Social

Pentru a supravieţui, Peditelul are nevoie de 400.000 de euro

Iniţiatorii proiectului spun că nu se aşteaptă să primească finanţare din partea Ministerului Sănătăţii şi că vor încerca să se descurce singuri.

Serviciul Peditel a luat naştere în urmă cu şase luni la iniţiativa reprezentanţilor fundaţiei “Părinţii Clujeni”. Cu ajutorul acestui program, părinţii a căror micuţi dau primele semne de îmbolnăvire pot apela numărul scurt de telefon 1791, iar în cel mai scurt timp un medic specialist le va oferi toate informaţiile de care au nevoie.

Deocamdată acest call-center funcţionează doar pe raza judeţului Cluj, iar apelurile sunt taxabile. Începând de anul viitor se doreşte ca acest proiect să se extindă şi la nivel naţional şi apelurile să devină gratuite. Pentru ca acest lucru să fie posibil, reprezentanţii fundaţiei au nevoie de 400.000 de euro anual.


Lunar, peste 700 de apeluri sunt făcute către acest call-center, care îşi are sediul în incinta Spitalului de Copii din Cluj-Napoca, iar în 70% dintre cazuri medicii specialişti recomandă copiilor tratament la domiciliu. Acest lucru a dus la scăderea numărului de pacienţi care se prezintă la Unitatea de Primiri Urgenţe din cadrul spitalului.

Peditelul are nevoie de 400.000 de euro

Se doreşte ca din prima lună a anului viitor acest serviciu să fie disponibil la nivel naţional. Pentru ca acest plan să devină realitate, iniţiatorii proiectului au nevoie de 400.000 de euro anual. “Dacă am găsit finanţare pentru proiect până la sfârşitul acestui an, avem credinţă că vom găsi bani şi pentru a ne dezvolta anul viitor. Avem nevoie de 400.000 de euro anual, fără a fi luate în calcul şi cheltuielile de administrare. Vrem să mai deschidem acest call-center în patru mari centre din ţară (Cluj, Iaşi, Bucureşti şi Timişoara) de care să beneficieze 50 – 60 de mii de pacienţi. Suntem siguri că vom face rost de bani”, a povestit pentru Monitorul de Cluj, directorul executiv al fundaţiei “Părinţii Clujeni”, Cristina Grigore.


Nu aşteaptă finanţare de la stat

Cu toate că este un proiect care deserveşte miilor de cetăţeni, reprezentanţii fundaţiei şi-au pierdut orice urmă de speranţă în ceea ce priveşte finanţarea de la stat. “Sincer, nici nu mă aştept să primim vreo finanţare din partea Ministerul Sănătăţii. O să avem o întâlnire în curând şi cu primarul municipiului Cluj-Napoca pentru a cere sprijin financiar necesar pentru a duce la bun sfârşit acest proiect. Dar, tot mai mult o să ne bazăm pe domeniul privat, pe mediul de afaceri. Eu cred că ei ne vor ajuta. Mai primim şi donaţii din partea părinţilor, dar vă daţi seama că sunt sume modice. Au mai fost completate şi 250 de formulare prin care oamenii au donat cei 2% către fundaţie”, a mai adăugat Cristina Grigore.

70% dintre cazuri, rezolvate la domiciliu

Iniţiativa înfiinţării unui astfel de serviciu a luat naştere din două motive: se vroia reducerea numărului de persoane care se prezintă în unităţile de primiri urgenţe, fără a avea într-adevăr nevoie, şi se vroia ca părinţii să primescă în cel mai scurt timp un sfat medical de la specialişti atunci când micuţul lor dădea primele semne de îmbolnăvire.


“În fiecare lună se primesc undeva în jur de 650 – 700 de apeluri, iar ceea ce vă pot spune e că 70% dintre apelurile primite au primit recomandare la domiciliu”, a declarat pentru Monitorul de Cluj, conf. dr. Călin Lazăr, directorul medical al Spitalului de Copii.

37 de minute, doar o singură convorbire

Fiind un proiect pilot, la call-center lucrează doar un medic pediatru pe tură. Din acest motiv uneori părinţii trebuie să aştepte minute în şir până să fie preluaţi de medic. “În această perioadă facem raporturi pe primele şase luni de când s-a derulat proiectul şi le trimitem la minister. Ar trebui să mai înfiinţăm încă o linie pentru că uneori părinţii sunt nevoiţi să aştepte zeci de minute. Avem cazuri când aşteaptă 25 – 30 de minute. Cel mai mult au aşteptat 37 de minute. Atât a durat conversaţia cu un singur apelant”, a conchis Cristina Grigore, directorul executiv al Fundaţiei “Părinţii Clujeni”.

abonare newsletter