Administrație

Electrificarea căii ferate Cluj-Episcopia Bihor, aprobată de Guvern. Trenurile vor putea circula cu 160 km/oră!

Guvernul a aprobat miercuri proiectul de hotărâre de prevede electrificarea și modernizarea căii ferate Cluj-Napoca - Episcopia Bihor. Viteza de circulație a trenurilor de călători va putea ajunge până la 160 de kilometri pe oră.

Electrificarea căii ferate Cluj-Episcopia Bihor, aprobată de Guvern

 

 


Proiectul, finanțat prin PNRR, dar și din bani de la Ministerul Transporturilor și din veniturile CFR, a fost aprobat în ședința de Guvern de miercuri, a anunțat Vasile Dîncu, ministrul Apărării Naționale:

 


„În ședința Guvernului României de miercuri, am adoptat proiectul de hotărâre care va avea ca finalitate modernizarea căii ferate Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor. Este un moment important pentru regiunea de Nord-Vest a țării, în special pentru județele Cluj, Sălaj și Bihor care vor beneficia în mod direct de investițiile care vor fi realizate și care vor permite creșterea vitezei de circulație pe acest tronson la 80 km/h pentru garniturile de marfă şi o viteză maximă de 160 km/h pentru cele de călători.

Dacă ținem cont că segmental Cluj-Oradea a fost construit în anii 1800 și dat în folosință în anul 1870, fără să beneficieze de-a lungul timpului de modernizări semnificative, actul normativ adoptat astăzi reprezintă un moment important pentru modernizarea infrastructurii de transport pe cale ferată din România. După 150 de ani, Nord-Vestul țării va putea să beneficieze de transport feroviar la viteze decente și să iasă din primitivismul care a dominat ultimii 30 de ani deplasarea sau transportul de mărfuri pe calea ferată”, a transmis Dîncu.


Acesta este al doilea cel mai mare proiect de infrastructură feroviară finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, iar pe lângă fondurile externe, proiectul va fi finanțat și din bani din bugetul Ministerului Transporturilor, din veniturile proprii ale CFR SA și din alte surse.

Pe lângă importanța pentru infrastructura de transport internă, acest tronson este deosebit de important și din perspectivă internațională întrucât este traversat de trenuri - atât pentru transportul de mărfuri, dar și cel de persoane - internaționale.


Finalizarea lucrărilor este prevăzută pentru anul 2026.

Aproape 3 miliarde de lei, costul primelor două tronsoane

2,9 miliarde lei este costul necesar pentru realizarea loturilor 1 şi 2 din programul de electrificare şi reabilitare a liniei Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor.


Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” SA a lansat, la începutul anului, licitaţia pentru achiziţia serviciilor de proiectare şi execuţie a lucrărilor de modernizare pe secţiunile Cluj - Aghireş (lotul 1) şi Aghireş - Poieni (lotul 2). Cele două loturi fac parte din obiectivul de investiții „Electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor”. Proiectul vizează creşterea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi 120 km/h pentru trenurile de marfă.

Valoarea totală estimată a contractelor este de 2.978.055.955,73 RON, lei fără TVA, din care 1.505.138.213,54 RON, fără TVA, pentru lotul 1 Cluj - Aghireş, respectiv 1.472.917.742,19 RON, fără TVA, pentru lotul 2 secţiunea Aghireş - Poieni, sursa de finanţare fiind asigurată din Fonduri Externe Nerambursabile, prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), componenta 4 - Transport sustenabil - Reforma 1.5 - Dezvoltarea infrastructurii feroviare şi managementul traficului feroviar.

Termenul limită pentru primirea ofertelor în cadrul licitației este 14.02.2022, deschiderea acestora urmând să aibă loc în aceeaşi zi la ora 15.00.

În februarie 2021, a fost depusă documentația pentru eliberarea acordului de mediu, fiind atunci obţinute toate cele 82 avize necesare pentru derularea proiectului de modernizare și electrificare a căii ferate Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor.

Proiectul reprezintă cea mai amplă investiţie în infrastructura feroviară din Vestul României.

Ce prevede proiectul?

  • Realizarea a 18 km de linie dublă nouă;
  • Sistematizarea stațiilor;
  • Înlocuirea/repararea podurilor, podețelor, pasajelor denivelate, consolidări, apărări, repararea sistemului de drenaj, îmbunătățirea calității terasamentelor;
  • Desfiinţarea trecerilor la nivel care nu respectă reglementările şi realizarea pasajelor denivelate;
  • Realizarea de construcții aferente activității de întreținere, revizie și reparații a instalațiilor fixe de tracțiune electrică și a liniei de contact constând din două districte LC + EA + ELF în stațiile Ciucea și Oradea;
  • Realizarea de clădiri de mentenanță în stațiile Cluj-Napoca, Ciucea și Oradea;
  • Reabilitarea și modernizarea clădirilor de călători, districtelor, clădirilor de exploatare etc. și asigurarea facilităților călătorilor (inclusiv persoanelor cu mobilitate redusă) și personalului CFR;
  • Montarea de panouri fonoabsorbante şi/sau soluţii alternative de reducere a nivelului de zgomot.

Proiectul de electrificare şi reabilitare a liniei de cale feratǎ Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor va genera noi locuri de muncă, pe perioada de implementare a proiectului și va determina economii la nivelul costurilor de întreţinere a infrastructurii, a costurilor de operare a infrastructurii și a costurilor aferente trenurilor. 

CITEȘTE ȘI:

Aproape 3 miliarde de lei, costul primelor două tronsoane din modernizarea căii ferate Cluj–Episcopia Bihor. A fost lansată licitația

abonare newsletter