Administrație

Clujenii cer autobuze CTP spre mai multe comune. Tișe: „Se poate, doar că primăriile trebuie să asigure subvenția necesară”

Tot mai mulți locuitori din comunele Clujului vor introducerea de curse operate de Compania de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca. Președintele CJ Cluj arată însă că traseele trebuie susținute prin subvenții dacă nu sunt profitabile.

În cazul extinderii transportului CTP, primăriile ar trebui să își asume acoperirea unor costuri suplimentare. FOTO: Facebook/ CTP Cluj În cazul extinderii transportului CTP, primăriile ar trebui să își asume acoperirea unor costuri suplimentare. FOTO: Facebook/ CTP Cluj

 

 


Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, a afirmat că mulți clujeni care trăiesc în comunele din apropierea municipiului Cluj-Napoca își doresc extinderea transportului în comun operat de CTP Cluj, fiind identificate mai multe avantaje, precum calitatea autobuzelor cu care se realizează transportul sau costurile reduse la bilet.

 


El a explicat că, în prezent, cursele sunt scoase la licitație pentru firmele private, care vin cu diverse oferte. În cazul extinderii transportului CTP, primăriile ar trebui să își asume acoperirea unor costuri suplimentare, sub formă de subvenție, care să asigure diferența cheltuielilor care nu este acoperită prin bilete.

„Avem societatea RATUC, care operează pe municipiul Cluj-Napoca, dar și în zona metropolitană, în inelul 1 și parțial în inelul 2, până la 30 de kilometri de municipiu. Toate comunele din apropierea Clujului își doresc acest operator, CTP cum se numește acum. Toți oamenii din județ, mai cu seamă cei care au case în primul inel, doresc ca transportul în comun să se realizeze cu această companie de transport. De ce? Pentru că ei au auzit că transportul e mai ieftin și că mașinile sunt de calitate și că e mai rentabil decât sunt alte societăți private care face acest transport.


Oamenii trebuie să știe că societatea desemnată pe anumite trasee este desemnată în urma unei licitații, aceste trasee de transport sunt licitate de către departamentul care ține de Consiliul Județean, dar operatorul este stabilit prin licitație. Dacă operatorul nu are numărul de pasageri conform estimărilor realizate când s-a înscris la licitație, este evident că operatorul nu poate să își acopere costurile. Opearatorul va refuza să mai facă trasee. Atunci, oamenii spun că există către Baciu transport în comun cu CTP, de ce nu îl punem și către Aiton. E o întrebare justificată, dar oamenii trebuie să știe că și în cazul transportului public din Cluj-Napoca există o problemă cu acoperirea cheltuielilor, doar că în cazul acestei companii, există subvenție plătită de primărie. Cetățeanul singur nu poate acoperi costurile ca această companie să fie rentabilă 100%. Așadar, cine plătește diferența de cheltuială pentu ca operarea autobuzelor CTP să fie profitabilă? Din subvenție, practic, din banii tuturor, se acoperă restul cheltuielii. La fel se întâmplă și cu pensionarii, studenții sau elevii care beneficiază de gratuitate. Asta nu înseamnă că nu plătește nimeni pentru ei, ci noi toți plătim pentru ei. La fel e și cu gunoaiele, dacă nu plătești contract, nu înseamnă că nu plătește nimeni pentru tine, ci dimpotrivă, plătesc toți pentru tine”, a afirmat Alin Tișe, la un post local de radio.

„Acea comună trebuie să poată asigura subvenția”

Președintele Consiliului Județean Cluj varianta introducerii transportului în comun prin CTP la noi zone, însă a arătat că este la latitudinea primăriei dacă își asumă acoperirea din bugetul propriu a subvenției.


„Cer localnicii să vină autobuze, să ducă elevii din comuna, să spunem, Sânmărtin, sau altă comună, dar întreb, cine plătește subvenția, dacă pentru companiile de transport în comun nu este rentabil să facă acel transport nici măcar o dată pe zi, pentru că nu își poate acoperi cheltuielile.Oamenii spun că nu îi interesează, că cum se paote la alții, să se poată și la ei. Se poate asta, doar că acea comună trebuie să poată asigura subvenția necesară, adică diferența de la cât acoperă oamenii prin bilet la cât cheltuie societatea pentru a face acel transport, pentru că societatea în sine neacoperându-și costurile ajunge la cheltuieli mai mari decât încasările”, a mai arătat Tișe. 

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

AMENZI pentru clujenii care nu încheie contracte de salubritate. Tișe: „Avem o contractare în jur de 60%. Gunoiul nu poate fi lăsat în stradă”

abonare newsletter