Actualitate

Cine a îndrăznit să folosească Kolozsvar în loc de Cluj?

Persoane neidentificate până în acest moment au decis ca numele oraşului Cluj-Napoca în limba maghiară – Koloszvar – să fie inscripţionat pe noile automate de bilete şi tot persoane necunoscute le-au dat jos. Pe de o parte Primăria susţine că automatele nu erau prevăzute să aibă şi denumirea Kolozsvar, iar pe de altă parte o organizaţie maghiară lansează o ipoteză halucinantă: angajaţii CTP (beneficiarii proiectului) ar fi fost cei care au dat jos însemnele. La Poliţie până în acest moment nu a fost depusă nicio sesizare, iar scandalul „uite Kolozsvar – nu e Kolozsvar” este învăluit în mister. Cine minte şi cine spune adevărul?

Persoane neidentificate au vopsit cu alb denumirea în limba maghiară a oraşului Cluj-Napoca de pe noile automate de bilete.„Împart părerea unui prieten, fiind în totalitate de acord cu el: Cadou de «toleranţă» de Zilele Culturale Maghiare din Cluj. În timp ce înăuntru la Teatrul Maghiar de Stat se derula spectacolul Ansamblului Folcloric Maghiar de Stat din Budapesta despre Transcarpatia multietnică, un gest făcut din partea municipalităţii în staţia de tramvai, Kolozsvár, a fost acoperită cu vopsea albă. Trist”, susţine o femeie de etnie maghiară pe facebook, care a observat incidentul.

Primăria neagă orice implicare

Primăria Cluj-Napoca spune într-un comunicat de presă că inscripţia Kolozsvar „a apărut ulterior recepţionării, doar pe o parte dintre aceste aparate”. De asemenea, aparatele nu erau prevăzute cu denumirea oraşului în limba maghiară. „Aparatele au fost inscripţionate fără însemnul Kolozsvar, modelul şi forma autocolantelor fiind aprobate în cadrul proiectului european Modernizarea  şi  extinderea  sistemului  public  de  transport  în  comun  în  Zona Metropolitană Cluj, aprobat prin Programul Operaţional Regional 2007-2013 - Axa prioritară 1. Inscripţia Kolozsvar a apărut ulterior recepţionării, doar pe o parte dintre aceste aparate”, au declarat reprezentanţii Primăriei Cluj-Napoca.


„Odată cu darea în funcţiune a sistemului, va exista şi un meniu de informare şi utilizare în 5 limbi: română, engleză, maghiară, franceză şi germană. Recepţia celor 61 de automate de bilete, amplasate în staţiile Companiei de Transport Public Cluj-Napoca, s-a încheiat săptămâna trecută vineri, 14 august”, mai precizează reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca.

Situaţia este cu atât mai confuză cu cât viceprimarul Clujului susţine că nu ştie cine a făcut inscripţionările cu Kolozsvár şi nu crede că au fost realizate ulterior de către altcineva decât cei care le-au şi amplasat.


„Cine a făcut inscripţionările nici eu nu ştiu. Nu am un răspuns. În ceea ce mă priveşte eu nu am cunoştinţă şi nu niciun semn care să ne arate că această inscripţie ar fi fost făcută de altcineva decât de beneficiarul proiectului respectiv de Compania de Transport Public a Primăriei. Eu nu am cunoştinţă despre o asemenea inscripţionare ulterioară de către altcineva decât de cei care au făcut panoul, cei care au confecţionat aceste panouri.  Panourile fac parte din designul automatelor. Deci sunt o latură a automatelor de eliberare a biletelor . Eu nu am participat la momentul amplasării acestor automate. Nu am absolut niciun motiv să cred că aceste inscripţii au apărut puse fiind ulterior de către altcineva decât cei care le-au amplasat. Cel mai important lucru este cine le-a îndepărtat şi cu ce scop şi cu ce motivaţie”, a precizat viceprimarul oraşului Cluj-Napoca, Anna Horvath.

De la dragoste la ură

Dacă la finalul săptămânii trecute organizaţia maghiară Muszáj-Musai saluta iniţiativa Primăriei Cluj-Napoca de a milita pentru multilingvism, în aceste momente se declară uimiţi şi supăraţi de atitudinea  Primăriei condusă de Emil Boc, Primărie care „rămâne repetentă în această materie”.


„Atitudinea Primăriei ne uimește și ne supără. În loc să devină un model de urmat pentru clujeni în materia multilingvismului, respectiv să arate direcția potrivită către apreciere șirespect reciproc între culturi, Primăria rămâne repetentă în această materie. Așadar, îl rugăm din nou pe domnul primar să se comporte ca un lider generos față de chestiunea multilingvismului și să înceteze cu număratul voturilor pe seama clujenilor”, susţin reprezentanţii organizaţiei.

Reprezentanţii Muszáj-Musai spun într-un comunicat de presă că angajaţii Companiei de Transport Public (CTP) Cluj ar fi cei care au răzuit inscripţia Kolozvar de pe automatele de bilete şi îi cer directorului companiei, Liviu Neag, să-i tragă la răspundere pe angajaţi pentru gestul făcut.


„Conform relatării presei, directorul Companiei de Transport Public din Cluj-Napoca, Liviu Neag a declarat că unii angajați ai firmei au răzuit inscripțiile, din proprie inițiativă, în timpul liber, adică fără știința și avizul conducerii. Directorul regretă cele întâmplate și va porni o anchetă împreună cu Primăria Cluj pentru rezolvarea situației. Îl rugăm pe domnul director să informeze publicul despre măsurile luate față de angajații companiei, iar dacă într-adevăr regretă faptele, să dispună afișarea bilingvă a informațiilor de pe noile automate din stațiile de transport public, iar angajații trași la răspundere să fie înzestrați cu sarcina executării”, au mai declarat cei de la Muszáj-Musai.

„Coincidenţe nefericite”

Viceprimarul consideră că există o legătură între aceste acte de vandalism şi faptul că în aceste momente se desfăşoară Zilele Culturale Maghiare şi le califică drept „nefericite”.


„Legătura este una faptică. Atunci când era în desfăşurare gala festivă de deschidere a Zilelor Culturale Maghiare, exact în momentele în care era citit mesajului domnului primar de pe scena acestui eveniment în care Emil Boc şi-a exprimat speranţa şi dorinţa ca toţi locuitorii Clujului trebuie să se simtă acasă în acest oraş, care este un mesaj absolut pozitiv  şi european, în acele momente indivizi necunoscuţi în acest moment în faţa Operei Maghiare au îndepărtat această parte a panourilor pe care scria Kolozsvar, alături de denumirea oficială a oraşului şi de inscripţionare a instituţiei, respective Primăria Cluj-Napoca. Acestea sunt faptele. Legăturile fiecare dintre noi suntem liberi să le stabilim. Faptele sunt fapte. Şi este o coincidenţă nefericită”, a mai spus viceprimarul.

Contactaţi telefonic, reprezentanţii IPJ Cluj susţin că nu au primit nicio plângere.

abonare newsletter