Administrație

Noile tarife de salubrizare, aprobate de CJ Cluj! Alin Tișe dă explicații: „Tarifele actuale, ale RADP, sunt mai mari decât cele cerute de Supercom”

Modificările cerute de Supercom la tarifele pivind gestionarea Centrului de Deșeuri au fost aprobate joi de Consiliul Județean Cluj. Alin Tișe a explicat că prețurile solicitate de noua firmă de salubritate sunt, de fapt, mai mici decât cele actuale, ale RADP, dar și că cetățenii nu vor simți „deocamdată” modificările.

Centrul de Management Integrat al Deșeurilor / Foto: Consiliul Județean Cluj Centrul de Management Integrat al Deșeurilor / Foto: Consiliul Județean Cluj

 

 


Anul trecut, în luna decembrie, Supercom SA a solicitat Consiliului Județean modificarea tarifelor de salubrizare din cadrul contractului de delegare prin concesionare a gestiunii serviciului public de operare a Centrului de Management Integrat al Deșeurilor (CMID). Aceste modificări au fost aprobate în ședința de joi, 30 martie, a CJ Cluj în unanimitate de voturi. 

 


Având în vedere că clujenii s-au arătat îngrijorați de o majorare a tarifelor de salubrizare, Alin Tișe a venit cu niște clarificări. Președintele Consiliului Județean Cluj a declarat că tarifele pe care Supercom le-a solicitat sunt, de fapt, mai mici decât tarifele pe care le-a practicat până acum RADP.

„Tarifele pe care le solicită noul operator sunt încă sub tarifele pe care le-a practicat până acum vechiul administrator al Centrului, respectiv RADP-ul. Oamenii trebuie să știe că acest Centru de Management a fost administrat de RADP. Pentru gestionarea centrului a perceput o sumă de bani. Acele tarife au fost acceptate la vremea aceea de toată lumea pentru că au fost prețuri determinate de costuri. S-a aprobat acel tarif care este mult mai mare decât tariful pe care vrem să-l aprobăm, cel solicitat de noul operator. RADP pleacă, a prestat acest serviciu la un tarif, iar acum a venit noul operator, care de asemenea trebuie să aibă un tarif de operare.  Tariful cu care a venit acum 8 ani când s-a întâmplat procedura nu mai e de actualitate. Acum discutăm de tarifele anului 2023. Trebuie să ne raportăm la tarifele practicate până ieri sau acum o lună de RADP și noul operator să se apropie cât mai mult de tariful practicat de RADP, asta cere și el. 


Cu toate acestea, noi nu am acceptat tariful integral practicat de RADP, considerând că ar putea să-și facă profitul pe care nu-l realizează din aceste tarife din modul de colectare, din faptul că se adună selectiv în anumite zone… De aceea noi aprobăm practic doar o parte din solicitările venite de la Supercom și nicidecum nu aprobăm prețurile pe care le practica RADP-ul”, a explicat Alin Tișe, miercuri, la o emisiune radio.

Președintele CJ Cluj, Alin Tișe / Foto: Facebook - Alin Tișe

Pentru a explica situația acestor tarife și în ședința de consiliu județean, Alin Tișe i-a dat cuvântul directorului executiv Mariana Rațiu, care spune că ar fi vorba despre o „reducere”, nu o majorare, fiindcă se elimină niște venituri:


„Această modificare vizează nu o majorare a tarifelor, ci dimpotrivă o reducere a tarifelor la componenta depozitare, sortare și tratare. Într-adevăr, Supercom a avut solicitare în vederea creșterii anumitor costuri, creștere care nu a fost acordată de către Consiliul Județean, și vine și ca urmare a modificărilor legislative, respectiv a legii 101/2006 care a fost modificată prin ordonanța 133, care stabilește foarte clar eliminarea din tarife a veniturilor pe care ei le-au ofertat în cadrul ofertei pe care au depus-o la această licitație. Reducerea vine ca urmare a eliminării acestor venituri, pe care le obțin la stația de sortare și de tratare. Ele scad pentru că legiuitorul a spus așa: din componența tarifului, veți scoate veniturile. Ei când au venit la licitație au spus «avem costuri, avem venituri și avem tarif». Veniturile trebuie scoase din tarif, urmând ca ceea ce ei valorifică să le intre în firmă”, a spus Mariana Rațiu.

Mariana Rațiu / Foto: captură video - Consiliul Județean Cluj

„Tarifele RADP acum sunt mai mari decât tarifele pe care le are în prezent Supercom-ul, iar la un moment dat probabil că tarifele se vor alinia”, a mai precizat Alin Tișe în cadrul ședinței de consiliu județean.


Modificările de tarife nu se aplică imediat

Totodată, directorul executiv al CJ a explicat că modificările de tarife nu vor fi aplicate „imediat”, fiindcă Supercom nu gestionează încă Centrul de Deșeuri. RADP este cel care se ocupă în prezent de sortarea și tratarea deșeurilor:

„Această modficare nu va interveni imediat, întrucât astăzi serviciul de salubrizare care vizează sortarea și tratarea nu este încă practicat de Supercom, fiindcă ei nu au adus încă toate documentele necesare și obligatorii ca să putem face predarea-preluarea stației de sortare și tratare. Astăzi, sortarea și tratarea este efectuată de RADP la rampa RADP (nu are nicio legătură cu CMID-ul). Urmează ca deșeurile sortate și tratate, cele care vin spre eliminare, să se ducă la CMID. Mai au o perioadă de maxim 80 de zile, cei de la Supercom, timp în care să-și aducă toate documentele, așa cum statuează contractul.”

