Educație

Peste 30 de școli din Cluj, eligibile pentru programul de reducere a abandonului școlar finanțat prin PNRR

38 de școli din județul Cluj au fost selectate de Ministerul Educației pentru a beneficia de finanțare prin PNRR în cadrul Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar.

Peste 30 de școli din Cluj, eligibile pentru programul de reducere a abandonului școlar finanțat prin PNRR/ Sursă foto: Emil Boc - Facebook Peste 30 de școli din Cluj, eligibile pentru programul de reducere a abandonului școlar finanțat prin PNRR/ Sursă foto: Emil Boc - Facebook

 

 


Cele 38 de unități de învățământ preuniversitar, nivel gimnazial de stat, din județul Cluj, cu risc ridicat și mediu al ratei de abandon și părăsire timpurie a școlii (PTȘ), vor beneficia de alocarea de resurse financiare pentru sprijinirea elevilor, în vederea reducerii absenteismului, îmbunătățirii rezultatelor la evaluări, obținerii unei rate mai mari de participare la examenele naționale și a unui procent mai mare de elevi care finalizează învățământul obligatoriu, prin utilizarea metodologiei și a instrumentului informatic din cadrul Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE).

 


Programul vizează implementarea Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) prin acordarea de granturi, în două runde. Fiecare grant va avea o valoare de maximum 200.000 euro, în funcție de numărul de elevi înscriși și gradul de marginalizare a localității, și va fi implementat pe o durată de 3 ani.

 


Citiți știrile monitorulcj.ro și pe Google News

Cum au fost selectate cele 38 de școli?

Școlile selectate au fost identificate ca având o prioritate medie și mare de intervenție, prin raportare la cinci indicatori de vulnerabilitate: 

  • procentul profesorilor suplinitori raportat la numărul total al profesorilor din unitatea de învățământ
  • rata de absolvire a învățământului gimnazial, definită ca raportul dintre numărul de absolvenți ai clasei a VIII-a și numărul de elevi înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului școlar
  • raportul dintre numărul elevilor repetenți și în abandon școlar și numărul total de elevi din învățământul gimnazial
  • rata de participare a absolvenților învățământului gimnazial la Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, definită ca raportul dintre numărul absolvenților învățământului gimnazial care participă la examen și numărul total al absolvenților învățământului gimnazial
  • procentul absolvenților de clasa a VIII-a care au obținut note sub 6 la Evaluarea Națională din total participanți la evaluare

Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS), aprobat prin H.G. nr. 1309/2021, reprezintă o intervenție sistemică, asumată de Ministerul Educației. PNRAS este implementat în cadrul Planului Național pentru Redresare și Reziliență al României (PNRR) și beneficiază de o finanțare în valoare de 543 milioane Euro. 


În prima rundă de finanțare a schemei de granturi PNRAS au fost selectate pentru finanțare 1.476 de școli din țară, dintre care 38 de unități sunt din județul Cluj. 

„Rezultatele așteptate la nivelul unităților de învățământ beneficiare de aceste granturi, pe perioada implementării vizează creșterea eficienței și eficacității interne ale școlii, reflectate prin: scăderea ratei de abandon școlar, creșterea ratei de finalizare a învățământului gimnazial, creșterea ratei de participare la Evaluarea Națională la clasa a VIII- a, reducerea procentului de elevi care iau sub nota șase la Evaluarea Națională, reducerea absenteismului școlar, îmbunătățirea proceselor de predare - învățare – evaluare, creșterea procentului de cadre didactice din unitatea de învățământ care folosesc mijloace de predare – evaluare digitale, creșterea procentului de cadre didactice care folosesc strategii pedagogice moderne la nivelul clasei, creșterea accesului elevilor aparținând unor categorii vulnerabile la o educație de calitate, îmbunătățirea interacțiunii între toți actorii cheie ai ecosistemului școlar (elevi, cadre didactice, părinți, directori, inspectori, reprezentanți ai comunității, îmbunătățirea climatului la nivelul școlii si la nivelul clasei, creșterea timpului de instruire alocat elevilor în risc de abandon. 


Felicit școlile clujene care s-au mobilizat și au depus la timp proiectele, prin intermediul cărora vor avea posibilitatea să finanțeze multe activități, pentru care bugetele locale, în special din mediul rural,  nu ar fi putut acoperi aceste costuri: activități de tip afterschool, activități de consiliere pentru elevi și părinți, de formare pentru cadrele didactice, dotări pentru unitățile de învățământ, programe de acordare a mesei calde pentru elevi, subvenții și alte facilități identificate de școli ca nevoi specifice” a declarat Marinela Marc, inspector școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Cluj.

Lista celor 38 de școli din județul Cluj care vor beneficia de finanțare

 

CITEȘTE ȘI:

„De la student la elev”, proiectul prin care studenții îi motivează pe elevi să nu abandoneze școala

abonare newsletter