Național

Blue Air va fi preluată de statul român, care va deveni acționar majoritar al companiei

Statul român ar putea prelua compania aeriană Blue Air. Astfel, 75% din acțiunile transportatorului aerian ar putea fi preluate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAS), în contul datoriilor neplătite, context în care statul va deveni acționar majoritar.

Blue Air preluata de statul român/Foto: Facebook - Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj Blue Air preluata de statul român/Foto: Facebook - Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj

 

 


Informația a fost confirmată de Daniel Geantă, președintele AAAS, într-o declarație pentru site-ul cursdeguvernare.ro: „Intenția noastră este să repunem pe picioare această companie, dar asta o putem face abia după ce vom deveni oficial acționar în cadrul Blue Air și în urma unei analize detaliate”, informează Libertatea.ro

 


Autoritatea a primit miercuri, 16 noiembrie, o adresă de la Ministerul Finanțelor, care execută, astfel, garanția primită de Blue Aur. „Vă pot spune că am inițiat procedura prin care o să devenim acționar majoritar al Blue Air”, a mai declarat șeful AAAS.

Întrebat dacă poate estima un termen până la care AAAS va prelua pachetul majoritar de acțiuni la operatorul de transport aerian, Geantă a menționat că este greu de precizat cât timp va dura această procedură pentru că urmează să aibă loc și o rundă de întâlniri cu reprezentanții Blue Air. Preluarea a 75% din acţiunile companiei era una dintre garanţiile pentru ajutorul de stat în valoare de 300 milioane de lei pe care Blue Air l-a primit de la statul român și pe care nu l-a rambursat.


În ordonanţa de urgenţă prin care este instituit cadrul legal pentru acordarea unor ajutoare de stat este prevăzut faptul că statul va prelua 75% din acţiunile companiei dacă aceasta nu va reuşi să îşi plătească datoria. 

Zborurile Blue Air au fost întrerupte de la începutul lui septembrie 2022, în urma popririi puse pe conturile companiei, din cauza datoriilor.


Pe 6 septembrie, Blue Air a anunțat că i-au fost blocate conturile bancare la solicitarea Ministerului Mediului și nu va opera niciun zbor de pe niciun aeroport din România în perioada 6 septembrie – 12 septembrie. Această situație a creat haos pe aeroportul din București și speculații cu privire la viitorul companiei.

Blue Air se află în procedură de pre-insolvență din iulie 2020 și caută o injecție de capital de la investitori. Compania pune problemele sale financiare pe seama Agenției pentru Protecția Consumatorului (ANPC), care a amendat Blue Air cu 2 milioane de euro pentru numărul uriaș de zboruri anulate în ultimul an și pentru eșecul de a-și compensa în mod corespunzător clienții. Acest lucru a declanșat o dispută publică între șeful ANPC, Horia Constantinescu, și compania aeriană, dispută care, a susținut Blue Air, a blocat discuțiile purtate la Londra cu investitorii interesați.


După cum a subliniat compania, datoria sa de 230 de milioane de euro reprezintă aproximativ jumătate din veniturile sale anuale. Cu toate acestea, din 13 aeronave operate acum (față de 32 în 2019), compania va rămâne cu doar cinci până la sfârșitul anului.

 

CITEȘTE ȘI:

Cine „umple golul” lăsat de Blue Air la Cluj? În 2019, compania a avut 14% din traficul de pe Aeroportul Cluj, pe locul 3 după Wizz Air și Tarom

Criza Blue Air se prelungește. Compania aeriană anunță că nu poate relua zborurile din 10 octombrie

abonare newsletter