Actualitate

VIDEO - De ce s-a găsit atât de târziu avionul? Salvamontist: Nu se poate lua în calcul o viteză fantastică de reacţie când nu ştii drumul

O aeronavă care a plecat, luni după-amiază, de la Bucureşti spre Oradea, şi care avea la bord un echipaj medical, a aterizat forţat într-o pădure dintr-o zonă muntoasă, pe un drum forestier între judeţele Alba şi Cluj. În accident, pilotul Adrian Iovan şi-a pierdut viaţa, o asistentă medicală, a murit de asemenea, iar copilotul avionului este în stare foarte gravă.

În condiţiile în care avionul a aterizat forţat în jurul orei 16.16, iar primii salvatori - pădurari şi localnici, au ajuns la epavă cu aproximativ şase ore mai târziu, se ridică o întrebare: De ce autorităţile au reuşit să ajungă la epavă de abia după şase ore?

“Prima informaţie a fost prins de un trunchi de GSM din judeţul Cluj care este undeva la coada lacului Beliş-Fântânele, stâlpul de la Giurcuţa, era foarte clar că este o zonă de altitudine care are vedere spre nord, care era poziţionat undeva aproximativ la graniţa dintre judeţele Cluj şi Alba, Munţii Gilăului. Asta a fost prima localizare, iar a doua localizare s-a făcut efectiv verbal, am vorbit chiar eu cu doctoral din avion, care a reuşit pe baza unui telefon mobil, printr-o aplicaţie de pe telefonul mobil, ne-a putut zice ce vede pe harta respectivă, google maps. Din păcate, dânsul nu a ştiut să citească efectiv coordonatele GPS care ne-ar fi ajutat foarte mult. Avionul este prevăzut cu un GPS la bord, dar având în vedere că acel avion s-a deteriorate nu s-a mai putut citi instrumentele de zbor. Acea aplicaţie nu are coordonatele, l-am pus pe domnul doctor care ne-a comunicat “văd faţă de două localităţi, mi-a zis aşa, între Arieşeni şi comuna Mărişel la jumătate”. A doua informaţie a fost între Mătişeşti şi Poiana Horii. Ei au încercat să aterizeze pe un drum, care din păcate, nu au mai reuşit, undeva la 200 de metri de un drum. Am ştiut în jur de ora 18.10 aproximativ unde se află. Eu am reuşit din tot triunghiul acesta să fac un pătrat de 2 kilometri pe 2 kiloemtri. Pe câmpie e simplu, dar într-o zonă montană îţi apar foate mari diferenţe de nivel. Practic, i-au găsit pădurarii şi localnicii. Pentru a putea ajunge în acel loc se putea şi din judeţul Cluj, nu ştim cum era drumul, dacă era zăpadă, o viitură, un copac doborât. În linie dreaptă de aici din Horea mai sunt 8 kilometri până la epavă, este drum forestier, două maşini care au încercat să urce au rămas împotmolite. Este un drum foarte greu, nu se poate lua în calcul o viteză fantastică de reacţie când tu nu ştii efectiv drumul cum este. Este o creastă cu doi versanţi“, a declarat Roman Codrin din cadrul Serviciului Public Salvamont Salvaspeo Cluj.


Unul dintre medicii răniţi în accident a declarat că pilotul a încercat să degivreze avionul, moment în care aparatul a început să piardă din altitudine.

“Am tras focuri de armă şi i-am localizat. Am vorbit cu ei tot timpul. Localnicii i-au găsit. Le-am dus apă”, a declarat un pădurar.


“A început să se formeze gheaţă pe aripi, pilotul a încercat să degivreze aripile, au pierdut din altitudine, au ieşit din plafonul de ceaţă, iar în secunda când au ieşit din plafonul de ceaţă au văzut un vârf de brad şi de acolo au căzut”, a declarat Mircea Petrescu, salvamontist în cadrul Serviciului Public Salvamont Salvaspeo Cluj.

Victor Zota, vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Transplant (ANT), a criticat dur, luni noaptea, felul în care au intervenit autorităţile în cazul accidentului aviatic care s-a petrecut în apropiere de Beliş, judeţul Cluj.


„Au supravieţuit toţi după această aterizare. Adrian Iovan a fost conştient încă două ore. Colega noastră, tânără rezidentă, probabil a intrat în şoc hipotermic. Este inimaginabil ca în anul 2014 să cadă un avion şi să nu-l găsească timp de şase ore. Unde sunt oamenii plătiţi pentru aşa ceva? Ei trebuiau să fie descoperiţi cu câteva ore mai devreme. Unde sunt echipele noastre ISU? Este inimaginabil să nu fie descoperiţi. Nu a fost problemă că nu au ajuns. Nu ştiau unde au căzut. Din toate informaţiile nu se ştia unde a căzut. Cursa era urmărită de toate radarele din România. Să stai să vorbeşti la telefon cu cineva care-ţi spune că asta e poate ultimul telefon. Şi e vorba de colegul meu”, a precizat Zota.

Reprezentantul ANT a mai spus că victimele au fost găsite de doi pădurari. “Unde sunt cei plătiţi să-i găsească?”, s-a întrebat retoric Victor Zota.


De partea cealaltă, Raed Arafat, secretar de stat în ministerul Sănătăţii, nu a confirmat până în prezent decesul vreunei persoane implicate în accidentul aviatic. “Nu am informaţii definitive în legătură cu acest caz. Echipele lucrează în prezent la salvarea victimelor. Nu pot să confirm decesul vreunei persoane în condiţiile în care nu am informaţii concrete”, a declarat Arafat.

Zona Muntelui Petreasa, unde a căzut avionul, este împădurită, cu o înălţime de aproximativ 1.600 metri, iar condiţiile meteo erau nefavorabile, fiind ceaţă densă şi zăpadă care pe alocuri depăşeşte 50 de centimetri.


După aproximativ cinci ore de căutări, epava avionului şi cele şapte victime au fost găsite de un pădurar, care i-a alertat pe salvamontişti şi pe salvatorii ISU. Oficialii ISU au explicat că nu a fost posibilă localizarea exactă prin GPS a avionului, în ciuda faptului că unul dintre medici a avut permanent un telefon mobil funcţional la dispoziţie.

Avionul de mici dimensiuni decolase de pe aeroportul Băneasa, iar la bord se afla o echipă medicală care se deplasa la Oradea pentru recoltarea unui ficat pentru transplant. Avionul era pilotat de Adrian Iovan.

Avionul aparţinea Şcolii Superioare de Aviaţie şi a aterizat forţat undeva la graniţa judeţelor Cluj şi Alba, a explicat pentru gândul Monica Dajbog, purtătoarea de cuvânt a MAI.

abonare newsletter