Administrație

Mii de elevi nu au cu ce ajunge la școală. Când ajung microbuzele electrice în comune?

Ministerul Educației pregătește o licitație pentru 3.200 de microbuze electrice. În prezent, 70.000 de elevi nu au mijloc de transport pentru a merge la școală.

Foto arhivă monitorulcj.ro Foto arhivă monitorulcj.ro

 

Ministerul Educației pregătește o licitație, pentru achiziția a 3.200 de microbuze electrice, prin Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în dezbatere publică.


Este vorba despre proiectul pentru aprobarea Programului național „Microbuze electrice pentru elevi”.

Programul urmărește asigurarea transportului pentru elevii din localitățile izolate, în special în zonele rurale și periurbane. Ministrul Educației, Ligia Deca, a scris pe Facebook că microbuzele vor ajunge la elevi „anul acesta.”


În descrierea situației actuale se arată că elevii de grădiniță și elevii din zonele rurale și periurbane „sunt nevoiți să străbată, pe jos, sau cu mijloace de transport improprii transportului de persoane distanțe mari de la localitatea de domiciliu la școală și retur”.

Cum vor fi achiziționate autobuzele electrice

Pentru achiziția microbuzelor electrice, „organizarea procedurii se realizează de Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate (ONAC) prin încheierea de acorduri-cadru, la solicitarea Ministerului Educației în baza fundamentării necesarului”.


Licitațiile realizate prin ONAC (achiziția tabletelor pentru elevi, testele de salivă) au ridicat suspiciuni. Spre exemplu, statul român a cheltuit 450 de milioane de lei pentru cele 52 de milioane de teste salivă distribuite în școli, echivalentul a 36 de creșe construite de la zero. Contractele subsecvente celor cadru, licitate de ONAC, au însumat 378 de milioane de lei fără TVA.

Conform notei de fundamentare, Ministerul Educației are în vedere achiziționarea, la nivel de sistem, a 3.200 de microbuze electrice. Suma totală generală disponibilă pentru achiziția de microbuze verzi este în valoare de 200 milioane euro, fără TVA.


Criteriile pentru distribuția microbuzelor

Destinația microbuzelor electrice este propusă cu precădere către mediul rural și se vor lua în considerare următoarele criterii: numărul elevilor din școală care fac naveta; distanța pe care elevii fac naveta; repartizarea echitabilă din punct de vedere geografic a microbuzelor; conectarea la rețeaua de curent electric a școlii sau disponibilitatea autorităților publice locale (APL) de a crea o stație de încărcare în localitate și angajamentul ferm al APL de a asigura, pe o durată de minim 4 ani, resursa umană (șofer), costurile de reparații și întreținere a microbuzelor, costurile de alimentare.

70.000 de elevi nu au cu ce ajunge la școală

„Deși, de-a lungul timpului, numărul microbuzelor școlare a crescut, în continuare există o deficiență de mijloace de transport pentru aproximativ 70.000 de elevi. Necesitatea achiziționării de microbuze școlare este justificată și de uzura ridicată a microbuzelor școlare aflate în funcțiune, prin faptul că, cea mai recentă achiziție centralizată de microbuze școlare a fost realizată în anul 2012, acestea ajungând la capătul duratei de funcționare”, conform notei de fundamentare.


În luna septembrie 2022, după începerea școlii, primarul comunei Tritenii de Jos a cerut de la Consiliul Județean Cluj 250.000 de lei pentru a cumpăra un microbuz nou. „Cei 85 de elevi care fac naveta la Școala din Tritenii de Jos au mare nevoie de un microbuz nou pentru a putea ajunge la școală având în vedere că cel vechi se află într-o stare avansată de uzură și nu mai poate fi reparat. Primăria este dispusă să contribuie cu suma de 100.000 de lei pentru achiziționarea microbuzului”, au transmis reprezentanții Primăriei.

Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj

„Am avut câteva situații limită în județ în anumite comune. La Triteni, la Panticeu parcă, la Așchileu. Sunt localități în care autobuzele cumpărate când domnul Hărdău (Mihail Hărdău – n.r) era ministru al Educației când s-au alocat ultimele mașini de transportat elevi.  Acum, ministerul Educației are un nou sistem de a cumpăra mașini electrice pentru copii. Există deja mașini care trebuie înlocuite. Guvernul lucrează la un plan național să înlocuiască aceste mașini vechi cu mașini electrice. Iar acolo unde este cazul până intervine ministerul, Consiliul Județean intervine și ajută primarii să cumpere punctual mașini fie să repare dacă microbuzul respectiv face față. Au fost vreo 4 situații”.

CITEȘTE ȘI:

Accident între un microbuz și o mașină, în Bonțida. Au intervenit descarcerarea și echipaje medicale FOTO

De 15 ani, în aceleași microbuze școlare. Elevii din Cluj „sunt sacrificați”. Ministerul Educației visează la mașini electrice

Partea mai puțin cunoscută a transportului în comun: CTP Cluj-Napoca are două microbuze pentru transportul persoanelor cu handicap locomotor

abonare newsletter