Administrație

Aproape 3 miliarde de lei, costul primelor două tronsoane din modernizarea căii ferate Cluj–Episcopia Bihor. A fost lansată licitația

2,9 miliarde lei este costul necesar pentru realizarea loturilor 1 şi 2 din programul de electrificare şi reabilitare a liniei CF Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor.

Licitația pentru primele două loturi din reabilitarea liniei CF Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor a fost demarată. Licitația pentru primele două loturi din reabilitarea liniei CF Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor a fost demarată.

 

 


Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” SA a lansat licitaţia pentru achiziţia serviciilor de proiectare şi execuţie a lucrărilor de modernizare pe secţiunile Cluj - Aghireş (lotul 1) şi Aghireş - Poieni (lotul 2).

 


Cele două loturi fac parte din obiectivul de investiții „Electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor”. Proiectul vizează creşterea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi 120 km/h pentru trenurile de marfă.

Valoarea totală estimată a contractelor este de 2.978.055.955,73 RON, lei fără TVA, din care 1.505.138.213,54 RON, fără TVA, pentru lotul 1 Cluj - Aghireş, respectiv 1.472.917.742,19 RON, fără TVA, pentru lotul 2 secţiunea Aghireş - Poieni, sursa de finanţare fiind asigurată din Fonduri Externe Nerambursabile, prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), componenta 4 - Transport sustenabil - Reforma 1.5 - Dezvoltarea infrastructurii feroviare şi managementul traficului feroviar.


Obiectivele urmărite prin proiectul de investiții:

Obiectivul general al celor două contracte de prestări servicii este electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor - Frontieră (166,2 km) pentru creşterea numărului de pasageri şi a volumului de mărfuri transportate, precum şi îndeplinirea următoarelor obiectivelor specifice:

- creşterea vitezei de circulaţie la valori cuprinse între 120 km/h şi 160 km/h pe întregul tronson;
- modernizarea staţiilor (inclusiv haltele de mişcare)
- modernizarea clădirilor staţiilor de călători, inclusiv construirea de pasarele şi/sau tuneluri pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;
- modernizare poduri, podeţe, repararea sistemului de drenaj, îmbunătăţirea terasamentelor;
- facilităţile pentru persoanele cu dizabilităţi;
- montarea de panouri fonoabsorbante şi/sau soluţii alternative de reducere a nivelului de zgomot;
- construcţia drumurilor de întreţinere de-a lungul căii ferate (unde nu sunt disponibile drumuri publice);
- modernizarea instalaţiilor de electrificare (25 kV) pe toată lungimea tronsonului;
- maximizarea capacităţii de tranzit;
- asigurarea interoperabilităţii prin implementarea STI, în special în ceea ce priveşte sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din staţii si haltele de mişcare
- instalaţii de centralizare electronică noi, în staţii, şi introducerea sistemului de siguranţă ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R);
- modernizarea echipamentului de telecomunicaţii.

Prin modernizarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare pe cele două loturi, Cluj - Aghireş (lotul 1) şi Aghireş - Poieni (lotul 2), se vor asigura condiţii tehnice pentru circulaţia cu viteza de 160 km/h pentru trenurile de călători şi de 120 km/h pentru trenurile de marfă, creşterea gradului de confort şi de siguranţă a traficului feroviar.


Durata proiectului, 8 ani și jumătate

Durata de implementare a proiectului este de 102 luni pentru fiecare contract, astfel: 6 luni pentru proiectare, 36 luni pentru execuţia lucrărilor, iar perioada de garanţie a obiectivului este de minimum 60 de luni.

Termenul limită pentru primirea ofertelor în cadrul licitației este 14.02.2022, deschiderea acestora urmând să aibă loc în aceeaşi zi la ora 15.00.


În februarie 2021, a fost depusă documentația pentru eliberarea acordului de mediu, fiind atunci obţinute toate cele 82 avize necesare pentru derularea proiectului de modernizare și electrificare a căii ferate Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor.

Ulterior, proiectul a intrat în etapa de elaborare a documentaţiei pentru finanţare, momentan fiind derulată etapa licitației publice.

Proiectul reprezintă cea mai amplă investiţie în infrastructura feroviară din Vestul României.

Întârzieri în ceea ce privește realizarea etapelor proiectului

Fostul ministru al Transporturilor, Lucian Bode, declara în vara anului trecut că în 2021 ar putea fi semnat contractul de execuție, iar obiectivul ar putea fi finalizat până în 2026.

„În ceea ce privește modernizarea Cluj-Napoca – Episcopia Bihor, 1,5 miliarde de euro (circa 7,25 miliarde de lei – n.r.) este valoarea acestui obiectiv. Aici, noi credem că vom finaliza documentația până la sfârșitul anului, iar anul viitor vom semna contractul de execuție și vom finaliza acest obiectiv până în 2026”, a spus ministrul Lucian Bode, într-o intervenție la Ziarul Financiar Live.

Reamintim că, în februarie 2020, aflat la Cluj-Napoca, ministrul a avut o întâlnire de lucru cu primarii din Cluj-Napoca (Emil Boc), Oradea (Ilie Bolojan) și Arad (Călin Bibarț), parcurgând o serie de proiecte de investiții. El a spus că această cale ferată modernizată va duce la descongestionarea traficului de la Curtici, unde trec zilnic peste 1.200 de garnituri de tren de marfă.

Modernizarea căii ferate, tergiversată de la un Guvern la altul

În decembrie 2008, proiectul de dublare și de electrificare a întregului tronson Cluj-Napoca – Oradea a fost trecut în programul de guvernare al Guvernului Boc, însă nu a fost pus în practică. Ulterior, în 2016, CFR SA aloca suma de 8,35 milioane de lei (fără TVA) pentru reactualizarea studiului de fezabilitate privind electrificarea şi reabilitarea liniei, potrivit unui anunţ de participare postat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP).

În 2018, conducerea CFR s-a hotărât să revină la ideea realizării studiului de fezabilitate pentru modernizarea tronsonului de 158 km. Realizarea conexiunii cu tronsoanele Coridorului IV pan-european, preluarea parțială a traficului dinspre și spre vestul Europei, dar și asigurarea circulației trenurilor cu până la 120 km/h erau ambițiile care sună bine, cel puțin pe hârtie. În 2019, Guvernul Dăncilă aloca „fabuloasa” sumă de 684.000 de lei pentru acest proiect.

CITEȘTE ȘI:

Miliarde de euro prin PNRR, la Cluj. Autostrada Transilvania, calea ferată Cluj-Episcopia Bihor și metroul, finanțate prin program

Ultimele Stiri
abonare newsletter