monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Tinerii sub 21 de ani se angajează după sfatul mamei şi vor să lucreze într-o multinaţională

Sfatul mamei este cel în care tinerii sub 21 de ani au cea mai mare încredere când îşi aleg locul de muncă, iar companiile multinaţionale sunt cele mai atractive pentru aceştia.

„În alegerea primului loc de muncă, generaţia Z (tinerii cu vârsta până în 21 de ani) din România are cea mai mare încredere în recomandările angajaţilor actuali ai unei companii. La distanţă de un singur punct procentual (48%), se situează sfatul mamei, urmat de cel al consilierului în carieră şi de cel al specialistul în recrutare al companiei”, arată rezultatele studiului EY România - Barometrul încrederii angajaţilor în companii - 2017.

Profesorii se situează doar pe locul al şaptelea în răspunsurile milenialilor români la această întrebare, în timp ce, la nivel global, ei sunt în top 3 „influenceri” în ceea ce priveşte alegerea angajatorului, mai arată studiului.

„Barometrul EY arată că, în România, angajaţii actuali ai unei companii influenţează în cea mai mare măsură deciziile generaţiei Z în privinţa viitorului angajator. Părerea lor este mai importantă decât cea a membrilor familiei sau a consilierilor specializaţi, ceea ce înseamnă că organizaţiile sunt cele care deţin pârghiile ce antrenează interesul noilor generaţii faţă de ele, cum ar fi employer branding şi implicarea propriilor angajaţi”, precizează Andreea Mihnea, HR Director EY România.

Patru din zece tineri ar prefera să se angajeze într-o multinaţională.

Studiul are la bază răspunsurile a peste 1.500 angajaţi cu normă întreagă, provenind din mediul urban, dintre care 72% au vârste cuprinse între 21 şi 35 de ani, 24% între 36 şi 50 de ani iar 4% au peste 51 de ani. Un al doilea chestionar a fost aplicat, în premieră, la 830 de tineri cu vârsta sub 21 de ani (generaţia Z).

Generaţia Z va avea încredere în alegerea primului loc de muncă în firmele care oferă oportunităţi de învăţare şi avansare în carieră (94%) şi asigură stabilitate (80%). Din punctul de vedere al încrederii în viitorul şef, aceiaşi tineri indică respectul ca fiind mai important decât oportunităţile de dezvoltare. Gestionarea echilibrului între viaţa personală şi cea profesională, dar şi comunicarea deschisă şi transparentă sunt importante pentru 80% dintre respondenţi.

Studiul mai arată că patru din zece tineri români cu vârsta până în 21 de ani ar prefera să se angajeze într-o multinaţională. Cei mai mulţi dintre membrii generaţiei Z care au răspuns chestionarului preferă să lucreze într-o firmă privată (63%), în timp ce aproape unul din cinci intenţionează să înceapă propria afacere şi doar 12% şi-ar dori să muncească în sectorul public.

Doar 7% dintre angajaţii români consideră că sunt recompensaţi pentru succesul companiei

Acelaşi studiu mai arată că lipsa unui leadership puternic este factorul determinant în pierderea încrederii în angajator în România, comparativ cu lipsa unei compensaţii corecte la nivel global. Pentru angajaţii români, percepţia lipsei unei compensaţii juste şi inegalitatea oportunităţilor de salarizare şi promovare se situează pe locul al doilea, fiecare cu 61% dintre răspunsuri.

Un nivel de încredere ridicat în companie influenţează în cea mai mare măsură mulţumirea angajatului la locul de muncă (62%), nivelul de retenţie în companie (60%) şi dispoziţia de a inova şi de a contribui cu idei noi la locul de muncă (54%).

Pe de altă parte, un nivel scăzut de încredere creşte cel mai mult probabilitatea părăsirii companiei (75%), la distanţă mare faţă de alte efecte ale lipsei de încredere: limitarea numărului de ore lucrate la cel minim necesar şi implicarea şi productivitatea mai reduse.

Studiul EY Romania mai arată că doar 7% dintre angajaţii români consideră că sunt recompensaţi pentru succesul companiei, în timp ce 63% cred că directorul general şi ceilalţi executivi, împreună cu acţionarii, sunt cei care extrag cea mai mare parte din valoarea adăugată creată de firmă. De asemenea, doar 14% dintre angajaţi au încredere că firma la care lucrează îi plăteşte corect în raport cu piaţa şi colegii, în timp ce 40% cred foarte puţin acest lucru sau deloc.

„Organizaţiile trebuie să planifice nevoia de talent în funcţie de impactul digitalizării”

„Nivelul de încredere scade şi mai mult dacă îl analizăm relativ la recompensarea performanţei cu o majorare a salariului sau promovare. Unul din patru respondenţi consideră că nu va fi promovat şi nu va primi mărire de salariu în acest an, în timp ce aproape unul dintre trei are foarte puţină încredere în acest lucru”, notează autorii studiului.

În acelaşi timp, doar 24% dintre respondenţi au foarte mare încredere în angajator, ceea ce situează România mult sub media globală, de 46% , după ţări ca Germania, China, SUA şi Marea Britanie.

Referitor la evoluţiile tehnologice, studiul relevă faptul că majoritatea angajaţilor români „nu percep un impact major al digitalizării şi schimbărilor tehnologice asupra rolului lor în următorii ani, 32% considerând că vor fi afectaţi doar într-o mică măsură”. O posibilă implicaţie a acestei concluzii constă în nevoia ca angajatorul să investească în creşterea gradului de conştientizare a efectului celei de a patra revoluţii industriale asupra forţei de muncă. „Organizaţiile trebuie să planifice nevoia de talent în funcţie de impactul digitalizării şi să investească în formarea competenţelor viitorului”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner EY România.

Studiile EY România sunt importante la nivel mondial

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 230.000 de angajaţi în peste 700 de birouri din 150 de ţări. În România, EY este liderul de pe piaţa serviciilor profesionale încă de la înfiinţare, în anul 1992. Cei peste 700 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiţii de nivel mondial dedicată antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Câştigătorul ediţiei locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an în luna iunie la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year.