Actualitate

Lucrările la Autostrada Transilvania, reluate cu greu. Incompetența CNAIR, aspru criticată

Constructorul a reînceput, în sfârșit, activitatea pe lotul 2 Ogra-Câmpia Turzii, anunță reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Mesajul scurt postat pe pagina de Facebook a Companiei precizează că, în perioada 15-20 ianuarie, pe lotul dintre localitățile Iernut și Chețani, s-au efectuat lucrări precum "montaje tăblier, montaje grinzi structura 12, armare și betonare pila P1 și P2 - pasaj km 26+150, decofrare radier pila P5 - pasaj km 28+237 etc."

"Performanțe" dezastruoase care duc la tărăgănări infinite


În urmă cu doar câteva săptămâni, CNAIR anunța cu surle și trâmbițe că, în 2019, vor fi deschise, în total, 133,31 km de autostradă, pe diferite sectoare. Numai că finalizarea celor 17,9 km între Iernut și Chețani poate fi întârziată de italienii de la Astaldi SpA, liderul de asociere pentru lucrările la tronsonul respectiv. "Stadiul oficial este de aproximativ 60% pe acest tronson de 17,9 km. Din păcate, situația financiară a constructorului italian Astaldi este în continuare foarte complicată (un fel de insolvență), mobilizarea în teren având mult de suferit spre sfârșitul lui 2018, după ce progresul în prima parte a anului trecut a fost consistent", anunțau cei de la Asociația Pro Infrastructură (API).

De altfel, API continuă să vină cu dovezi despre "performanțele" dezastruoase ale CNAIR în materie de licitații. Ultimele exemple vin tocmai în legătură cu Autostrada Transilvania, mai precis sectorul Nădășelu-Suplacu de Barcău, în lungime de aproape 97 km.


"În 22 noiembrie 2018, CNAIR a trimis spre avizare la Agenția Națională pentru Achiziții Publice (n.r. ANAP) trei licitații aferente loturilor Nădășelu-Mihăiești, Mihăiești-Zimbor, Zimbor-Poarta Sălajului și Nușfalău-Suplacu de Barcău, adică un total de 55,85 km (puțin sub 60% din distanță). Surpriză însă! ANAP a respins toate cele trei documentații în data de 14 decembrie 2018. [...] De fapt, ANAP respinge foarte des documentațiile CNAIR, chiar și de 4-5 ori pe același proiect, așa cum s-a întâmplat în ultimii ani pentru mai multe investiții majore, iar acest ping-pong se traduce în luni de zile de întârzieri!", își manifestă îngrijorarea cei de la Asociația Pro Infrastructură, care solicită CNAIR să corecteze sau completeze în regim de urgență documentele necesare pentru a nu întârzia lansarea licitațiilor.

Greșeli peste greșeli în documentația CNAIR


În urmă cu doar câteva zile, API prezenta situația lotului 2 al Autostrăzii A3 Suplacu de Barcău-Borș (28,55 km între Chiribiș și Biharia). Deși câștigătorul oficial al licitației, Trameco, parte din grupul Selina, a fost anunțat încă în data de 2 octombrie 2018, la mai bine de un an de la startul procedurii, cei de la Strabag au contestat rezultatul. Cum Curtea de Apel București le-a dat dreptate, CNAIR este obligată să reevalueze ofertele, fapt ce va amâna, din nou, semnarea contractului cu cel puțin câteva luni!

"CNAIR nu a cerut câștigătorului să justifice prețurile ofertei pentru aproape nicio categorie de lucrări (terasamente, poduri, pasaje, viaducte, protecția mediului, asfalt). Principalii candidați nu au inclus prețul aferent schimbării asfaltului pe perioada de garanție. În plus, câștigătorul a pus în documentație aceiași experți prezentați și în alte contracte paralele. Solicităm conducerii CNAIR să analizeze competența comisiei de evaluare de pe acest proiect și să ia măsurile care se impun, calitatea muncii prestate în 8 luni fiind sub orice critică. Cerem ca reevaluarea ofertelor să se facă în regim de urgență și într-un mod profesionist!", se arată pe pagina de Facebook a Asociației Pro Infrastructură.


Un caz similar s-a petrecut și în cazul primului tronson, respectiv cei 26,35 km între Suplacu de Barcău și Chiribiș. Același câștigător, Trameco, anunțat în decembrie 2018, contestat de asocierea româno-croată (Construcții SA-Hidroelektra Niskogradnja) la CNSC (Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor), aceeași decizie: contestatarul are dreptate, iar CNAIR este obligată să îi reevalueze oferta.

"Cum hotărârea CNSC poate fi (și cel mai probabil va fi) atacată mai departe în instanță, rezultatul? Luni întregi de întârzieri fiindcă echipa responsabilă din CNAIR nu a fost în stare să facă o treabă de calitate din prima. Vecinii maghiari vor ajunge cu autostrada lor la granița noastră cel mai probabil în primul trimestru al anului viitor. Noi nu reușim nici măcar să evaluăm corect câteva oferte!", menționează cei de la API.


Eternele promisiuni ale CNAIR

CNAIR promitea la începutul acestui an că, în cel mult doi ani, vom avea o mie de kilometri de autostradă. Deocamdată, în 2019, pe lângă cei 806,7 km de autostradă care există în România în acest moment, ar trebui să fie deschise următoarele tronsoane:

Autostrada A1
Lot 2, Lugoj - Deva, între Coşeviţa şi Margina - 4,39 km
Lot 3, Lugoj -Deva, între Ilia şi Coşeviţa - 21,14 km
Lot 4, Lugoj - Deva, între Şoimuş şi Ilia - 22,14 km

Autostrada A3
Lot 1, Târgu Mureş - Ogra, între Târgu Mureş şi Ungheni - 4,5 km
Lot 2, Ogra - Câmpia Turzii, între Iernut şi Cheţani - 17,9 km
Lot 3, Ogra - Câmpia Turzii, între Cheţani şi Câmpia Turzii - 15,69 km
Lot 5, Comarnic - Brașov, între Râşnov şi Cristian - 6,3 km

Autostrada A10
Lot 1, Sebeş - Turda - 17 km
Lot 2, Sebeş - Turda - 24,25 km

Cu toată "strădania", inaugurarea acestor tronsoane nu ar însemna decât să ajungem la nivelul de acum 12 ani al Ungariei, o ţară de două ori şi jumătate mai mică decât a noastră, potrivit Digi24. Pentru unele dintre aceste segmente de autostradă, termenul finalizare a fost deja amânat, nefiind exclus ca acest lucru să se întâmple din nou...

abonare newsletter