Economie

Vacanțe mai scumpe în sezonul estival. Vom mai avea, la vară, întârzieri, anulări de zboruri sau bagaje pierdute în aeroporturi?

Anul trecut, în plin sezon estival, pasagerii au avut de îndurat întârzieri și anulări de zboruri, cozi și bagaje pierdute, deoarece industria nu a fost capabilă să facă față numărului mare de pasageri. Se va repeta haosul din aeroporturi și în acest an?

sursă foto Facebook Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj sursă foto Facebook Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj

 

Vara anului 2023 va fi cea în care românii își vor face cele mai scumpe vacanțe, anunță specialiștii în domeniu. Aceștia spun că pe unele rute prețul unui bilet de avion va fi și de 5-6 ori mai mare decât în urmă cu doi ani. O explicație ar fi că pe anumite rute nu mai există competiție după ce unele companii aeriene au intrat în faliment sau au scos din portofoliu zboruri.


Adio zboruri la 10-20 €?

Înainte de pandemie existau bilete către marile orașe europene de la 10-20 de euro pe segment, ceea ce nu va mai fi cazul anul acesta. Toată lumea încearcă să-și recupereze pierderile din pandemie. 

Companiile aeriene și aeroporturile din întreaga lume au avut dificultăți în gestionarea numărului în creștere de pasageri și bagaje. Se va repeta dezastrul din aeroporturi și în acest an?


Noi creșteri de trafic în 2023

Olivier Jankovec, directorul Consiliului Internațional al Aeroporturilor (ACI) Europe, a declarat într-o conferință la Cluj, că sezonul estival va arăta diferit în acest an, dar spune că problemele nu vor dispărea în totalitate.

„2023 a debutat foarte bine, cred că pe termen scurt și mediu provocarea aeroporturilor, în special a celor mari, este rezistența operațională pe perioada verii, capacitatea lor de a face față cererii foarte mare. Ne așteptăm la o cerere foarte mare și dinamică pe perioada verii. Am văzut cu toții că anul trecut a fost foarte dificil dacă ne referim la adaptarea la termenii serviciului și a traficului. Acele aeroporturi care au avut cele mai mari probleme operaționale au fost cele din Olanda, Schiphol a avut mari probleme în a găsi angajați, mai ales pe partea de securitate, au avut probleme cu recrutarea. Alte probleme au avut și aeroporturile care nu au avut parte de ajutor financiar din partea statului în timpul pandemiei. Această lipsă a banilor le-a costat pentru că nu au fost în stare să își revină post pandemie și să se pregătească pentru creșterea traficului. Dar cred că anul acesta va fi altceva”, a spus Jankovec în cadrul conferinței internaționale de aviație Aviation-Event CLJ.


Probleme vor mai fi pe aeroporturile din Germania și Olanda

„Creșterea traficului comparativ cu vara trecută va fi mai puțin ridicată comparativ cu creșterea traficului de anul trecut față de 2021. Aeroporturile sunt mult mai pregătite. Toate au început, deja, să se pregătească pentru vară, inclusiv resursa umană. Nu doar aeroporturile au avut probleme, ci tot ce ține de industria aviatică. Companiile aerine au avut și ele probleme cu resursa umană, cu angajările, unele au fost prea optimiste în ceea ce privește traficul. Suntem într-o formă bună pentru vara aceasta, probleme mici mai există în câteva locații, dar piața va fi mult mai rezistentă față de anul trecut. În această vară cred că Aeroportul Schiphol (Olanda) va avea încă probleme, dar lucrează pentru îmbunătățirea serviciilor, posibil Aeroportul Internațional Frankfurt, dar cred că va fi mai bine față de anul trecut”, a mai spus directorul ACI Europe.

Oportunitățile vor veni de la companiile low cost

În România, piața este controlată de Wizz Air și Ryanair, care profită la maximum de eliminarea de pe piață a Blue Air. 


