monitorulcj.ro Menu

Biserica Ortodoxa Romana si problemele de bioetica

Medicina si BisericaUimitoarea dezvoltare a stiintei si a tehnologiei biomedicale din ultimii ani a creat posibilitatea ca medicina sa intervina definitoriu in fluxurile esentiale ale vietii omului. Nasterea si moartea, punctele dintotdeauna tainice si de mare interes pentru stiinta, sint si cele asupra carora medicina ultimelor trei decenii s-a aplecat cu acribie pentru a le dezvalui misterul, dar – cum acesta ramine, inca, in mare parte, in mina lui Dumnezeu – i-a ramas in continuare cercetatorului sa intervina in ceea ce este deja creat pentru a „se juca“ cu combinatiile posibile la procreare si a interveni in genomul uman pentru ca, apoi, sa-i prelungeasca omului viata in mod mai mult sau mai putin justificat si sa-i creeze iluzia „tineretii fara batrinete“.     Avind ca misiune punerea la dispozitia omului a mijloacelor duhovnicesti prin care acesta sa-si lucreze mintuirea, Biserica urmareste insa si aplicarea normelor de morala in cadrul social in care omul vietuieste. De aceea, e necesar ca noile probleme de bioetica sa se afle in atentia prioritara a Bisericii.     Pe de-o parte, Biserica reafirma principiile morale revelate si le nuanteaza acolo unde ele nu acopera pe deplin aspectele noi. Pe de alta parte, implicarea Bisericii se realizeaza tinind cont atit de Revelatie ca norma principala cit si de persoana aflata in suferinta, pe care o intelege si doreste sa o (re)aseze in relatia iubitoare cu Dumnezeu.Comisiile locale de bioeticaLa nivelul Sfintului Sinod, interesul pentru unele probleme de bioetica a existat imediat dupa 1989, dar el nu s-a concretizat oficial decit in sedinta din iunie 1992, cind – in baza referatului pr. prof. Ilie Moldovan de la Facultatea de Teologie din Sibiu, a unei adrese inaintate de Episcopia Alba-Iuliei si a memoriului unui grup de credinciosi din judetul Vaslui – s-a aprobat infiintarea unei comisii consultative care sa faca propuneri Sinodului in problema avortului, a anticonceptionalelor, a prostitutiei etc. Din diverse motive insa, comisia nu a luat fiinta.     In sedinta din 4-5 iulie 2001, Sinodul a aprobat propunerea Arhiepiscopului Bartolomeu al Clujului care solicita includerea problemelor de bioetica pe agenda preocuparilor sinodale prioritare. Concret, se propunea ca, in trei mari centre universitare, Bucuresti, Iasi si Cluj, sa fie constituita cite o Comisie locala de Bioetica alcatuita din 5 teologi si 5 oameni de stiinta, toti cu studii si experienta in domeniu, si un jurist. Rezultatele fiecarei comisii in parte trebuiau sa fie trimise Comisiei Nationale Consultative a BOR pe Probleme de Bioetica, ai carei membri se recruteaza din Comisiile locale. Aceasta formuleaza concluziile si propunerile finale, le inainteaza catre membrii Sfintului Sinod pentru a le cunoaste inainte de sedintele sinodale si a se pronunta in cadrul acestora.     Comisiile locale au luat fiinta efectiv in toamna anului 2001 si au lucrat pina in anul 2003, inaintind rezultatele discutiilor catre Comisia Nationala. Pina in iunie 2004 au fost incheiate concluziile Comisiei Nationale referitoare la Transplantul de organe, Avort si Eutanasie. In sedinta din 15-17 iunie 2004, Sfintul Sinod a aprobat documentul final cu privire la transplantul de organe, ca pozitie oficiala a Bisericii Ortodoxe Romane. In iunie 2006 au fost aprobate si documentele cu privire la Avort si Eutanasie.

comments powered by Disqus