Administrație

Pro Infrastructura, despre metrou: „Vor fi provocări inginerești majore cu forarea. Le dorim clujenilor răbdare și nervi tari”

În ziua în care se semnează contractul pentru metrou, Asociația Pro Infrastructura își arată îngrijorarea privind acest proiect clujean și susține că „vor apărea provocări inginerești majore cu forarea prin mijlocul orașului”.

Traseu metrou Cluj / Foto: Facebook - Asociația Pro Infrastructura Traseu metrou Cluj / Foto: Facebook - Asociația Pro Infrastructura

 

 


Contractul pentru metrou a fost semnat astăzi, 25 mai, la Primăria Cluj-Napoca în prezența prim-ministrului Nicolae Ciucă și a altor oficialități guvernamentale.

 


În acest context, Asociația Pro Infrastructura și-a arătat îngrijorările în privința proiectului metroului, despre care susține că este „greu de crezut că termenul limită din PNRR va fi respectat”:

„Metroul clujean: ușor dar greu de construit, și doar pe bucăți! Astăzi Primăria Cluj-Napoca semnează cu turcii de la Gülermak, în asociere cu Alstom și Arcada, proiectarea și execuția liniei de metrou ușor din localitate. Contractul de ~9,06 miliarde lei sau 1,83 miliarde euro este pentru întreg proiectul de 19 stații, dar pornim la drum cu Faza 1 care înseamnă doar structura de rezistență a depoului Borhanci și a primelor 9 stații începând de acolo până în zona Calvaria din cartierul Mănăștur. Explicit fără mega-comuna Florești care e amânată în Faza 2


Ca să fim clari de la început: nu se va circula din 2026. PNRR asigură primele 300 milioane de euro (deci doar ~16% din valoarea totală) și impune ca până în toamna lui 2026 să fie construită structura celor 9 stații și a galeriilor subterane aferente. Este greu de crezut că termenul limită din PNRR va fi respectat. Proiectarea ar trebui să dureze aproximativ 12 luni. Apoi vine execuția de minim 3 ani, în cel mai roz scenariu. Vreo 4, la modul realist. Stați că avem nevoie și de trenuri, iar ele trebuie licitate separat. Alți bani, altă distracție”, transmite Asociația Pro Infrastructura.

De asemenea, reprezentanții asociației transmit că există un risc mare ca totul să se transforme într-un „fiasco” și că vor exista provocări majore când se va face forarea „prin mijlocul orașului, prin sare și sub clădiri de patrimoniu inestimabile”:


Un risc major este ca autoritățile să nu poată completa finanțarea. Sloganul bucureștean «în 3 ani aici va fi stația dumneavoastră de metrou» (în realitate au fost vreo 10) se poate transforma într-un fiasco la Cluj. Deranjul la suprafață este semnificativ, stațiile fiind executate în galerie deschisă. Primarul Boc nu scoate niciun cuvânt despre trasee alternative sau soluții semi-ingenioase de transport public pe perioada lucrărilor. Din păcate ne îngrijorează și capacitatea primăriei de a implementa proiecte de asemenea magnitudine și complexitate tehnică. Vor fi provocări inginerești majore cu forarea prin mijlocul orașului, prin sare și pe sub clădiri de patrimoniu inestimabile. Mai mult, și Gülermak trebuie să-și demonstreze capacitatea. Marii constructori turci nu au rupt gura târgului în România pe investițiile majore de infrastructură de transport, ba dimpotrivă. În mai multe piețe din UE au mari probleme de adaptare la prețurile, birocrația, legislația și chiar cultura din Europa, mult diferite față de cele din Turcia. Le dorim succes actorilor implicați. Iar clujenilor răbdare și nervi tari”, a mai adăugat Asociația Pro Infrastructura.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Protestul profesorilor s-a mutat în fața Primăriei Cluj, unde premierul Nicolae Ciucă e așteptat să sosească pentru semnarea contractului la metrou

Premierul Nicolae Ciucă vine astăzi la Cluj. Alături de primarul Emil Boc, semnează cel mai mare contract din Transporturi: metroul clujean

abonare newsletter