Administrație

Unde ajung banii din eternele asfaltări? Cine își bate joc de drumurile județene din Cluj?

Cel puțin trei drumuri județene din Cluj au ajuns bătaia de joc a politicienilor și a firmelor de construcții.

sursă foto Facebook Consiliul Județean Cluj sursă foto Facebook Consiliul Județean Cluj

 

De cel puțin 6 ani, Consiliul Județean „asfaltează” zeci de kilometri doar pe hârtie. În realitate, drumurile arată deplorabil și costurile cresc de la an la an.


Vorbim de 3 drumuri județene – DJ 107P Gilău (DN 1) – Someşu Rece – Mărişel – DN 1R; DJ 107M Luna de Sus – Băișoara – Buru – limită jud. Alba; DJ 109A Chinteni – Vultureni – Recea Cristur – Dealul Jurcii – unde, imediat, se face un deceniu de promisiuni.

Nu e suficient că aceste drumuri sunt în permanență în „modernizare și reabilitare” ba din fondurile județului, ba din fonduri europene, mai grav este că aproape anual, Consiliul Județean aprobă costuri mai mari pentru câțiva kilometri de drum. Vorbim de o creștere a prețurilor cu 23%.


Cât costă reabilitarea celor 3 drumuri județene

Cele trei drumuri județene însumează 124 de kilometri, sunt modernizare pe fonduri europene, iar consilierii județeni vor aproba săptămâna viitoare indicatorilor tehnico-economici actualizați, după cum urmează:

  • DJ 107P Gilău (DN 1) – Someşu Rece – Mărişel – DN 1R, lungime 44,260 km (constructor Asocierea Dacia Asphalt – DP Cons SRL – Dacia Faber SRL – OYL Company Holding)

În prezent, lucrările costă 111.231.530 lei TVA inclus
După actualizarea cu 23%  - valoare totală va fi de 131.444.510 lei, TVA inclus 


  • DJ 107M Luna de Sus – Băișoara – Buru – limită județ Alba, lungime 42 km (constructor Diferit AG SRL)

În prezent, lucrările costă 93.326. 620 lei TVA inclus
După actualizarea cu 23% - valoare totală ajunge la 110.362.530 lei, TVA inclus 

  • DJ 109A Chinteni-Vultureni-Recea-Cristur-Dealu Jurcii, lungime 38 kilometri

În prezent, lucrările costă 85.018.320 lei TVA inclus
După actualizarea cu 23% - valoarea totală va fi de 99.396.820 lei, inclusiv TVA 


„Majorările intervenite se datoreză caracterului imprevizibil al creșterilor de costuri, pentru a ține seama de creșterile de costuri pe baza cărora s-a fundamentat prețul contractului de proiectare si execuție lucrări și care nu au putut fi prevăzute de ofertant la data elaborării ofertei. Rațiunea avută în vedere a fost executarea contractului care a devenit excesiv de oneroasă pentru contractant din cauza situațiilor imprevizibile create de cele trei crize cu care s-a confruntat piața economică atât la nivel mondial, cât și la nivel național: criza economică post-COVID, criza energiei și criza suplimentară ca urmare a conflictului militar din regiunea Mării Negre”, este justificarea Consiliului Județean.

Modernizare în ritm de melc! Și o autostradă ar fi gata mai repede

Epopeea modernizării drumului județean 109A Chinteni – Vultureni – Recea Cristur – Dealul Jurcii începe undeva în 2016, după instalarea lui Alin Tişe în fotoliul de preşedinte al Consiliului Judeţean.


Până în prezent, forul judeţean a emis nenumărate comunicate de presă care anunţau ba deblocarea contractelor de lucrări la acest drum, ba începerea lucrărilor la acest tronson, ba plombări şi lucrări de întreţinere sau turnare de covor asfaltic.

Comunicatele semnate şi asumate de Alin Tişe conţin şi neconcordanţe, ba o dată aceste lucrări de reabilitare sunt plătite din faimosul credit de 50 de milioane de euro contractat în 2016 de Consiliul Judeţean, ba din fonduri europene, cert este că la şase ani distanţă de la anunţarea primelor lucrări (şi suntem siguri că şi anteriorii preşedinţi ai Consiliului Judeţean Cluj au anunţat lucrări de modernizare pe acest tronson) acest drum judeţean este departe de a fi modernizat.

Reamintim că firma Kiat a câștigat licitația pentru modernizarea a 438 de kilometri de drumuri judeţene în 2011 în timpul primului mandat al lui Alin Tișe contra sumei de 66 de milioane de euro. Printre drumurile care ar fi trebuit modernizare s-au numărat și DJ 107P Gilău (DN 1) – Someşu Rece – Mărişel – DN 1R, DJ 107M Luna de Sus – Băișoara – Buru – limită județ Alba și DJ 109A Chinteni-Vultureni-Recea-Cristur-Dealu Jurcii.

La trei ani de la încheierea contractelor, Consiliul Judeţean a reziliat contractele cu Kiat. Decizia CJ Cluj a fost justificată prin faptul că nu a fost respectată licitația, graficul de lucrări și prevederile de protecție a mediului.

În 2016, preşedintele Consiliului Judeţean Cluj Alin Tişe anunţa deblocarea contractelor cu Kiat pentru reabilitarea drumurilor judeţene din judeţul Cluj. Vorbim despre aceleaşi drumuri pentru care acum Kiat a cerut o suplimentare de 2 milioane de euro.

„Drumul este complet distrus”

În 2019, preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Alin Tişe, s-a lăudat în doi ani, de trei ori, că începe lucrările de modernizare la DJ 107 P, Gilău-Mărişel. “În realitate, drumul este complet distrus”, susţin oamenii din zonă. 

Oamenii din zonă sunt disperaţi şi spun că există nenumărate nereguli în ceea ce priveşte reabilitatea drumului judeţean Gilău-Mărişel.

CITEȘTE ȘI:

Modernizare în ritm de melc! Un drum judeţean nu e gata nici după 6 ani de la începerea lucrărilor

Sute de hectare de terenuri au fost inundate după revărsarea Crișului Alb. Un drum județean a fost închis în Arad

Ce să înțelegem din acest mesaj? Alin Tișe: „Probabil, anul viitor, Untold se va desfășura după alte reguli și în alte condiții”

abonare newsletter