Economie

Analiză UBB: PIB-ul pe cap de locuitor, mai mare cu 25% în județele care au cel puțin un tronson de autostradă

În septembrie 2023, lungimea totală a autostrăzilor din România a trecut de pragul psihologic de 1000 km. În județele care dispun de cel puțin un tronson de autostradă, produsul intern brut pe cap de locuitor este mai mare cu până la 25%.

Segmentul Nușfalău-Suplacu de Barcău, Autostrada Transilvania (A3)/Foto: Asociația Pro Infrastructura Facebook.com Segmentul Nușfalău-Suplacu de Barcău, Autostrada Transilvania (A3)/Foto: Asociația Pro Infrastructura Facebook.com

 

 


Traficul pe lotul Nuşfalău – Suplacu de Barcău, de pe Autostrada Transilvania, a fost deschis în urmă cu o săptămână (21 septembrie), situație în care România a atins pragul de o mie de kilometri de autostradă.

 


Potrivit analizei realizate de cercetătorii UBB, județele care au cel puțin un tronson de autostradă au un PIB pe cap de locuitor semnificativ mai ridicat decât județele fără autostradă.

Din nefericire, până în prezent, România a reușit să realizeze în medie mai puțin de 45 de kilometri de autostradă pe an.


Conform datelor prezentate de echipa de economiști a Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA), Universitatea Babeș-Bolyai, care derulează proiectul de cercetare Romanian Economic Monitor, PIB-ul pe cap de locuitor este cu 25% mai mare în județele care au cel puțin un tronson de autostradă față de județele fără autostradă, iar dacă includem și municipiul București, diferența este de 36%.

Dezvoltarea economică pe județe, în funcție de dezvoltarea infrastructurii rutiere/Foto: Romanian Economic Monitor Facebook.com

 


„În luna Septembrie 2023 lungimea totală a autostrăzilor din România a trecut de pragul psihologic de 1000 km. 

Datele arată că lungimea autostrăzilor pe județe corelează cu dezvoltarea economică a acestora, județele cu autostradă având, în medie, un PIB pe cap de locuitor semnificativ mai ridicat decât județele fără autostradă”, arată datele analizei realizate de cercetătorii UBB.


Clujul, Timișul, Brașovul și Constanța sunt județele cu cel mai mare PIB mediu județean pe cap de locuitor. În ceea ce privește dotarea cu infrastructură, în afară de zona București-Ilfov (cu 83 km), județele care stau cel mai bine la kilometri de autostrăzi sunt Timișul (108 km), Călărașiul (104 km), Hunedoara (81), Alba (77), Constanța (74 km), Sibiul și Clujul (la egalitate, cu câte 68 km).

CITEȘTE ȘI: 
Circulație neîntreruptă din Cluj la Târgu Mureș, pe Autostrada Transilvania! Segmentul lipsă de 15 km va fi deschis în această toamnă

Lungimea totală actuală a drumurilor de mare viteză este de 1008,55 km, adică 1009 km cu rotunjire. Celelalte țări din regiune stau mult mai bine la capitolul lungimii totale a autostrăzilor raportată la suprafața țării.

În luna septembrie, prin inaugurarea noului tronson al Autostrăzii Transilvania (A3) de aproape 14 km între Nușfalău (județul Sălaj) și Suplacu de Barcău (județul Bihor), România a trecut de borna de 1000 de kilometri de drumuri de mare viteză. 

De altfel, potrivit asigurărilor oferite de reprezentanții ministerului Transporturilor, segmentul Chețani-Câmpia Turzii ar putea fi inaugurat în toamna acestui an. Stadiul fizic al lucrărilor este de circa 70%, iar cei aproape 16 km de autostradă ar putea fi deschiși pentru circulație spre sfârșitul acestei toamne. Odată finalizat lotul Chețani - Câmpia Turzii mașinile pot circula neîntrerupt pe Autostrada Transilvania pe aproape 114 km.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Autostrada Transilvania. România atinge borna de 1.000 km de autostradă, prin deschiderea segmentului Nușfalău-Suplacu de Barcău.

Circulație neîntreruptă din Cluj la Târgu Mureș, pe Autostrada Transilvania! Segmentul lipsă de 15 km va fi deschis în această toamnă

abonare newsletter