Actualitate

Prejudicii de peste 206 milioane de lei în domeniul achizițiilor publice, descoperite de Curtea de Conturi

Curtea de Conturi a constatat prejudicii de peste 206 milioane de lei în urma verificărilor realizate anul trecut în domeniul achizițiilor publice.

Curtea de Consturi: Prejudicii de peste 206 milioane de lei în domeniul achizițiilor publice|Foto: monitorulcj.ro Curtea de Consturi: Prejudicii de peste 206 milioane de lei în domeniul achizițiilor publice|Foto: monitorulcj.ro

 

 


În urma verificărilor realizate anul trecut, în domeniul achizițiilor publice, Curtea de Conturi a constatat prejudicii de peste 206 milioane de lei, iar ponderea abaterilor descoperite la instituțiile verificate este cu peste 58% mai mare decât în 2023.

CITEȘTE ȘI: 
Percheziții în Maramureș ale Parchetului European din Cluj, într-un dosar de fraudă în achiziții și falsificare de documente pentru renovarea unei clădiri a administrației publice

„Curtea de Conturi a constatat abateri de la legalitate în domeniul achizițiilor publice la mai mult de jumătate dintre entitățile auditate în anul 2024 (58,12%), ponderea entităților cu abateri în acest sector fiind în creștere comparativ cu anii anteriori (43,63% în anul 2023 și 39,99% în anul 2022)”, se arată în informare publicată vineri de Curtea de Consturi. 


Curtea de Consturi: Prejudicii de peste 206 milioane de lei în domeniul achizițiilor publice

Potrivit Raportului Curții de Conturi a României în domeniul achizițiilor publice în anul 2024, în cazul a 791 de entități publice, din totalul celor 1361 verificate, auditorii au constatat, cumulat, 2.325 de abateri de la legalitate în domeniul achizițiilor publice, dintre care:
*605 în etapa de planificare/pregătire a procedurii de atribuire;
*375 în etapa de organizare și derulare a procedurii de atribuire;
*1.345 în etapa de post-atribuire/execuție a contractului de achiziție. 

„O consecință a abaterilor menționate a fost producerea de prejudicii în valoare totală de 206.029,84 mii lei


Sursa: Curtea de Conturi a României

Domeniul de activitate în care au fost constatate, anul trecut, cele mai multe abateri de la legalitate în domeniul achizițiilor publice este administrația publică locală (95,35% din totalul prejudiciilor)”, se arată în raportul citat. 

Din analiza cauzelor și împrejurărilor care au condus la apariția și înregistrarea abaterilor de la legalitate constatate în urma misiunilor de audit efectuate în anul 2024, față de cele identificate de echipele de audit în perioada 2017 - 2023, rezultă faptul că acestea se mențin și constau, în principal, în legislația complexă și voluminoasă, în continuă modificare și completare de peste 8 ani, în lipsa de îndrumare metodologică, deficitul de personal și gradul de calificare în domeniul achizițiilor publice existent la nivelul instituțiilor/autorităților publice, menționează instituția.


Alte cauze rezidă în comunicarea defectuoasă între compartimentele interne implicate în procesul de achiziție publică, cât și între factorii decizionali și personalul de execuție. De asemenea, cunoașterea și aplicarea incorectă a legilor și a celorlalte reglementări aplicabile în domeniul achizițiilor publice.

Recomandări: Legislație îmbunătățită și implementare corectă a procedurilor de achiziții publice

În vederea îmbunătățirii funcționării sistemului de achiziții publice în scopul utilizării eficiente a fondurilor publice, Curtea de Conturi recomandă eliminarea din legislația națională a prevederilor care nu sunt obligatorii potrivit directivelor europene, în vederea corectării și prevenirii inconsecvențelor legislative.


CITEȘTE ȘI: 
Vor să mărească impozitele și inventează taxe noi. Dar strategia de digitalizare a ANAF... nu există!

„În vederea îmbunătățirii funcționării sistemului de achiziții publice în scopul utilizării eficiente a fondurilor publice, Curtea de Conturi recomandă Comitetului interministerial pentru achiziții publice o analiză a cadrului legislativ, pentru identificarea și corectarea vulnerabilităților în modul de reglementare a procesului de achiziție publică”, arată raportul Curții de Conturi

Sursa: Curtea de Conturi a României

Interconectarea instituțiilor

Printre alte recomandări ale Curții se află asumarea de către Secretariatul General al Guvernului a rolului de coordonator al domeniului achizițiilor publice, precum și realizarea și punerea în funcțiune a unui sistem informatic integrat prin extinderea interconectărilor Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP), care să permită accesul ușor la informații și documente disponibile în bazele de date ale instituțiilor cu care Autoritatea pentru Digitalizarea României a încheiat protocol, referitoare la operatorii economici/autoritățile contractante/entitățile contractante înregistrate în SEAP.

Controale pe bune

Totodată, Curtea de Conturi recomandă întărirea controalelor și acțiunilor de verificare efectuate de către organe de control din cadrul ministerelor/unităților administrativ-teritoriale în domeniul achizițiilor publice și asigurarea accesului persoanelor interesate, cu respectarea regulilor GDPR, la toate datele referitoare la procesele de achiziție publică, prin intermediul unei platforme care să permită vizualizarea și analiza întregului proces de achiziție publică.

Printre recomandări se află creșterea rolului Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate în ceea ce privește achizițiile de bunuri și servicii ce se achiziționează în sistem centralizat și înființarea de noi unități de achiziții centralizate specializate pe domenii de activitate pentru realizarea achizițiilor publice la nivel local.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

România își pierde banii: un apartament ADĂPOSTEȘTE aproape 3.000 de firme

Fraudă de 15 milioane de euro cu proiecte IT. Beneficiarii depuneau acte false pentru a obține fonduri de la UE

abonare newsletter