Educație

Fostul ministru al Educației: În toamnă ne vom confrunta cu două pandemii: pandemia de frică și pandemia coronavirusului

Fostul ministru al Educației, Mircea Miclea, a discutat despre riscul cu care se va confrunta societatea românească în această toamnă din cauza supra-protecției din partea părinților.

Fostul ministru al Educației: În toamnă ne vom confrunta cu două pandemii: pandemia de frică și pandemia coronavirusului Fostul ministru al Educației: În toamnă ne vom confrunta cu două pandemii: pandemia de frică și pandemia coronavirusului

 

 


Miclea a declarat pentru Edupedu.ro că anxietatea a devenit o tendință în rândul copiilor din cauza supra-protecției pe care o asigură părinții în ultimii 10-15 ani.

 


„Există date care arată că anxietatea nu numai că a crescut – 1 din 3 oameni pe parcursul vieții are o tulburare de tip anxios, dar a și coborât la nivel de vârstă. Incidența cea mai mare nu e la 27 de ani, ca înainte, ci la adolescență. Acest lucru arată că protecția excesivă duce pe termen lung la creșterea anxietății. E firesc ca părinții să-ți protejeze copiii, dar excesul de protecție îi va dezavantaja pe proprii lor copii”, avertizează el.

Pandemia fricii va depăși impactul pandemiei de coronavirus

În legătură cu condițiile de redeschidere a școlilor prevăzute în Ghidul lansat în dezbatere de Ministerul Sănătății, acesta a declarat că apreciază lăsarea decizie la nivel local, permițând astfel mai multă flexibilitate, însă ghidul poate fi îmbunătățit pe parcurs, când vor apărea diverse situații concrete.


În toamnă, societatea românească se va confrunta cu două pandemii: pandemia fricii și cea a coronavirusului. Fostul ministru al Educației este de părere că frica va depăși virusul:

„Riscul este ca pandemia fricii să depășească impactul negativ pe care îl are pandemia coronavirusului. E posibil ca părinții să fie extrem de anxioși să-și dea copiii la școală, e posibil ca profesorii să fie extrem de anxioși să intre în clasă și, dacă nu vom scăpa de aceste frici oricât de greu ne-ar fi, atunci anul școlar va fi puternic periclitat, indiferent de cazurile de coronavirus.”


Supra-protecția adulților accentuează anxietatea copiilor

Profesorul universitar crede că deși pe termen scurt supra-protecția din partea părinților, cât și a profesorilor este liniștitoare, pe termen lung va accentua anxietatea copiilor, făcând mai mult rău:

„În sensul că pe măsură ce te protejezi, creierul accentuează pericolul. Dacă ne uităm la cercetările științifice, vedem că expunerea este calea de a scăpa de frică. Cu măsuri de siguranță, dacă dacă copiii intră la clasă, atunci se va reduce frica. Prin expunere repetată se va reduce frica.”


În cazul apariției unui focar de infecție în școli, fostul ministru speră ca România să ia deciziile după exemplul din străinătate – Germania, Anglia – astfel încât, după perioada de izolare impusă de autorități, în cazul unui focar în școli, cursurile să fie reluate cât mai repede cu putință pentru a nu afecta copiii pe termen lung:

„Expunerea repetată reduce anxietatea. Trebuie să fim foarte atenți, pentru că altfel anxietățile pe care le dobândesc acum copiii prin evitarea mersului la școală se vor accentua în viitor și este detrimental pentru copii, deci trebuie cu orice risc evitat acest lucru.”

Dezvoltarea anxietății la copii presupune mai multe riscuri

„Dezvoltarea ulterioară a fricii înseamnă mai multe lucruri: că ajungi să devii supra-reactiv, adică să vezi pericole acolo unde nu sunt, și să reacționezi excesiv în raport cu mărimea pericolului. Te împiedică să îți dezvolți relații interpersonale de calitate, îți reduce performanța, mai ales școlară, și te împiedică să îți folosești potențialul mintal pe care îl ai”, a explicat profesorul.

De asemenea, școala nu-și va îndeplini funcția de dezvoltare socio-emoțională a copiilor, prin interacțiunea cu colegii de aceeași vârstă, rezolvarea de conflicte, cooperare, competiție. Dezvoltarea socio-emoțională e la fel de importantă ca cea cognitivă.

„Prin urmare, închiderea școlii va avea efecte extrem de negative asupra dezvoltării. Ea trebuie evitată cu orice preț și trebuie evitată mai ales la copiii care sunt în învățământul primar.”

Riscul face parte din natura vie

Acesta a vorbit despre cum părinții și profesorii se pot folosi de situația actuală pentru a-i învăța pe copii despre asumarea riscurilor:

„Acum atât părinții, cât și ca profesori avem șansa de a-i învăța pe copii asumarea riscurilor, faptul că viața presupune asumări de riscuri, că nu există viață cu risc zero. Că riscul face parte din natura vie. Numai natura moartă nu are riscuri. Și trebuie să îi învățăm asumarea riscurilor pentru că aceasta îi va ajuta ulterior în viață pentru a-șu alege o carieră, pentru a face descoperiri, pentru a schimba societatea. Cea mai bună modalitatea de a învăța e prin propriul exemplu. E o foarte bună oportunitate”

Situația din spitale este o exagerare

Miclea mai este de părere că autoritățile ar trebui să comunice oamenilor și măsurile pozitive pe care le iau zilnic în lupta cu virusul pentru a insufla speranță și nu doar efectele negative ale acestei pandemii.

„În fiecare zi ni se prezintă numărul de infectați, dar nu și numărul de paturi nou achiziționate, de aparatură. Să fie prezentate și aceste aspecte pozitive, altfel induc frica. Deci trebuie dublată de o comunicare care să arate și aspectele pozitive, care să inducă sentimentul de siguranță, că se face ceva pentru protecție. Eu cred că situația din spitale nu este atât de negativă cum e în capul oamenilor. E o exagerare. Dacă stăm să ne uităm la incidența mortalității, nu cred că trebuie să ne facem griji exagerate”, a adăugat fostul ministru al Educației.

CITEȘTE ȘI:

Ce se va întâmpla cu noul an universitar? Rectorul UBB: „varianta hibridă este cea pe care vom merge”

 

Noi reguli pentru anul şcolar. Ghiozdanul nu trebuie să depăşească 10% din greutatea elevului

 

 

Ultimele Stiri
abonare newsletter