Administrație

Emil Boc despre pista de biciclete de la Gilău la Apahida pe malul Someșului: „Trebuie să avem și mijloace alternative la mașină”

Viitorul culoar velo dintre Gilău și Apahida, ce urmează a fi realizat pe malul Someșului, va scoate o mulțime de mașini din trafic, spune primarul Emil Boc. O dezbatere pe aceată temă are loc joi.

Un culoar de mobilitate alternativă pe malul Someșului va conecta localitățile Gilău - Florești - Cluj-Napoca - Apahida. FOTO: Facebook/ Someșul Nostru Un culoar de mobilitate alternativă pe malul Someșului va conecta localitățile Gilău - Florești - Cluj-Napoca - Apahida. FOTO: Facebook/ Someșul Nostru

 

 


Joi, 19 octombrie, va avea loc o nouă dezbatere publică având ca temă „Someșul metropolitan - culoar verde-albastru de mobilitate sustenabilă”.

 


Potrivit primarului Emil Boc, acest proiect va crea posibilități pentru folosirea de mijloace de transport alternative la mașină.

CITEȘTE ȘI:
Culoar pe malul Someșului, de la Gilău la Apahida. O firmă „abonată” la bani publici va realiza studiile necesare

„Este un proiect care vine să aducă un plus de calitate a vieții, este vorba despre așa numitul proiect «Someșul Metropolitan, culoarul Verde - Albastru de mobilitate sustenabilă». Adică mobilitate velo și pietonală.
În prima etapă vom avea un culoar de mobilitate pe malul Someșului Mic, între comunele Gilău și Apahida cu pregătirea extinderii lui spre Jucu, Bonțida, și de ce nu, spre Gherla și Dej.
Obiectivul acestui culoare de mobilitate fără mașină este de a conecta municipiul Cluj-Napoca în zona metropolitană, adică de a oferi o alternativă viabilă la transportul cu mașina și de a fi un mod de petrece timpul liber într-o metodă plăcută, de a transforma Someșul într-un element natural valoros, care să pună în valoare dimensiunea ecologică și dimensiunea de mobilitate a orașului nostru. Prin acest proiect venim să adăugăm încă un mijloc suplimentar de mobilitate alternativă la mașină.
Așa cum am spus, mașina face parte din viața noastră, dar nu trebuie să ne controleze viața în oraș și trebuie să avem și mijloace alternative la mașină, transportul în comun, car sharing, bicicleta, acum și acest culoar verde de mobilitate, mai avem proiectul trenului metropolitan, a centurii metropolitane cu piste de biciclete, metroul”, a declarat edilul la un post de radio local.


Emil Boc a mai spus că trebuie făcute dezbateri în toate localitățile, pentru a fi realizat acest culoar de mobilitate mult promis. 

„Vom face dezbateri și la Gilău, Florești, Apahida și Jucu, pentru că noi trebuie să corelăm toate aceste primării, pentru a ne asigura că acolo nu ne trezim cu blocuri pe malul Someșului, cu construcții care să distrugă acest culoar verde de mobilitate alternativă la mașină”, a adăugat edilul.


Pista, finanțată de Ministerul Mediului

Pista ar urma să primească finanțare de la Ministerul Mediului. Într-o conferință de presă susținută la Cluj în septembrie 2022, primarul Emil Boc și de fostul ministru al Mediului, Tanczos Barna, cei doi au discutat despre finanțarea din banii Ministerului Mediului a culoarului velo Gilău-Apahida de-a lungul malului Someșului.

Proiectul pistei de biciclete, de aproximativ 75 km lungime, ar urma să primească finanțare de la Ministerul Mediului:


„Așteptăm să fie depus în sesiunea pe care o vom deschide la AFM - Administrația Fondului pentru Mediu. Avem bugetul aprobat, avem ghidul în consultare deja. Trimitem și la ARM - Asociația Română de Mediu. Avem un buget consistent pentru pistele de biciclete finanțate prin AFM. Dar prima dată trebuie să facem reorganizare și creștere de capacitate instituțională în AFM ca să poată să și gestioneze proiectul ulterior. Banii sunt pregătiți, ghidul este pregătit, și anul acesta cu siguranță se scoate și la licitație acel buget pentru pistele de biciclete”, a declarat Tanczos Barna.

Culoarul de mobilitate verde, alternativă la mașină

Clujenii vor putea ajunge cu bicicleta din Gilău în Apahida, pe un culoar dedicat ce va fi amenajat între patru localități de-a lungul râului Someș, în următorii ani. Pe lângă promovarea unui stil de viață sănătos și a activității fizice, proiectul își propune să reducă traficul rutier între aceste localități.

Proiectul a demarat la propunerea Asociației Societatea Organizată Sustenabil - SOS, care a depus un amendament la bugetul pe 2022 pentru realizarea documentației tehnice pentru pista de biciclete la nivel metropolitan:

„Unul dintre amendamentele Asociației Societatea Organizată Sustenabil SOS la bugetul local pe 2022 a fost acceptat: documentație tehnică pentru pista de biciclete la nivel metropolitan (Gilău, Florești, Cluj, Apahida). Așa cum arată acum va fi una dintre cele mai lungi din țară și, mai important, dintre cele mai circulate. (…) Documentația tehnică nu este garanție pentru executie si astfel sa ne apropiem mai tare de apă în weekenduri, să circulăm si altfel decât cu mașina la lucru, să avem în viitorul apropiat un culoar verde albastru, dar e un inceput important. Noi ne vom mobiliza primavara asta și in cadrul Someș Delivery la Apahida, alături de Asociația Mini Mass, Clujul Sustenabil, Clubul de Cicloturism Napoca, Pro Apahida și alți parteneri pentru a vedea cât de important e să fim aproape de apă sau chiar în apă.

Vom fi cu biciclete, la plimbare și alergare, cu caiace și canoe, la amenajările provizorii ale studenților la arhitectură, la discuții despre cum vrem să arate acest culoar la nivel metropolitan, pentru că pista e doar un liant ca să ne apropie de râu, de spatii verzi care se pot crea, de posibile arii naturale urbane viitoare, în fine de locuri pe care le putem numi acasă”, au transmis reprezentanții Asociației SOS, la începutul lunii martie.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Din 100 de orașe din UE, Cluj-Napoca a fost ales în top 10! Va fi neutru climatic până în anul 2030

Culoar de mobilitate verde, pe malul Someșului. Cine vrea „să pună mâna” pe contractul de peste 7 mil. lei?

Ultimele Stiri
abonare newsletter