Administrație

Contractul pentru sectorul Chiribiş - Biharia a autostrăzii Transilvania, REZILIAT: „Şantajul constructorilor care vor bani fără să muncească s-a încheiat”

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a reziliat joi contractul pentru secţiunea Chiribiş - Biharia a autostrăzii Transilvania.

CNAIR a reziliat contractul pentru secţiunea Chiribiş - Biharia. Foto: Facebook/ Asociația Pro Infrastructură.

 

 


Contractul ar urma să fie relansat în cel mai scurt timp, conform ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu.

 


„CNAIR a reziliat astăzi contractul pentru secţiunea Chiribiş - Biharia a autostrăzii Transilvania! A fost nevoie de această măsură ca urmare a blocajului generat de constructor care nu a reuşit nici până acum să predea un Proiect Tehnic conform. Contractul a fost semnat în anul 2020, iar construcţia ar fi trebuit să fie finalizată până la sfârşitul acestui an (2022). CNAIR va relansa acest contract în cel mai scurt timp”, a scris ministrul pe pagina sa de Facebook.

 


Citiți știrile monitorulcj.ro și pe Google News


El a subliniat că modificarea recentă a legislaţiei privind achiziţiile publice va ajuta la urgentarea procedurilor şi nu va mai trebui astfel să pierdem ani de zile pentru reluarea lucrărilor, ca în trecut: „Şantajul constructorilor care vor bani fără să muncească s-a încheiat”.

Motivele rezilierii contractului:

Conform unui comunicat al CNAIR, contractul a fost reziliat având în vedere următoarele aspecte:


- Prevederile contractului nr. 92/50965/11.08.2020: „Proiectare şi execuţie pentru finalizarea Autostrăzii Braşov - Tg. Mureş - Cluj - Oradea, Secţiunea 3C: Suplacu de Barcău - Borş, Lot 2 - Subsecţiunea 3C2: Chiribiş - Biharia, km 30+550 - km 59+100”;
- Neîndeplinirea de către antreprenor a indicatorilor prevăzuţi la punctele de referinţă numărul 2 şi numărul 3;
- Proiectul Tehnic elaborat de antreprenor nu respectă prevederile contractuale şi legale în vigoare, ceea ce reprezintă o încălcare a prevederilor contractuale asumate de acesta;
- Incapacitatea antreprenorului de a furniza o documentaţie de proiectare în termenii contractuali şi în conformitate cu cerinţele beneficiarului;
- Antreprenorul exclude varianta de continuare a contractului şi de finalizare a execuţiei lucrărilor în valoarea de contract acceptată;
- Antreprenorul condiţionează orice încetare amiabilă a contractului de posibilitatea participării acestuia la următoarea procedură de licitaţie pentru execuţia acestui lot de autostradă;
- Neîndeplinirea de către antreprenor a obligaţiilor din Înştiinţarea de remediere emisă de către inginer conform sub-clauzei 15.1 din Condiţiile Speciale de Contract şi transmisă prin adresa BO3C2/21.0021/29.04.2021.

De asemenea, la baza rezilierii au stat şi prevederile Sub-clauzei 15.2 din Condiţiile Speciale ale Contractului: „Beneficiarul va fi îndreptăţit să rezilieze Contractul dacă Antreprenorul: (a)nu reuşeşte să respecte prevederile Sub-Clauzei 4.2 [Garanţia de Bună Execuţie] sau cerinţele unei înştiinţări potrivit prevederilor Sub-Clauzei 15.1 [Înştiinţarea de Remediere]”.


Întârzierile, una din cauzele importante ale rezilierii

Un alt motiv al acestei decizii a fost constituit de întârzierile majore, nejustificate şi care exclud orice culpă a Beneficiarului în îndeplinirea de către Antreprenor a obligaţiilor contractuale, faptul ca, prin aceasta conduită, Antreprenorul a dovedit incapacitatea de a continua, respectiv de a finaliza obiectivul prevăzut de contract, aspect care reprezintă, în mod vădit, neîndeplinirea unor obligaţii contractuale semnificative şi esenţiale, cât şi atitudinea Beneficiarului, care, deşi ar fi putut da eficienţă instrumentului rezilierii la un moment anterior, a dovedit bună-credinţă şi a acordat Antreprenorului prorogări şi termene rezonabile în care acesta să revină în matca Acordului Contractual, manifestând o conduită în acord cu prevederile legale şi contractuale.

„În oricare din aceste evenimente sau circumstanţe, Beneficiarul, în termen de 14 zile de la transmiterea unei înştiinţări către Antreprenor, are dreptul să rezilieze contractul, acest instrument instituţional operând de plin drept fără nicio altă notificare prealabilă, fără încuviinţarea vreunei instanţe judecătoreşti şi / sau arbitrale şi fără a mai fi necesară îndeplinirea vreunei alte formalităţi şi să evacueze Antreprenorul de pe şantier. Opţiunea Beneficiarului de a rezilia Contractul nu va prejudicia niciun alt drept al Beneficiarului prevăzut în contract sau alt drept. Astfel, după reziliere Antreprenorul va părăsi şantierul şi va preda Inginerului toate bunurile solicitate, toate Documentele Antreprenorului şi orice alte documente de proiectare întocmite de sau pentru el”, se menţionează în comunicat.

Contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului Chiribiş - Biharia, 28,55 km, din A3, în valoare de 326,5 milioane de lei, a fost semnat în iunie 2020 cu asocierea Trameco - Vahostav - Drumuri Bihor - Drum Asfalt - East Water Drillings. Proiectarea avea alocată şase luni, iar execuţia, 18 luni.

CITEȘTE ȘI:

Inaugurare cu fast, probleme cu duiumul. Cât de sigură e circulaţia pe Autostrada Transilvania?

17 luni PIERDUTE pe A3 Biharia-Chiribiș. „Cerem REZILIEREA de urgență a contractului!”

Ultimele Stiri
abonare newsletter