Actualitate

Clujenii, interesați de soarta trotinetelor electrice. Cu ce propuneri au venit?

Dezbaterea publică privind folosirea trotinetelor electrice închiriate a stârnit interesul clujenilor, care au venit cu diverse propuneri pentru circulația acestora în oraș.

Clujenii, interesați de soarta trotinetelor electrice. Cu ce propuneri au venit? Clujenii, interesați de soarta trotinetelor electrice. Cu ce propuneri au venit?

 

 


Clujeni din diverse domenii de activitate au participat miercuri seară la dezbaterea publică online privind folosirea trotinetelor electrice închiriate de operatori privați.

 


De la problemele ridicate de staționarea acestora, la efectul trotinetelor asupra mediului și infrastructura velo, propuneri care mai de care au fost făcute în cadrul consultării publice.

Trotinetele considerate „verzi”, mai poluante decât se credea

Flaviu Petean, activist participant la dezbatere, a adus în discuție oportunitatea prezenței trotinetelor electrice de închiriat în oraș, arătând că există deja studii care arată o serie de factori legați de acestea cu impact asupra mediului, de la materialele din care sunt construite vehiculele, la emisiile produse de mașinile care le ridică pentru încărcare și până la eliminarea acestora după încheierea duratei de viață. 


”Cred că această dezbatere poate să facă obiectul și unei dezbateri despre oportunitatea acestei platforme care vin la noi în oraș, în contextul în care apar deja în țările vestice studii care analizează foarte clar care sunt efectele de reducere a poluării cu aceste trotinete care fac parte din flote puse la dispoziție de operatori privați.

Un studiu foarte relevant de la Universitatea Carolinei de Nord din Statele Unite, publicat anul trecut, dă semnalul de alarmă că aceste trotinete au o contribuție de 126 de grame de CO2 per kilometru parcurs pe durata de viață, în contextul în care este analizat întregul impact asupra mediului și a emisiilor de gaze cu efect de seră pe durata întregii vieți a trotinetei: cu ce materiale este produsă, cum este transportată în Europa,  toate aceste procese contribuie la 50% din emisii. Un lucru care este trecut cu vederea dar contribuie în mod major la emisiile acestor mijloace de transport „verzi” sunt aceste vehicule motorizate cu motoare standard, diesel sau benzină, care trebuie să le ridice aproape în fiecare noapte, surpriza acestui studiu fiind că până la 43% din emisiile de gaze cu efect de seră asociate cu aceste trotinete vin din acest du-te – vino non-stop”, a spus Petean. 


Emil Boc i-a răspuns spunând că decizia privind oportunitatea acestui proiect va fi luată de Consiliul local, arătând că, personal, susține acest mijloc de transport alternativ.

Trotinetele, doar pentru utilizatorii cu permis?

Radu Boloveschi, viitor consilier local din partea Alianței USR-PLUS, a propus, pe de o parte, amplasarea unor indicatoare în oraş,care să marcheze spațiile din oraș unde folosirea acestora este interzisă. O altă propunere adusă de viitorul consilier se referă la amenajarea de staţii de parcare de tipul Cluj Bike pentru evitarea parcării haotice, dar și utilizarea trotinetelor electrice doar de către cei care au peste 18 ani și sunt posesori de permise de conducere, pentru prevenirea accientelor.


Radu Răzvan, activist civic, a adus în discuție problema vitezei cu care se deplasează aceste trotinete, ridicarea lor, dar și a celor private de pe spațiul public, dar și stabilirea lățimii trotuarelor pe care pot fi parcate acestea, astfel încât să nu incomodeze persoanele vulnerabile, mamele cu căruciare sau persoanele cu dizabilități.

Presiune suplimentară pe pistele de biciclete

Radu Mititean, de la Clubul de Cicloturism „Napoca”, a arătat că introducerea trotinetelor electrice pe infrastructura velo din oraș va crea o presiune peste limită pe pistele destinate bicicliștilor. Mititean a afirmat totodată că nu este de acord cu limitarea accesului la utilizarea trotinetelor doar pentru posesorii de permise de conducere auto.

CITEȘTE ȘI

Dezbaterea privind trotinetele electrice a încins spiritele. Operatorii cer mai puține reguli/ Boc: „Nu știu la București ce faceți, dar la Cluj veți avea reglementare”

 

abonare newsletter