Actualitate

FOTO: Parada vehiculelor istorice în Cluj: Austin Princess şi Rolls Royce vs Dacia şi Aro

Peste 25 de autovehicule de colecţie, dar şi o motocicletă, au fost aliniate, sâmbătă, în centrul Clujului, în Piaţa Unirii la Retro Parada Toamnei, eveniment dedicat vehiculelor istorice. Evenimentul se desfăşoară concomitent în 16 oraşe din ţară.

Pasionaţii şi colecţionarii s-au strâns încă de dimineaţă în centrul oraşului unde şi-au expus autovehicule spre încântarea sutelor de clujeni care au venit să le admire şi să se fotografieze. Cele mai fotografiate şi admirate maşini au fost un Austin Princess şi un Rolls Royce. Nici maşinile româneşti nu au fost ignorate.

„Avem 25 de piese de colecţie, plus o motocicletă de la 1960, anul de fabricaţie, până în 1983. Scopul expoziţiei este ca oamenii să le admire, să ne invidieze, să vadă etapele din istoria evoluţiei motorului în patru timpi, mai schimbăm impresii, poate mai facem alte achiziţii”, a declarat Dan Sorin Popescu, organizatorul evenimentului.


Acesta a adus în expoziţie patru automobile de epocă, toate atestate ca vehicule istorice. Este vorba de un Renault 10 din 1966, un Citroen DS 23 Pallas din 1973, un BMW din 1978 şi un Fiat 1800 din 1967.

“Este plăcut, asta contează. În al doilea rând, este foarte plăcut. Şi în al treilea rând, este extrem de plăcut. Nu mă întrebaţi costurile, contează faptul că le ai, le îngrijeşti, lumea te admiră, alţii te invidiază. Le conduc pe toate cu foarte mare plăcere, vor mai urma şi altele, de ce nu. Este extraordinar”, a mai precizat Popescu.


Ver Istvan, un colecţionar pasionat, a venit cu un Rolls Royce şi cu un Austin Princess, model folosit şi de Casa Regală Britanică şi de trupa Beatles. Potrivit lui Ver Istvan, Rolls-Royce-ul are un motor de 6750 centrimetri cubi, iar Austin Princess de 4000 centimetri cubi.

“Austin Princess este din 1959, iar Rolls Royce este din 1976. Amândouă sunt pe benzină. Ambele maşini au piese originale. Austin este o maşină specială, între 1956 şi 1968 au fost fabricate 200 de bucăţi, toate la comandă, primele patru bucăţi le-a comandat Regina Angliei, formaţia Beatles, primul turneu european l-a făcut tot cu un Austin Princess. Este greu de înteţinut, necesită mulţi bani şi timp, renunţ la multe alte lucruri. Am cumpărat-o de lângă Londra şi am plătit 6.000 de lire sterline. Cu adusul şi reparatul încă 12.000 de euro. Este o pasiune, nu un hobby. Am început din 1995 şi atunci am făcut o pasiune pentru maşinile de epocă. Oamenii zâmbesc pe stradă, le place maşina”, a declarat Ver Istvan, proprietarul maşinii.


De un real succes printre vizitatori s-a numărat şi un Citroen 2CV, al cărui proprietar, Constantin Pop, a venit îmbrăcat într-o uniformă mai specială.

“Îmi place, este o pasiune, îmi plac lucrurile vechi. Eu iubesc lucrurile vechi, inclusiv maşinuţa aceasta. O am din 1990, am cumpărat-o de la băiatul unui medic, am luat cu 300 de dolari, am investit ceva în ea, nu foarte mult, că sunt un pic ori econom, ori zgârcit, vreau să fac lucruri bune cu bani puţini dacă se poate şi în starea în care este acuma îmi place, mi dragă. Modelul este 1949, dar fabricat în 1985. Francezii au rămas fideli aceluiaşi model din ’49 până în 1989. Acum m-am îmbrăcat corespunzător, în ton cu evenimentul, am uniformă de majordom. Sunt mecanic auto şi nu mă costă întreţinerea. Recent am schimbat un cilindru, am schimbat garniturile pe faţă, m-a costat în jur de 60 de lei”, a precizat Pop (59 de ani).


Vasile Petruşel are 44 de ani şi a venit la paradă cu un model ARO din 1972.

“Maşina este fabricată în 1972, am achiziţionat-o anul trecut, este o pasiune de-a mea, este o maşină care îmi place, este al patrulea model ARO fabricat în România. De-a lungul timpului a câştigat multe competiţii, cea mai importantă a fost traversarea Africii de la vest la est. Este un model, pentru mine, frumos, o maşină robustă, care nu te lasă la greu. Maşina este originală, nu am investit prea mult în ea, o maşină 100% originală, românească. Negocierile au durat un an de zile. Cel care o avea ţinea foarte mult la ea. Am plătit în jur de 3000 de euro. Intenţionez s-o ţin. O folosesc numai la ocazii, în weekend, consumul este cam mare, 14%, este pe benzină”, a declarat Petruşel.


După expoziţia din Piaţa Unirii a urmat un tur al oraşului. Clujenii mai pot să admire maşinile până la ora 13.30 şi în parcarea de la Cora.

Retromobil Club România aniversează anul acesta 15 ani de activitate. Clubul reuneşte peste 600 de colecţionari grupaţi în 23 de filiale judeţene/zonale. În perioada 2005-octombrie 2013 au fost atestate ca vehicul istoric un număr de 1598 de automobile, motociclete, camioane, autoutiliare, remorci, motorete, rulote şi scutere fabricate în perioada 1903-1983.

Ultimele Stiri
abonare newsletter