Administrație

Mai mult beton și mai puțin „verde”, după demolarea garajelor în Mărăști. Dohotaru: „Au blocat accesul la Canalul Morii și au betonat și mai tare zona”

Activistul clujean Adrian Dohotaru reclamă că lucrările de demolare a garajelor din cartierul Mărăști au avut ca efect reducerea spațiului verde și extiderea spațiilor betonate din zona Canalului Morii.

Dohotaru: „Au blocat accesul la Canalul Morii și au betonat și mai tare zona”. FOTO: Facebook/ Adrian Dohotaru Dohotaru: „Au blocat accesul la Canalul Morii și au betonat și mai tare zona”. FOTO: Facebook/ Adrian Dohotaru

 

 


Intervenții de amploare au loc în cartierul Mărăști, în zona Canalului Morii: pe de o parte, se lucrează la reamenajarea locurilor de parcare după demolarea garajelor de tablă de pe strada Gorunului, iar de pe altă parte, lucrările de modernizare a Parcului Farmec de vizavi sunt în toi. 

 


Ambele intervenții au fost anunțate „cu surle și trâmbițe” de administrația locală, care a subliniat, în ambele cazuri, dimensiunea verde a lucrărilor. „Biodiversitatea Canalului Morii și cadrul natural vor fi păstrate intacte prin amenajarea unor zone verzi de recreere”, a transmis primarul Emil Boc la momentul demarării lucrărilor la Parcul Farmec. Luni, 8 august, edilul a anunțat că peste 1.500 de garaje au fost demolate doar anul acesta, în locul cărora au fost amenajate „noi locuri de parcare și spații verzi”.

Activistul clujean Adrian Dohotaru acuză însă administrația locală că, în ambele proiecte, lucrările sunt de natură să reducă spațiul verde și să „izoleze” Canalul Morii, deși scopul declarat al Primăriei pe termen lung este să aducă în prim-plan, prin intervenții minimale, cursul de apă, cu beneficiile peisajere și ecologice ale sale.


Mai mult beton și mai puțin „verde”, după demolarea garajelor în Mărăști. FOTO: Facebook/ Adrian Dohotaru

„Primarul Emil Boc a indus în eroare opinia publică în vizita sa de lucru de săptămâna asta în zona Parcului Farmec când a spus că eliberarea spațiului public de garaje conduce în mod automat la crearea de spații verzi. Ce nu vedeți în pozele oficiale de lângă Parcul Farmec, dar vedeți în pozele mele, e că noile locuri de parcare nu doar că au blocat accesul la Canalul Morii, ci au betonat și mai tare și la o înălțime mai mare zona adiacentă canalului. 

În același timp, paralel cu lucrările ilegale ale RADP, unde s-a pozat primarul Emil Boc, Primăria cheltuiește 1 milion de lei pe un studiu pentru ca acest canal să devină loc de promenadă. Mai mult, așa zisa creare de spații verzi prin eliberarea de locuri de parcare vine la pachet cu distrugerea Parcului Farmec de către utilajele de pe șantier, într-un proiect de amenajare care oricum nu respectă doleanțele societății civile”, a scris Adrian Dohotaru pe rețelele de socializare.


Mai mult beton și mai puțin „verde”, după demolarea garajelor în Mărăști. FOTO: Facebook/ Adrian Dohotaru

„Cine privește cu atenție aceste poze, ar desființa lucrările și și-ar cere scuze”

Activistul este de părere că lucrările din teren nu urmează direcția enunțată de primărie, ci cresc suprafața spațiilor betonate, în detrimentul spațiilor verzi.

„«Strategia de dezvoltare urmăreşte ca municipiul Cluj-Napoca să devină unul dintre cele mai primitoare oraşe din Estul Europei, unde atât locuitorii, cât şi turiştii să se simtă excelent», se arată în motivarea proiectului de licitație pentru PUZ-ul de 1 milion de lei între străzile Buftea și București: «Documentaţiile vor cuprinde investiții pentru amenajarea și revitalizarea cursului de apă și a zonelor verzi și pietonale limitrofe. Soluțiile propuse vor urmări să valorifice potențialul pe care prezența Canalului Morii prin: remodelarea conceptuală a Canalului Morii și a frontului la apă, evidențierea valorii peisajere și ecologice a canalului în paralel cu propunerea de noi mijloace de utilizare a apei și malurilor, întărirea relației dintre acest ax natural al orașului și spațiile urbane care le parcurge, dezvoltarea de funcțiuni specifice vecinătății cu apa, dar și cu țesuturile adiacente, identificarea unei estetici adecvate a amenajărilor diverselor tipologii ale malurilor».


Cine privește cu atenție aceste poze nu ar lăuda ca primarul lucrările la parcări, ci dimpotrivă, ar desființa lucrările și și-ar cere scuze față de clujeni. Nu doar prin critică ar desființa lucrările, așa cum fac eu cu instrumentele mele limitate. Ci la propriu, ar desființa noile betonări care au ridicat nivelul față de apă și ar face alte lucrări pentru a ne apropia la mai puțin de 1 metru de apa canalului, care odată curățat ar permite interacțiunea cu apa, așa cum se va întâmpla, și la propunerea noastră din SOS, cu secțiunea din Parcul Rozelor ce urmează a fi amenajată. Sau așa cum se preconizează în viziunea echipei de proiectare întoarcerea spre canal, prin treptele gândite în noul Parc Caragiale”, a mai transmis Adrian Dohotaru. 

