Educație

Rectorul UBB, despre inteligența artificială: „Profesorii spuneau: trebuie interzisă în şcoli. Dar nu trebuie să ne fie frică de ea”

Rectorul UBB, Daniel David, a vorbit despre inteligența artificială și temerile unor oameni, inclusiv profesori, că această tehnologie ar putea să ducă la lucruri rele și să ne pună în pericol. Psihologul clujean susține că aceasta ne poate aduce multe beneficii.

Rectorul UBB Daniel David / Foto: Universitatea Babeș-Bolyai - Facebook Rectorul UBB Daniel David / Foto: Universitatea Babeș-Bolyai - Facebook

 

 


Rectorul Universităţii „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca, psihologul Daniel David, a apreciat, la o conferinţă la Alba Iulia, că inteligenţa artificială trebuie lăsată să se dezvolte, cu condiţia să nu fie un risc pentru oameni şi, de asemenea, să nu creeze dezechilibre între oameni.

 


„A apărut problema inteligenţei artificiale. (...). Inteligenţa artificială ne va depăşi în performanţă. Inevitabil. Ce înseamnă inteligenţa artificială? Înseamnă un sistem artificial care are răspunsuri nu doar similare omului, ci va avea răspunsuri mai bune decât omul. (...). Inteligenţa artificială este clar că o să ne depăşească, şi în capacitatea de memorie, de calcul. Este asta un pericol pentru noi? Depinde cum ne raportăm la inteligenţa artificială. Cineva spunea, l-aţi auzit pe Elon Musk, în mod naiv cerând stoparea cercetărilor o vreme în inteligenţa artificială până ne hotărâm şi ne dăm seama cam ce se va întâmpla. O mare greşeală”, a declarat Daniel David în conferinţa "Despre psihologia românilor în educaţie şi tehnologie", a susținut rectorul UBB duminică.

Oprirea cercetărilor în inteligență artificială, un pericol

David a opinat că nimeni nu poate opri cercetarea cu adevărat într-o tehnologie de interes. „Dacă noi o oprim în universităţi şi în spaţiul public, ştiţi unde se va întâmpla? În zona neagră, ilegală şi în zona militară şi a serviciilor secrete. Şi sistemul civil va pierde controlul asupra acestui lucru. Noi trebuie să lăsăm inteligenţa artificială să se exprime aici, între noi, trebuie să o lăsăm şi să o susţinem să se dezvolte, dar, este drept, că trebuie să o constrângem cu două lucruri. Chiar săptămânile trecute, Universitatea «Babeş-Bolyai» a propus o platformă umanistă pentru orice dezvoltare tehnologică. Ce înseamnă o platformă umanistă în cadrul tehnologiei? Înseamnă că orice tehnologie trebuie în primul rând să fie constrânsă etic. Ce înseamnă o constrângere etică? Înseamnă mai multe lucruri. Să nu fie un risc pentru oameni şi, doi, să nu creeze dezechilibre între oameni”, a spus Daniel David.


În afară de componentă de etică, este necesară şi o componentă de acceptabilitate socială, a adăugat acesta. „Adică, ştiinţele sociale trebuie să vină, să informeze oamenii despre ce impact poate să aibă această tehnologie. Şi omul să decidă liber dacă acceptă sau nu acceptă acea tehnologie. Când spun că acceptă, nu mă gândesc că tehnologia trebuie să se adapteze neapărat la noi. Unele tehnologii ne vor schimba total. (...). Unele tehnologii o să mă schimbe, dar această schimbare trebuie să se facă cu acordul meu, să-mi dau consimţământul pentru această schimbare”, a explicat rectorul.

Nu trebuie să ne temem de tehnologie

El a punctat că dacă există în orice zonă de dezvoltare tehnologică cele două constrângeri, de etică şi de acceptabilitate socială, nu trebuie să ne temem de tehnologie, fiindcă aceasta o să ne facă viaţa mai uşoară.


„În legătură cu inteligenţa artificială, aţi văzut unele frici ale unor profesori. Eu am rămas mirat. Profesorii spuneau: trebuie interzisă în şcoli. Trebuie interzisă în universităţi. De ce? Fiindcă GPT ce face? Poate scrie lucrări foarte bune, de licenţă, de masterat, de doctorat. Poate scrie? Da. Şi poate scrie lucrări foarte bune. Şi ce o să facem? O să interzicem? Care e diferenţa între faptul că, de exemplu, un student trişează şi vine la mine cu o lucrare scrisă de ChatGPT sau o lucrare cumpărată de pe internet? Care-i diferenţa? Că nu-i niciuna. Problema nu este a sistemului de inteligenţă artificială, problema mea este a mea, ca profesor. Noi, ca profesori, trebuie să ne schimbăm sistemul de evaluare. Dacă eu sunt coordonatorul acelei lucrări, eu trebuie să văd creşterea lucrării în timp şi atunci îmi dau seama că acea lucrare a fost scrisă de cel pe care l-am coordonat”, a explicat Daniel David.

Rectorul a arătat că de fiecare dată când s -a întâmplat vreo revoluţie în evoluţia civilizaţiei noastre, vechile generaţii totdeauna au văzut lucrurile catastrofic. „Ce facem cu tehnologia? Multă lume spune că tehnologia este un pericol şi trebuie să avem grijă cum tratăm tehnologia. Noi, în zona asta a ştiinţelor cognitive, a ştiinţelor psihologice, vedem lucrurile altfel şi considerăm că tehnologia în sine nu este bună sau rea. Tehnologia devine mai bună sau devine mai rea în funcţie de cum o folosim noi. Şi atunci depinde de noi să o folosim bine. Şi dacă o să o folosim bine, atunci tehnologia va aduce doar beneficii. (...). Să nu ne temem de ea, noi o transformăm într-una bună sau rea în funcţie de ce facem cu ea”, a conchis rectorul Daniel David.


Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Un mare cercetător demisionează de la Google. Spune că pericolele din domeniul inteligenței artificiale sunt „înfricoșătoare”

România va avea un comitet pentru inteligență artificială. Ministrul Cercetării: „Inteligenţa Artificială este foarte importantă pentru că schimbă viitorul omenirii”

Ultimele Stiri
abonare newsletter