Actualitate

Încep lucrările pentru modernizarea lotului Cluj-Napoca-Aghireșu pe linia de tren Cluj-Oradea, dar fără Pasajul de la Tăietura Turcului. Viceprimarul Dan Tarcea: „Pasajul va face obiectul unei alte autorizații de construire”.

Lucrările de modernizare pe primul lot al Magistralei CFR 300 Cluj Napoca-Oradea-Frontieră Ungaria vor începe fără Pasajul de la Tăietura Turcului.

Zona Tăietura Turcului/Foto: monitorulcj.ro Zona Tăietura Turcului/Foto: monitorulcj.ro

 

 


Asocierea Alstom-Arcada (RailWorks) poate începe lucrările de modernizare și pe primul lot Cluj-Aghireșu (30 km), din cadrul proiectului de modernizare și electrificare a liniei de cale ferată Cluj-Episcopia Bihor, după ce ministerul Transporturilor a emis autorizația de construire. 

 


Însă, Autorizația de construire pentru lotul Cluj-Aghireșu nu este completă întrucât nu include Pasajul rutier Tăietura Turcului – un proiect așteptat de clujeni, nici parcarea de la Punctul Oprire Nădășel și substația electrică de tracțiune Aghireșu, potrivit economedia.ro Autorizația prevede lucrări de modernizare de 1,38 miliarde lei, finanțare din PNRR și o durată estimată a execuției de 34 de luni. Diferența între valoarea contractului semnat ( 1,6 miliarde lei) și lucrările autorizate este astfel de peste 200 milioane lei. 

CITEȘTE ȘI: 
Doi ani fără trenuri directe pe ruta Cluj-Oradea. Programul și stațiile autocarelor care înlocuiesc trenurile. Trei localități din Cluj rămân „descoperite”.

Lotul 1 Cluj Napoca-Aghireș are o lungime de aproape 31 kilometri, contractul are o valoare de 1,6 miliarde lei, iar asocierea RailWorks (Alstom-Arcada) urmează să modernizeze 13 poduri și să execute unul nou la Cluj-Napoca-Tăietura Turcului. Vor fi modernizate 13 poduri, 35 podețe și 1 pasaj superior nou (Tăietura Turcului – Primăria Cluj). Vor fi construite 1 pasaj pietonal subteran în stația CF Cluj Napoca și o pasarelă pietonală în stația CF Aghireș. Contractele pentru electrificarea întregii magistrale de Cale Ferată Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor au ca sursă de finanțate PNRR: 9,36 miliarde de lei, fără TVA. 


Autorizația de construire pentru pasajul Tăietura Turcului, emisă după exproprieri

În primăvara anului trecut, Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA solicita sprijin Primăriei Cluj-Napoca pentru declanșarea procedurilor de expropriere pentru proiectul de reabilitare a liniei de cale ferată Cluj-Bihor.

Potrivit reprezentanților Primăriei Cluj-Napoca, lucrările la pasajul Tăietura Turcului vor fi realizate în baza unei alte autorizații de construire, în condițiile în care ministerul Transporturilor derulează procedurile de expropriere. 


„Pasajul va face obiectul unei alte autorizații de construire. În acest moment Ministerul Transporturilor este în procedură de expropriere”, a declarat pentru monitorulcj.ro viceprimarul Dan Tarcea. 

Zona Tăietura Turcului/Foto: monitorulcj.ro

Cel de-al doilea segment Aghireș-Poieni este deja în lucru. Anterior, CFR  a transmis că în perioada 08 ianuarie 2024 – 08 ianuarie 2026, adică doi ani de zile, circulația feroviară va fi închisă pe relația Aghireșu – Poieni, pentru execuția lucrărilor de „Electrificare si reabilitare a liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor” – Lot 2 Aghireș – Poieni. 


În perioada închiderii circulației feroviare pe relația Aghireș – Poieni pentru execuția lucrărilor de electrificare și reabilitare, trenurile de călători vor putea circula pe relațiile Cluj Napoca – Aghireș si retur și Poieni – Oradea – Frontieră și retur, ca până acum.

CITEȘTE ȘI: 
Ungaria a ajuns cu electrificarea căii ferate la graniță, România vrea să încheie proiectele de infrastructură feroviară abia în 2026

Lotul 2 al liniei de tren Cluj-Oradea este al treilea mare contract feroviar din PNRR cu aviz pentru începerea șantierului. Pe lotul 3, Poieni – Aleșd (57 km), Asocierea FCC – Gulermak (Spania – Turcia) va începe lucrările după ce primește Autorizația de Construire. Pe lotul 4, Aleșd – Frontieră Ungaria (47 km), va lucra Asocierea WeBuild – Pizzarotti – Salcef.

Lucrările pe tronsonul de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră Ungaria sunt împărțite în 4 Loturi, după cum urmează:
- Lotul 1: Cluj Napoca – Aghireșu (30,41 km);
- Lotul 2: Aghireșu – Poieni (36,53 km);
- Lotul 3: Poieni – Aleșd (52,74 km);
- Lotul 4: Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km). 

Încheierea lucrărilor de infrastructură feroviară pe toate cele patru segmente este estimată pentru iunie 2026.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Încep lucrările pentru electrificarea căii ferate Cluj-Oradea. FĂRĂ TRENURI între Aghireș și Huedin, din 2024!

În 2024, călătorii vor fi transferați cu autocare și autobuze, din cauza lucrărilor la electrificarea liniei de cale ferată Cluj-Episcopia Bihor

S-a decis cine va moderniza magistrala CFR Cluj-Aghireș. Contract de 1,5 miliarde lei

abonare newsletter