Copaci distruși în Parcul Farmec

Adrian Dohotaru mai arată că, în timpul lucrărilor din Parcul Farmec, mai mulți copaci au fost deteriorați de utilaje și nu au șanse să trăiască, realitatea fiind astfel departe de declarațiile publice axate pe mărirea numărului de copaci din oraș.

Mai mulți copaci din Parcul Farmec au fost deteriorați de utilaje. FOTO: Facebook/ Adrian Dohotaru

„Departe de scuze, retorica este papagaliceasca PR-istică ce nu mai înseamnă nimic cu creșterea calității vieții. Ce spune primarul Emil Boc: «Realizarea acestor lucrări de interes public are ca scop alinierea Clujului la rigorile urbanistice actuale și creșterea calității vieții cetățenilor prin îmbunătățirea spațiului urban». Cum să zici așa ceva când tu cheltuiești 1 milion de lei pentru ca zona canalului Morii să devină «walkable», dar de fapt înalți frontul la apă? Cum să zici în postarea de săptămâna asta că crești cantitatea de spații verzi dar să nu plantezi copaci, așa cum nu au fost plantați nici la alte garaje desființate, iar toți copacii netăiați din parc să fie în curs de uscare pentru că le-ai distrus rădăcinile și le-ai bușit cu utilaje trunchiurile?”, se mai arată în postare.

PUG-ul nu a fost respectat, mai acuză Dohotaru

În cele din urmă, Dohotaru reclamă că RADP nu ar fi respectat planul urbanistic general al municipiului Cluj-Napoca, amenajând locuri de parcare într-o zonă de protecție a apelor, cu rol de culoar ecologic.

„Proiectul RADP nu respectă PUG Cluj, pentru că în strategia orașului PUG este «Ve ZONĂ VERDE DE PROTECŢIE A APELOR SAU CU ROL DE CULOAR ECOLOGIC», deci nu parcare. Proiectul RADP nu respectă nici PUZ-ul despre care citesc în media locală că are ca scop «să fie creat un parcurs pietonal coerent de-a lungul Canalului Morii, din zona liceului Bălcescu, până la parcul Farmec. Sunt proiecte în cadrul direcției oraș pentru pietoni pe care vrem să le implementăm cu bani europeni și care au fost prevăzute în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană pentru perioada 2021-2027 (2030)», a explicat Ovidiu Cîmpean.

Prin PUZ, merită detaliat, se urmărește relocarea rețelei de termoficare, dar pe care le vedem sub noul zid făcut de RADP, crearea de piste de biciclete și de spații cu gradene pe malul culoarului canalului ceea ce aici devine imposibil pentru că nici la parcări, nici în proiectul de parc acum în faza de execuție nu se întoarce spațiul verde cu fața la apă. Pe scurt, rușine Primăriei pentru astfel de lucrări pentru care primarul ar trebui să își ceară scuze și apoi să le desființeze, nicidecum să le laude, pentru că banii contribuabililor sunt risipiți”, a conchis activistul.

Ce spune viceprimarul Dan Tarcea despre situație?

La solicitarea Monitorul de Cluj, viceprimarul Dan Tarcea a comentat situația prezentată de activist în postarea sa și și-a exprimat dezacordul față de afirmațiile acestuia, arătând că „lucrurile au fost scoase din context”.

„Nu vreau să comentez la toți facebook-iștii care își exprimă acolo toate năzbâtiile. Pot să vă spun că aceste poze și chestiuni scoase din context nu au nici un fel de relevanță. Într-adevăr, am văzut acolo doi-trei arbori care erau juliți, aici cred că pute îndrepta și să fie mai atenți cei care fac lucrări, indiferent unde le fac. Rezultă spații verzi în urma demolării garajelor. Nu putem să plantăm arbori astăzi acolo, arborii se plantează primăvara și toamna, pentru că șansele de prindere sunt mai mari, îi aducem cu balot. În 99,9% din situațiile unde am demolat garajele, au rezultat spații verzi și am făcut plantări de arbori. Am extins spațiile verzi, am extins spații de joacă pentru copii, acolo unde s-a putut. Sunt zone unde configurația terenului este de așa natură încât nu ai unde să mai faci spațiu verde. Nici înainte nu era spațiu verde, noi nu am asfaltat și betonat spațiile verzi. Acolo unde face referire domnul Dohotaru este o stradă, nu e o zonă împădurită. Am regularizat o stradă, s-a făcut un zid de sprijin pentru creșterea siguranței pietonilor, acestea sunt investițiile pe care le facem acolo.

Investim peste 100 de milioane de euro în crearea de spații verzi, nu să le betonăm pe cele existente. Un arbore, la maturitate, face mai mult decât 200-300 de metri pătrați de gazon, de aceea mergem pe această strategie. Dacă scoți chestiile din context și vrei să fii cârcotaș, rezultă ceea ce scrie acolo”, a declarat viceprimarul Dan Tarcea. 

Viceprimarul a spus că lucrările realizate în zona Canalului Morii cu împiedică amenajarea culoarului în viitor, deoarece proiectele sunt conectate între ele.

CITEȘTE ȘI:

Peste 1.500 de garaje, DEMOLATE din ianuarie. Câte vor fi demolate până la finalul anului?

Ultimele Stiri
abonare newsletter