe social media campanii care ne prostesc și ne aruncă în brațele „prietenului” de la răsărit?

„Războiul hibrid este cu atât mai periculos pentru că este mult mai insidios, mai perfid, și ținta lui sunt creierile oamenilor”, a explicat, marți, procurorul general Alex Florența, citat de G4media.ro


O companie cu legături în Rusia a operat încă din 2019 în România după modelul Cambridge Analytica

Modul de acțiune, prin targetarea publicului țintă, s-a desfășurat prin intermediul rețelelor sociale și a aplicațiilor, iar rușii au folosit dezinformarea și propaganda pentru a exploata vulnerabilitățile sociale. Inteligența artificială s-a dovedit un intrument extrem de util pentru ruși în războiul informațional. 

Războiul pentru influențarea românilor, devoltat pe etape

Lucrurile s-au derulat după câteva etape bine definite. 


„În primul rând e nevoie de găsirea unor narative. Datele noastre arată că încă din 2019 o companie cu legături certe cu Rusia a făcut microtargetarea populației pe rețelele sociale și a făcut segmentarea publicului ca în cazul Cambridge Analytica

Infrastructura a fost dezvoltată pe două paliere. Primul palier dezvoltat de Rusia în 2022 a fost clonarea site-urilor mainstream de presă și de instituții, promovate printr-o rețea de 2.000 de pagini de Facebook pregătite în prealabil, cu denumiri apetisante”, a explicat Alex Florența, potrivit sursei citate. 


CITEȘTE ȘI: 
Rețea de site-uri clonate, utilizată pentru promovarea de conținut înșelător. Acțiunile de dezinformare, în legătură „directă” cu Federația Rusă.

Conform procurorului general, amploarea acestei operațiuni „poate că nu va fi descoperită niciodată”.

Multe din aceste site-uri au IP-uri de Rusia, mai ales din Sankt Petersburg. Există echipe mici de sabotori din America de Sud trimiși să facă acte de sabotaj în țările din Europa de Est.


A fost un nucleu foarte restrâns care a lucrat cu echipa de procurori la acest dosar: SRI, DGIPI, Ministerul de Interne, IGPR

Unii dintre inculpați au legături clare, documentate cu Federația Rusă. O parte din persoanele din anturajul fostului candidat Călin Georgescu au legături clare, documentate cu Rusia”, a detaliat procurorul general Alex Florența. 

România a fost ținta unui atac hibrid masiv al Rusiei cu scopul de a influența campania electorală prezidențială

Potrivit datelor oficiale, o parte din rețea a fost folosită și în 2024.

Rușii au acționat constant în spațiul românesc, prin intermediul ingineriilor sociale, încă din 2019, când România a intrat în planul de acțiune al Kremlinului, care a activat „armata” de boți pentru un război digital de durată. 

Spațiul predilect al atacurilor rusești a fost reprezentat de mediul online.

În continuare, Rusia pregătește ample acțiuni de manipulare prin intermediul diverselor platforme online într-o nouă etapă a „războiului digital”, cu scopul de a influența alegerile parlamentare din Republica Moldova, programate pentru 28 septembrie 2025.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
Foto: Depositphotos.com

CITEȘTE ȘI:

Cum folosește armata digitală a Moscovei frica pentru a influența mințile românilor

Falsificarea istoriei în epoca AI. Radu Oltean: „O strategie afectivă de manipulare și război informațional”.

Ultimele Stiri
abonare newsletter