Administrație

Clujul dă startul unui proiect ambițios: zeci de autobuze cu hidrogen și investiții în infrastructura pietonală din bani europeni

Primăria vrea să obțină bani europeni pentru achiziția de autobuze alimentate cu hidrogen și pentru continuarea investițiilor în infrastructura pietonală de cartier.

Clujul dă startul unui proiect ambițios: zeci de autobuze cu hidrogen și investiții în infrastructura pietonală din bani europeni|Foto: monitorulcj.ro Clujul dă startul unui proiect ambițios: zeci de autobuze cu hidrogen și investiții în infrastructura pietonală din bani europeni|Foto: monitorulcj.ro

 

 


Clujul mai face un pas în privința modernizării transportului public din oraș, dar și în ceea ce privește calitatea spațiului public de cartier, precum este cazul proiectului de modernizare a Pieței 14 iulie

În acest sens, administrația locală vrea să obțină peste 2 milioane de euro, bani europeni, în cadrul unui apel de proiecte disponibil prin Programul Regional Nord-Vest 2021-2027, pentru îmbunătățirea infrastructurii de cartier, dar și pentru achiziția de autobuze cu hidrogen.


Modernizarea Pieței 14 Iulie

Proiectul de dezvoltare urbană ce vizează modernizarea Pieței 14 Iulie și a străzilor adiacente cuprinde zona centrală a cartierului Grigorescu pe o suprafața de peste 35.000 mp.

CITEȘTE ȘI: 

Proiectul de modernizare a Pieței 14 Iulie a fost autorizat. Zona centrală a cartierului Grigorescu se transformă radical

Obiectivul principal al proiectul constă în creșterea calității vieții locuitorilor prin pietonalizarea laturii sudice a pieței, iar conceptul vizat se integrează principiilor de walkable city și smart city.


În octombrie 2024, administrația locală a depus cererea de finanțare pentru creșterea și îmbunătățirea spațiului pietonal în zona Piața 14 Iulie, inclusiv strada Garibaldi, strada S.Toduță și strada O. Goga și pentru achiziționarea de autobuze cu pile de combustie alimentate cu hidrogen, în scopul atragerii de finanțare nerambursabilă. 

Pentru etapa contractuală de obținere a fondurilor europene disponibile – 2.062.349,71 euro/circa 10.237.091,51 de lei, Consiliul Local va aproba indicatorii financiari ai proiectului care vizează atât achiziția autobuzelor cu hidrogen, cât și investiția în infrastructura pietonală din cartierul Grigorescu, precum și contribuția proprie a municipiului, estimată la 208.000 lei. De altfel, valoarea eligibilă care depășește în prezent valoarea alocată apelului este de 97,5 milioane de lei.


Concret, proiectul se înscrie în strategia de dezvoltare durabilă a Clujului prin amenajarea unor spații publice funcționale  – spații verzi și străzi urbane, care să satisfacă nevoile utilizatorilor, dar și investiția în transportul public urban  în vederea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră. 

Sursa: primariaclujnapoca.ro

Contractul pentru modernizarea Pieței 14 iulie a fost semnat în ianuarie 2023 cu asocierea Nord Conforest SA – SC N.V. Construct SRL – Danlin XXL SRL. Valoarea contractului este de 31,9 milioane de lei. Ordinul de începere al lucrărilor a fost dat în decembrie 2024. 


Acest proiect vine în continuarea proiectului privind modernizarea Parcului 14 Iulie și a celui privind reabilitarea străzii Muzicescu (parte a proiectului de revitalizare a malurilor Someșului).

Autobuze cu hidrogen pentru reducerea poluării

De asemenea, în cadrul aceluiași proiect, administrația locală urmărește achiziția unui număr de 25 de autobuze cu hidrogen. Această componentă a proiectului va beneficia de finanțare prin Autoritatea de Management PR NV 2021-2027, din bugetul de stat, fiind estimată la – 15,4 milioane de lei. 

Sursa: primariaclujnapoca.ro

În octombrie 2024, Consiliul Local aproba proiectul privind instalarea primei stații de producere și alimentare cu hidrogen din Cluj-Napoca, în zona străzii Plevnei.

CITEȘTE ȘI: 
Investiție pentru vehiculele cu propulsie nepoluantă. Clujul va avea prima stație de producere și alimentare cu hidrogen pentru mijloacele de transport public.

Municipiul Cluj-Napoca și-a propus implementarea politicilor comune ale Uniunii Europene, cu accent pe investițiile „verzi” cu impact asupra reducerii emisiilor de CO2. În acest context, hidrogenul poate avea un rol însemnat, fiind vorba de un combustibil apreciat drept esențial pentru tranziția către o economie verde.

„Orașul își propune să dezvolte o flotă de transport public bazată pe hidrogen. Mai mult, urmează să dezvoltăm o uzină de producere a hidrogenului, o stație de încărcare și achiziționarea de autobuze pe hidrogen. Atât autobuzele electrice, cât și cele cu hidrogen, sunt «verzi», nepoluante și ne protejează sănătatea”, declara primarul Emil Boc cu ocazia turneului de promovare a autobuzelor cu hidrogen, proiect în cadrul căruia, în primăvara anului trecut, clujenii au „testat” transportul viitorului. 

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Piața 14 Iulie se schimbă radical! Cum va arăta zona după modernizare. GALERIE FOTO

Transportul viitorului! Autobuz cu hidrogen pe străzile din Cluj-Napoca. Emil Boc: „Este un deschizător de drum”

Ultimele Stiri
abonare newsletter