„Partea estică a Europei e o piață, fără îndoială, dinamică, în ceea ce privește creșterea traficului aerian, care va aduce beneficii regiunilor. Este și o piață unde nu ai prea multe alternative dacă ne gândim la autostrăzi și transportul feroviar. Asta e marele avantaj al transportului aerian în Europa de Est față de Vest. 

În anii ce vor urma, creșterea va fi mult mai dinamică în Europa de Est. România a performat foarte bine referitor la creșterea traficului, a depășit traficul aerian pre-pandemie, anul trecut a fost pe primul sau al doilea loc cea mai dinamică piață din Europa de Est. Aeroporturile mici și regionale au beneficiat cel mai mult de pe urma pandemiei Covid, comparativ cu aeroporturile mari, și-au revenit cel mai bine și mai repede. Vedem că traficul de business încă e jos față de traficul de agreement și încă va rămâne jos. Aeroporturile sub 10 milioane de pasageri și-au revenit mai rapid. 


Dacă ne uităm la capacitatea companiilor aeriene, și mă refer la locurile din avion, oportunitățile vin de la companiile low cost. Deja Wizz Air a anunțat mai multe locuri în aeronave, mai multe zboruri. Va pune cu 70% mai multă capacitate față de 2019. Am o dorință pentru vara acestui an în ceea ce privește companiile aeriene: cooperare, să continuați să lucrați și să cooperați pentru o conectivitate în Europa sustenabilă și accesibilă”, a mai spus Olivier Jankovec.

Wizz Air acaparează piața din România

De altfel, David Ciceo, președintele Asociației Aeroporturilor din România și directorul Aeroportului Internațional Cluj, a anunțat că în acest an Wizz Air va depăși cota de 50% în România.

„În ceea ce privește traficul în România, în 2040 ne așteptăm să avem 57,6 milioane pasageri. Trebuie să investăm în infrastructură, în oameni. În Cluj, vom investi 80 de milioane de euro doar anul acesta să ne extindem terminalele, parcarea de aeronave, extindere clădiri”, a spus Ciceo.

Directorul Aeroportului Internațional Cluj a precizat că în acest an Wizz Air va depăși cota de 50% în România, după cum urmează: 50,8% Wizz Air, Tarom 15,3%, Ryanair 10.9%, Lufthansa 5,6%, Turkish Airlines 2,9%.

„Anul acesta ne așteptăm să avem 3,1 milioane de pasageri pe Aeroportul Cluj. Nu avem o rețea de autostrăzi și de aceea ne bazăm pe traficul aerian. Până în 2040 vom avea peste 7 milioane de pasageri pe Aeroportul Cluj. Proiectul nostru e extinderea pistei care va crea noi posibilități la aeroport”, a mai spus Ciceo.

Adio vacanțe ieftine

Și directorii altor aeroporturi spun la unison că traficul de pasageri va crește la vară, dar și biletele de avion.

„Cea mai mare problemă pentru noi anul trecut au fost întârzierile, noi trimiteam avioane în Europa la timp și ele se întorceau în Turcia cu mari întârzieri. Așa nu putem să conducem o afacere. Sper ca în vara acestui an să nu mai avem aceste probleme, dar mă tem că probleme vor persista. A doua problemă sunt grevele angajațiilor. Dar sunt optimistic (…) Prețurile la bilete vor crește”, a spus, la rândul său, Samil Karakas, senior vice president AnadoluJet, Turkish Airlines.

„Prevăd o creștere a traficului în ciuda faptului că prețurile la biletele de avion au crescut, oricum toate tarifele au crescut, ne așteptăm să crească numărul de pasageri”, a spus și Riivo Tuvike, președintele Consiliului de Administrație (CEO), Aeroportul Internațional Tallin.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Trafic aerian record, curse și operatori noi pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj

Fără autostrăzi, România se bazează pe traficul aerian. 7 mil. pasageri în 2040 pe Aeroportul Cluj. În 2023, Wizz Air va acapara piața aeriană din România și va depăși cota de 50%

Transportul aerian de pasageri aproape s-a dublat în 2022. Aeroportul Cluj, al doilea din țară după numărul de îmbarcări

abonare newsletter