Administrație

Drumul de legătură Cluj-Autostrada Transilvania, întârzieri reduse în următorii ani? Deputat clujean: „Birocrația îngroapă DX A3-Tureni”

Proiectul pentru construirea drumului de legătură între Cluj-Napoca și Autostrada Transilvania, prin Tureni, a intrat în linie dreaptă și ar putea fi implementat fără întârzieri majore în următorii ani, arată CNAIR.

Drumul de legătură Cluj-Autostrada Transilvania, întârzieri reduse în următorii ani. FOTO: Facebook/ Dan Tarcea Drumul de legătură Cluj-Autostrada Transilvania, întârzieri reduse în următorii ani. FOTO: Facebook/ Dan Tarcea

 

 


Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a actualizat calendarul de implementare a proiectului de drum expres A3-Tureni, care va lega municipiul Cluj-Napoca de Autostrada Transilvania. CNAIR arată că întârzierile în cadrul proiectului ar urma să se reducă în următorii doi ani față de etapele anterioare, unde s-au înregistrat întârzieri de până la opt luni.

 


Cu toate acestea, deputatul USR de Cluj Viorel Băltărețu trage un semnal de alarmă și arată că termenele înaintate de CNAIR trebuie „luate cu prudență”. Deputatul a solicitat, în ultimul doi ani, rapoarte periodice de la CNAIR referitor la acest proiect de investiții și a intervenit la autoritățile locale și centrale pentru accelerarea etapelor birocratice.

„Toți ne dorim ca aceste aparente recuperări să fie posibile, pentru că finanțarea prin Programul Operațional pentru Infrastructură Mare, în valoare de aproximativ 788 milioane de lei, expiră la final de 2023. Banii se întorc la UE, nu sunt transferabili pe alte proiecte de infrastructură de care avem atâta nevoie oriunde în țară”, a spus deputatul. „Dar analizând ritmul deosebit de greoi în care s-au derulat etapele de până acum, iau cu prudență aceste termene. În septembrie 2021, când Ministerul Transporturilor era condus de Cătălin Drulă, proiectul era în linie dreaptă. De atunci nu au intervenit situații neprevăzute. Singura problemă rămâne viteza adormitoare cu care se schimbă hârtiile între instituțiile statului. Birocrația ne costă!” a atras atenția Băltărețu.


Legătura prin Tureni (DN 1) este așteptată de mulți ani, accesul în Cluj-Napoca din autostradă fiind greoi, prin DN 1 Turda în zona de sud sau prin vest, prin Florești (DN 1).

„Birocrația îngroapă Dx A3 - Tureni”

Deputatul dă asigurări că va face în conutinuare demersuri pentru reducerea birocrației și pentru accelerarea acestui proiect așteptat atât de clujeni, cât și de turdeni.


„Voi urmări în continuare timpii de progres în autorizări și voi insista pentru respectarea lor. Așa cum am mai făcut, țin permanent legătura cu CNAIR și Ministerul Transporturilor, unde depun, de câte ori e cazul, propuneri pentru deblocarea birocrației. Acest tronson e foarte important pentru toți clujenii și, în special, pentru turdeni, care au nevoie de acest proiect ce va degreva Turda de traficul infernal”, a adăugat Băltărețu.

Amintim că, în iunie, Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici ai proiectului pentru drumul expres. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere este autoritatea care va desfășura licitația pentru acest drum. Primarul Emil Boc promitea în octombrie că licitația va fi lansată în maxim o lună, însă acest lucru nu s-a întâmplat încă. 


 Drumul va costa 663 de milioane de lei

Potrivit proiectului de hotărâre, Drumul Expres care va face legătura între Autostrada Transilvania și Tureni (DN 1) va costa 663 de milioane de lei și va fi realizat în 18 luni de la semnarea ordinului de începere a lucrărilor. Drumul expres cu o lungime de circa 5 kilometri va avea o lățime a benzii de circulație de 3,5 metri, un acostament lat de 2,25 metri și spațiu median de 3 metri lățime unde se montează separatoarele de sens. Pe această șosea sunt prevăzute 7 poduri și viaducte, din care cel mai lung va fi la kilometrul 4 peste Valea Racilor, un viaduct cu 6 deschideri și o lungime totală de 258 de metri din care tablierul are 246 metri.

Indicatorii tehnico-economici au fost publicați în această vară, iar pentru realizarea investiției este nevoie de exproprieri suplimentare: 655 de imobile cu o suprafață de peste 700 000 de metri pătrați și un cost de aproximativ 1,6 milioane lei.

„Drumul Expres va asigura legătura dintre 2 căi principale de transport: autostrada A3 (Turda) și drumul național european DN1/E81 în zona localităţii Tureni, degrevând traficul greu şi de tranzit din municipiul Turda, scurtând timpii de parcurs între zona metropolitană Cluj și Autostrăzile A10 Turda – Sebeş și A3 Transilvania, contribuind la reducerea emisiilor de noxe din mediul urban al municipiului Turda care este traversat în prezent de DN1 şi DN 15. Sectorul de drum promovat pentru realizarea conexiunii dintre Autostrada A3 (zona Turda) şi DN 1(zona Tureni)  face parte din proiectul Drum Expres Turda – Halmeu, sub denumirea Drumul Someșului/Someș Expres ce este identificat în cadrul Master Planului General de Transport aprobat. Pentru realizarea obiectivului de investiții, «Drum expres pentru realizarea conexiunii dintre Autostrada A3 (zona Turda) şi Drum Naţional DN 1(zona Tureni)» din județul Cluj, este necesară declanșarea procedurile de expropriere, prin ocuparea unei suprafețe totale de 750.015,00 mp aferentă unui număr de 655 de imobile proprietate privată, care sunt afectate de executarea lucrărilor pentru acest obiectiv”, arată Ministerul Transporturilor în nota de fundamentare.

Acest drum expres este necesar pentru asigurarea unei legături mai rapide pentru accesul în Municipiul Cluj-Napoca din Autostrada Transilvania, în prezent accesul fiind posibil prin municipiul Turda (zona de Sud) sau prin Vest, prin Floreşti şi DN 1, unul dintre cele mai aglomerate tronsoane din România).

La intersecția cu DN 1 va fi prevăzut un nod rutier tip trompetă. Traseul în plan: începe din autostrada A3, unde este amenajat un nod rutier tip trompetă simplă ce este prevăzut cu bretele de intrare ieșire cu câte două benzi pe sens: bretea Gilău – Tureni ; bretea Tureni – Turda; bretea Turda – Tureni; bretea Tureni – Gilău. Lungimea totală a bretelelor la nodul cu DN1 este de 2,748 kilometri, potrivit ministerului de resort.

CITEȘTE ȘI:

Contract de aproape 6 milioane de euro pentru supervizarea lucrărilor de pe A3. Județul Cluj are unul dintre cele mai dificile segmente de autostradă

Lucrările pe lotul Nușfalău-Suplacu de Barcău al A3, MAI SCUMPE cu 73 de mil. lei. Lotul, finalizat la primăvară!

abonare newsletter