Administrație

A treia e cu noroc! O ofertă pentru supervizarea lucrărilor la metrou, cel mai scump contract de consultanță

După două licitații eșuate, contractul pentru supervizarea lucrărilor la metrou a primit o ofertă. Este vorba despre cel mai scump contract de consultanță pentru cea mai mare investiție din Transporturi.

Traseul metroului, prezentat de primarul Emil Boc. FOTO: Facebook/ Emil Boc Traseul metroului, prezentat de primarul Emil Boc. FOTO: Facebook/ Emil Boc

 

 


O ofertă a fost depusă în cadrul licitației pentru contractul de supervizare a lucrărilor la magistrala de metrou din Cluj-Napoca. Este vorba despre o asociere formată din Egis România (Leader) și Egis Rail. Contractul se afla la a treia licitație, după ce în cadrul primelor două licitații nu au fost depuse oferte. 

 


Prima licitație pentru contractul record de consultanță dedicat supervizării proiectării și execuției metroului clujean a fost lansată în luna iulie a anului trecut, fiind anulată, din cauza lipsei ofertelor. A doua licitație a fost lansată în decembrie și a prevăzut o suplimentare de 15,5 milioane de lei a valorii contractului, până la suma de 140.551.163 lei, față de valoarea inițială de 125.013.820 lei. În aprilie anul acesta, Primăria Cluj-Napoca a lansat a treia licitație pentru supervizarea lucrărilor la Magistrala de Metrou M 1, valoarea contractului de supervizare fiind de 211 milioane lei, majorat cu peste 50 de milioane lei față de procedura anterioară. Banii provin din fonduri europene nerambursabile prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), prin Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR) și prin Programul Operațional Transporturi (POT) 2021-2027.

Serviciile de supervizare înseamnă, practic, consultanță pe durata contractului de proiectare, execuție și garanție. Termenul de implementare a proiectului este de 156 de luni (13 ani), fără posibilitate de reînnoire.  


Oferta a intrat în etapa evaluării tehnice și financiare până în luna octombrie și va fi verificată inclusiv de către experții tehnici ai Asocierii SWS Engineering SpA, SYSTRA și METRANS Engineering SRL, care au realizat proiectarea pentru metrou. 

„Un proiect pentru un deceniu”

Lucrările de supervizare a proiectului metroului vor dura peste zece ani de zile, după cum vor evolua lucrările pe șantier, la construcția propriu-zisă a magistralei de metrou. 


„Sunt lucrări de mare anvergură, astfel că aceste lucrări de supervizare se întind pe o durată de cel puțin zece ani, după cum durează și perioada construcției metroului. Sunt componente extrem de grele, cu bani mulți, este una dintre cele mai mari lucrări de investiții făcută în ultimii 30 de ani în Româna, cu 2,8 miliarde de euro. Toate elementele sunt în grafic, și în ceea ce priovește PNRR-ul, și în privința semnării celorlalte documente. Deci, în acest moment suntem în grafic cu tot ceea ce înseamnă componenta de metrou, cu jaloanele din PNRR”, declara viceprimarul Dan Tarcea în mai 2023.

Amintim că asocierea Gulermak – Alstom – Arcada a câștigat contractul cu o ofertă de 9 miliarde de lei. Contractul pentru realizarea metroului din Cluj a fost semnat, joi, 25 mai, de primarul Emil Boc, în prezența premierului Nicolae Ciucă și a ministrului de Interne Lucian Bode.


Este vorba de cel mai mare contract din sectorul transporturilor parafat în ultimii ani, cu o valoare de  9 miliarde lei, din care 1,5 miliarde lei fonduri din PNRR. Termenul de realizare este de 8 ani, și cuprinde 12 luni pentru etapa de proiectare și 7 ani pentru execuția lucrărilor. 

Finanțarea primelor 9 stații de metrou, care trebuie finalizate până în 2026, va fi asigurată prin fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Primele stații ale metroului vor cuprinde zone de pe direcția strada Câmpului - Sopor (stațiile Sf. Maria – Europa Unită – 7,5 km). Ulterior, lucrărilor vor continua cu tronsoanele Florești – Sf. Maria și Mărăști – Muncii (10 stații, un depou) – 12,6 km.

După semnarea contractului, asocierea de firme care va realiza lucrările la metrou va trebui să constituie garanția în cadrul proiectului, urmând ca ulterior să fie emis ordinul de începere a lucrărilor. Potrivit primarului Emil Boc, termenul pentru proiectarea lucrărilor este de 6 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor. După realizarea acestui pas, urmează eliberarea autorizației de construcție și începerea lucrărilor în teren.

Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti.

Organizarea de șantier a lucrărilor la metrou începe în Sopor

Organizarea șantierului și primele lucrări la metrou vor avea loc în cartierul Sopor, potrivit primarului Emil Boc.

„Următorul pas în cazul proiectului metroului prevede semnarea contractului și, după care urmează faza de proiectare, pregătirea șantierului și derularea lucrărilor. În graficul proiectului se va începe dintr-o parte, astfel încât cea mai bună zonă de intrare este în Sopor, unde este teren viran, un spațiu deschis pe unde să se intre. Din Florești nu ai spațiul necesar de intrare pentru demararea lucrărilor, din această cauză s-a optat pentru zona Sopor. Vom începe din zona în care vom produce cel mai mic deranj, în Sopor este spațiul unde poate începe organizarea de șantier. Altfel, în Florești ar trebui dărâmate câteva blocuri pentru a dispune de spațiu deschis necesar”, declara, în urmă cu câteva luni, primarul Emil Boc.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Pro Infrastructura, despre metrou: „Vor fi provocări inginerești majore cu forarea. Le dorim clujenilor răbdare și nervi tari”

Ultimele Stiri
abonare newsletter