Astfel, Supercom încă se află într-o perioadă de tranziție, despre care șeful CJ Cluj spune că, deși a venit cu momente dificile, situația începe să se regeleze: „Vrem să trecem de perioada aceasta de tranziție, care a avut momente dificile la început, dar acum începe să se regleze situația. Am avut mai multe întâlniri cu primarii și au înțeles că dacă un cetățean nu își face contract va trebui să intervină Primăria și să plătească gunoiul în locul cetățeanului, urmând ca ulterior să recupereze de la el banii, pentru că nu poate exista familie fără contract de gunoi, deși sunt abia în medie de 60% contractări la nivelul județului”, a mai punctat Alin Tișe în cadrul ședinței. 

Totodată, întrebat la radio dacă aceste modificări se vor reflecta în prețul plătit de cetățeni, Alin Tișe a spus că „deocamdată nu” și că acest lucru depinde de ei: „Deocamdată nu. Dar se pot reflecta, trebuie să fim cinstiți cu oamenii, dacă de exemplu nu crește gradul de contractare - în sensul în care oamenii la nivel de comune și orașe nu își fac contracte sau dacă nu va fi atât de mare cantitatea de gunoi selectivă încât să poată să fie profitabil serviciul pentru firma respectivă. Există un cumul de factori. De altfel, conform contractului și a normativelor, o dată pe an, societățile care operează pot să ceară ajustare de preț cu scumpirile pe care le avem pe piață. Dacă firma va avea costuri suplimentare, în mod normal va cere o majorare. De unde să le suporte? Nu o să meargă în pierdere o firmă privată.

Și atunci sunt două răspunsuri: dacă noi ne organizăm până la capăt, dacă crește gradul de contractare și firmele ajung la o normalitate în relațiile cu cetățenii din comunele și orașele noastre, atunci aceste prețuri pot fi ținute la un nivel rezonabil și asta ne dorim. Primarii au convenit că vor face un fond de salubritate. Din bugetul public vor plăti acest serviciu, vor acoperi ei pentru persoanele care n-au contract, urmând să recupereze de la populație în etapa a doua. Dacă circuitul acesta va merge foarte bine, creșterile vor fi nesemnificative. Dacă sistemul în sine se va bloca și nu va exista o colaborare, atunci în mod evident acestea pot afecta per total prețurile generate de societate”, a mai spus Alin Tișe în intervenția sa la radio, miercuri.

Noile tarife:

Tarif preluare deșeuri municipale reziduale în vederea depozitării 

  • Tarif din contractul de concesiune: 168,29 lei/tonă fără TVA (fără cheltuieli cu CEC)
  • Tarif propus de Supercom: 237,84 lei/to fără TVA (fără cheltuieli cu CEC)
  • Tarif propus spre aprobare de Consiliul Județean: 172,79 lei/to fără TVA

Tarif preluare deșeuri reciclabile colectate separat în vederea sortării

  • Tarif din contractul de concesiune: 284,32 lei/to fără TVA (fără cheltuieli cu CEC și eliminarea prin depozitare a rezidurilor și fără veniturile din valorificarea deșeurilor)
  • Tarif propus de Supercom: 495,62 lei/to fără TVA
  • Tarif propus spre aprobare de Consiliul Județean: 310,95 lei/to fără TVA (fără cheltuieli cu CEC și eliminarea prin depozitare a rezidurilor și fără  veniturile din valorificarea deșeurilor)

Tarif preluare deşeuri amestecate în vederea tratării în TMB

  • Tarif din contractul de concesiune: 116,04 lei/to fără TVA (fără cheltuieli cu CEC și eliminarea prin depozitare a rezidurilor și fără veniturile din valorificarea deșeurilor)
  • Tarif propus de Supercom: 180,97 lei/tonă
  • Tarif propus spre aprobare de Consiliul Județean: 133,45 lei/to fără TVA (fără cheltuieli cu CEC și eliminarea prin depozitare a rezidurilor și fără veniturile din valorificarea deșeurilor)

„Tarifele serviciului public de operare a Centrului de Management Integrat al Deșeurilor Cluj-Napoca au fost stabilite la nivel maximal și aprobate prin hotărâre de Consiliul Județean Cluj privind fundamentarea deciziei de delegare a gestiunii serviciului de operare a Centrului de Management Integrat al Deșeurilor Cluj  în cadrul Proiectului «Fazarea Proiectului Sistem de Management Integrat al Deşeurilor în Judeţul Cluj»”, arată conducerea CJ Cluj.

Potrivit acesteia, „modificarea tarifelor va avea impact asupra tarifului de sortare și asupra tarifului de tratare mecano-biologică și anume tariful de facturare aprobat va fi un tarif va fi mic decât tariful aprobat deoarece nu va mai include veniturile obținute prin valorificarea deșeurilor. Ca o consecință a celor menționate anterior tarifele plătite de către populație pentru colectarea deșeurilor vor suferi și ele modificări la rândul lor”.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

12 mil. lei pentru ecologizarea rampei de la Pata Rât. Deșeurile vor fi tratate și diminuate înainte de a fi transferate la CMID

Cantitatea de deșeuri reciclate aproape s-a dublat în 2022, la Cluj-Napoca. Un milion de ambalaje, colectate la automatele cu bilete de autobuz

abonare newsletter