Actualitate

Inspecția Muncii răspunde la cele mai arzătoare întrebări privind revenirea la serviciu: „Evitați ședințele cu mai mult de trei participanți”

Inspecția Muncii aduce o serie de precizări cu privire la întoarcerea angajaților la locul de muncă, odată cu finalizarea stării de urgență, și modul cum procesul de muncă ar trebui să se desfășoare în contextul actual.

Recomandările Inspecției Muncii privind revenirea la serviciu: „Evitați ședințele cu mai mult de trei participanți” Recomandările Inspecției Muncii privind revenirea la serviciu: „Evitați ședințele cu mai mult de trei participanți”

„În contextul răspândirii infecției cu noul coronavirus SARS-CoV-2, Inspecţia Muncii recomandă angajatorilor, lucrătorilor, reprezentanţilor acestora, precum şi altor participanţi la procesele de muncă să se informeze şi să aplice măsurile dispuse de Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență şi de autoritățile competente, pentru gestionarea și limitarea răspândirii COVID-19”, se arată într-o informare a Inspecției Muncii.

Redăm în continuare întrebările însoțite de răspunsuri, cu privire la modul în care se va lucra după 15 mai.


- Cine are obligaţia de a asigura securitatea și sănătatea lucrătorilor la locurile de muncă, în contextul actual?

Angajatorul are obligaţia de a asigura securitatea și sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă, potrivit Legii nr. 319/2006, actualizată.


 

- Ca angajator, am obligaţia de a da lucrătorilor echipamente individuale de protecţie?


Da, asiguraţi echipamente individuale de protecţie (EIP) (spre exemplu: măști de protecţie, mănuși de protecție etc.), instruiţi lucrătorii privind folosirea corectă a EIP şi verificaţi corecta utilizare a acestora! În cazul degradării sau al pierderii calităţilor de protecţie, acordaţi echipamente individuale de protecţie noi care să protejeze lucrătorii împotriva COVID-19.

 


- În calitate de angajator, trebuie să iau măsuri igienico-sanitare pentru prevenirea infecţiei cu noul coronavirus?

Desigur, aveţi obligaţia de a stabili măsuri igienico-sanitare cu consultarea medicilor de medicina muncii.


 

- În calitate de lucrător, am dreptul la locul meu de muncă la săpun, prosoape de hârtie şi dezinfectanţi?

Desigur, angajatorul dvs. are obligaţia să vă acorde, în mod gratuit, materiale igienico-sanitare (săpun, prosoape de hârtie, dezinfectanţi etc.) care să prevină răspândirea infecției cu noul Coronavirus.

 

- Se pot organiza şedinţe de lucru cu colegii, în sala de reuniuni?

Recomandăm evitarea organizării reuniunilor cu un grup mai mare de trei participanţi. De asemenea, limitaţi reuniunile de lucru la minim posibil, iar dacă acestea sunt absolut necesare, luaţi toate măsurile de prevenire şi protecţie (ședinţe în sistem video conferință, distanţa de siguranţă între participanţi etc.).

 

- Cum se vor efectua controalele medicale periodice de medicina muncii, scadente în această perioadă?

Pentru efectuarea controalelor medicale periodice, având în vedere situația excepțională în care ne aflăm, angajatorul trebuie să ia legătura cu medicul de medicina muncii cu care societatea are contract pentru realizarea supravegherii medicale a lucrătorilor, pentru a găsi de comun acord un mod de efectuare a controlului medical ținând cont de riscurile epidemiologice și de recomandările ministerului sănătății.

 

- Ce se întâmplă cu fișele de aptitudine care expiră în perioada următoare?

În acest caz, angajatorul trebuie să ia legătura cu medicul de medicina muncii cu care societatea are contract pentru realizarea supravegherii medicale a lucrătorilor, pentru a găsi de comun acord un mod de efectuare a controlului medical periodic ținând cont de riscurile epidemiologice și de recomandările ministerului sănătății.

 

- Pentru contractele de muncă noi, cum se vor efectua vizita medicală și procedura de instruire SSM înainte de angajare?

Controlul medical la angajare este obligatoriu în conformitate cu prevederile H.G. nr. 355/2006 privind supravegherea sănătăţii lucrătorilor, dar, având în vedere situația excepțională în care ne aflăm, angajatorul trebuie să ia legătura cu medicii de medicina muncii pentru a găsi de comun acord un mod de efectuare a acestuia, ținând cont de riscurile epidemiologice și de recomandările ministerului sănătății. Acest control este necesar la angajare pentru orice lucrător nou, întrucât îi protejează și pe ceilalți lucrători de la viitorul loc de muncă. În situația dată, acest control contribuie la prevenirea răspândirii COVID-19.

Și instruirea lucrătorilor în domeniul securității și sănătății în muncă este obligatorie, deoarece prevede faptul că lucrătorii nu vor putea fi angajați dacă nu și-au însușit cunoștințele prezentate în instruirea introductiv-generală. În această perioadă, angajatorii trebuie să pună un accent deosebit și pe instruirea lucrătorilor cu privire la riscurile induse de COVID-19.

 

- IM/ITM va controla angajatorii care nu respectă prevederile impuse de reglementările SSM și nu oferă echipament de protecție adecvat (măști, mănuși, dezinfectant) lucrătorilor expuși? Ce riscă acești angajatori?

În această perioadă, controlul angajatorilor care sunt reclamați că nu respectă legislația în domeniul securității și sănătății în muncă va avea loc numai în condițiile articolului 34 din Decretul Prezidențial nr. 195/2020, care prevede faptul că “Pe durata stării de urgenţă are loc suspendarea efectuării controalelor la angajatori de către inspectoratele teritoriale de muncă, cu excepţia controalelor dispuse de către ministrul muncii şi protecţiei sociale, a celor dispuse de Inspecţia Muncii pentru punerea în aplicare a hotărârilor Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă, a celor necesare pentru a da curs sesizărilor prin care se reclamă săvârşirea unor fapte cu un grad ridicat de pericol social şi pentru cercetarea accidentelor de muncă”. În toată această perioadă, obligațiile angajatorilor cu privire la respectarea legislației în domeniul securității și sănătății în muncă nu se suspendă.

Ultimele Stiri
abonare newsletter