Economie

Lotul de un miliard de euro dintre Poarta Sălajului și Nușfalău, fără constructor la doi ani de la lansarea licitației

„Performanța” CNAIR arată astfel: o licitație lansată în toamna anului 2020 (mandatul lui Lucian Bode), candidaturi depuse în mandatul lui Cătălin Drulă și selectarea constructorilor în licitația restrânsă în mandatul lui Sorin Grindeanu

șantierul Autostrăzi Transilvania. Sursă foto Asociația Pro Infrastructura șantierul Autostrăzi Transilvania. Sursă foto Asociația Pro Infrastructura

 

Lotul Poarta Sălajului –Nușfalău, care include și Tunelul Meseș, nu are constructor desemnat nici măcar la doi ani de la lansarea licitației și este departe de semnarea contractului pentru execuția celor 41 de kilometri. Licitația pentru lotul cu Tunelul Meseș a fost lansată acum doi ani, pe 18 noiembrie 2020 pentru o valoare de 4,4 miliarde lei (880 milioane euro), dar valoarea reală a lucrărilor va depăși un miliard de euro. Este unul dintre cele mai importante și dificile proiecte ale CNAIR, dar investiția bate pasul pe loc, scrie economedia.ro.


Din 5 august, atunci când Curtea de Apel București a respins apelul Strabag după o contestație Astaldi, Compania de Drumuri nu a reușit să finalizeze evaluarea candidaturilor, ultimul termen înscris în Sistemul Electronic de Achiziții Publice fiind 29 noiembrie. 

Totodată, în ultimii doi ani, costul real al lucrărilor a crescut semnificativ, iar ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a confirmat la începutul lunii necesitatea de reactualizare a indicatorilor tehnico-economici, după modelul metroului de la Cluj. 


De la Cluj-Napoca până la Oradea și vama Borș 2, CNAIR nu are contracte semnate pe trei loturi ale Autostrăzii Transilvania : 41 kilometri Poarta Sălajului-Nușfalău, 29 kilometri pe Lotul Chiribiș-Biharia și alți 26 kilometri pe lotul Chiribiș-Suplacu de Barcău.

Șase constructori, în cursa pentru contract

Șase constructori din Austria, Italia și Turcia au rămas în cursa pentru lotul de Autostradă Poarta Sălajului – Nușfalău, secțiune a Autostrăzii Transilvania care include și Tunelul din Pasul Meseș, cel mai lung tunel care va fi construit pe un drum de mare viteză din România. Antreprenorii sunt Mapa-Cengiz, Strabag-Acciona, Pizzarotti, Astaldi, Tefken (Turcia) și REC ULUSLARARASI İNŞAAT YATIRIM SANAYİ (Turcia).


Câștigătorul acestui contract va avea la dispoziție maxim 12 luni pentru proiectare și de 36 luni pentru execuția lucrărilor. Pe sectorul de autostradă licitat, urmează să fie construite:

– Tunelul Meseș (cu două galerii ) în lungime de 2,89 km și cu 2 benzi de circulație pe sens,


– 65 de viaducte, poduri și pasaje.

Valoarea estimată a contractului este de 3,926 miliarde de lei (fără TVA) și este finanțat prin fonduri europene nerambursabile.


O licitație suspendată… de luni bune

În luna august 2022, CNAIR a suspendat licitația pentru lotul Poarta Sălajului-Nușfalău al Autostrăzii Transilvania. Suspendarea procedurii de achiziție a fost cauzată de contestația austriecilor de la Strabag pe care au depus-o la sfârșitul lunii la Curtea de Apel București.

În 30 mai 2022, CNAIR a finalizat procesul de evaluare a candidaturilor depuse în cadrul procedurii de atribuire proiectarea și execuția Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3B: Mihăiești – Suplacu de Barcău Subsecțiunea 3B3: Poarta Sălajului – Zalău, km 25+500 – km 40+637, inclusiv tunel rutier la profil de autostradă în zona Meseș și subsecțiunea 3B4: Zalău - Nușfalău km 40+660 (km 40+637 3B3) - km 66+500.

Astaldi a contestat la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) candidatura Strabag, constructor unde oligarhul rus Oleg Deripaska a avut acțiuni și la care a renunțat în primăvară. CNSC a admis parțial contestația italienilor de la Astaldi, dar pe 28 iulie, Strabag a depus apel la decizia CNSC.

Autostrada Transilvania, „un munte de probleme”

Asociaţia Pro Infrastructură avertiza, în luna mai, că „Autostrada Transilvania este superbă, dar cu un munte de probleme”.

Sectorul Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului, parte din Autostrada Transilvania, are mari probleme de stabilitate. Un deal „îmbibat cu apă”, alunecări de teren „cu duiumul” şi păduri care trebuie tăiate sunt doar o parte din provocarea construirii celor 42 de kilometri. 

Aceștia mai prezintă o listă cu nereguli: „un deal îmbibat cu apă care dă bătăi de cap constructorului de luni de zile, mega-debleul de la Zimbor, unde soluția antică aleasă de proiectanți, fiind constrânși de contractul semnat pe baza unui studiu de fezabilitate de doi lei, este săpătură pe vreo 14 berme și 4 ziduri de sprijin. Să sperăm că ține. Mai avem. Alunecări mai puțin grave cu duiumul, le-am pierdut șirul. Păduri care trebuie tăiate unde vom afla cum va sta terenul când se va intra cu excavatoarele sub ele. Și, pur și simplu, volumul enorm de muncă. Concluzia? Visăm cu ochii deschiși la inaugurare la sfârșitul lui 2023, doar dacă statul va rezolva urgent blocajele majore și birocrația, dacă dealurile vor colabora și se vor stabiliza într-un final și dacă antreprenorul își va menține tonusul excelent de până acum când toate problemele amintite îi vor eroda profitul și lichiditățile”, au transmis cei de la Asociația Pro Infrastructură.

CITEȘTE ȘI:

FOTO. Circulație FĂRĂ RESTRICȚII pe Autostrada A10 Sebeș-Turda! Lotul 2 a fost finalizat

Legătura Clujului cu Autostrada Transilvania: exproprieri suplimentare pentru drumul expres Tureni -A3

Filmul accidentului teribil de pe Autostrada Transilvania. Șoferul implicat în coliziune a murit la spital

abonare newsletter