monitorulcj.ro Menu

Actualitate

BĂTAIE DE JOC marca CONSILIUL JUDEŢEAN CLUJ: Conducerea instituţiei a ignorat dezbaterea despre transportul intermodal

Nimeni din conducerea Consiliului Judeţean Cluj nu şi-a făcut apariţia la dezbaterea organizată de Aeroportul Internaţiol Cluj legat de tranportul intermodal. Vakar Istvan, Ioan Oleleu, Mariana Raţiu, Simona Gaci sau arhitectul Sanda Oltean au refuzat să dea ochii cu conducerea aeroportului după ce Monitorul de Cluj a publicat că CJ Cluj refuză să semneze o asociere pentru atragerea de fonduri eruopene în vederea implementării transportului intermodal.

Cu toate că şi-au confirmat prezenţa, la începutul dezbaterii conducerea aeroportului a fost anunţată că nimeni din aparatul de specialitate din cadrul CJ Cluj nu-şi va face apariţia.

David Ciceo directorul Aeroportului Internaţional Cluj a declarat că până în luna februarie trebuie depusă documenţatia pentru accesarea de fonduri europene în vederea construirii terminalului intermodal şi că nu înţelege această nepăsare şi lispă de ajutor din partea conducerii Consiliului Judeţean Cluj.

“Pentru dezvoltarea aeroportului am identificat, pe lângă extinderea pistei la aproximativ 3500 de metri pentru a permite zboruri intercontinentale, proiectul transportului intermodal care este printre cele mai importante proiecte pentru judeţul Cluj. Dorim să continuăm cu etapa următoare pentru implementarea acestui proiect, este un proiect de aproximativ 70 de milioane de euro, din care se pot atrage 85% fonduri europene. Am propus o asociere între CJ Cluj, aeroport, Primăria Cluj, Ministerul Transporturilor, CFR, compania de drumuri, această sociere este eligibilă şi se pot obţine fonduri europene prin care se va implementa acest proiect. Este vorba de o nouă gară la Someşeni, o pasarelă să facem o conexiune între aeroport şi gara Someşeni şi pe viitor terminal CARGO. În funcţie de accesarea fondurilor europene va dura între 2 şi 10 ani construirea acestor obiective pentru că este un proiect etapizat. Primele rezultate se pot vedea în 2-3 ani”, a precizat Ciceo.

Ciceo a mai precizat că de luni bune aşteaptă semnarea contractului de asociere de către CJ Cluj, etapa următoare fiind depunerea proiectului, proiect care este aşteptat de Comisia Europeană.

“În 2015, Comisia Europeană are în total 11 miliarde de euro pentru transportul intermodal. Transportul intermodal pentru aeroportul Cluj este în strategia CJ Cluj, în Master Planul Ministerului Transporturilor şi este sprijinit de Comisia Europeană. Traficul pe aeroport va creşte cu cel puţin 10-15% numai datorită acestui terminal intermodal. Este un proiect spijinit de Comisia Europeană. 15 % va fi partea care va trebui pusă de asociere, adică de CJ Cluj, aeroport, CFR, primărie şi Ministerul Transporturilor. Este nevoie de teren pentru acest obiectiv, o parte din terenuri sunt disponibile la aeroport. Comisia Europeană încurajează astfel de proiecte”, a mai precizat Ciceo.

Managerul de proiect Iuliu Pop a declarat la rândul său că aceste dezbateri sunt un “strigăt de sprijin” pentru ca reprezentanţii CJ Cluj să semneze asocierea.

“E non sens să avem studiile şi să nu se pună în practică ce s-a realizat. Durerea mare este că întâmpinăm probleme la aparatul de specialitate al Consiliului Judeţean. Se pare că nu vor să înţeleagă importanţa proiectului, de luni bune ne lovim de refuzul lor. În februarie trebuie depusă documentaţia, mai avem luna noiembrie şi ianurie, în luna decembrie vin sărbătorile, programul va fi redus. Nu mai este mult până în februrie, este un strigăt de sprijin”, a precizat Pop.

În vederea construirii terminalului intermodal ar urma să fie implementate un terminal CARGO la aeroport, un pasaj pasageri între staţie CFR pasageri şi aeroport, o legătură între Terminal CARGO CFR şi Terminal CARGO Aeroport, o sistematizare a circulaţiei auto în interiorul aeroportului, un Terminal CARGO CFR şi un parc fotovoltaic.

Potrivit lui Pop, costul terminalului CARGO se ridică la suma de 13 milioane de euro, legătura pietonală va costa 12 milioane de euro, terminal CARGO CFR se ridică la suma de 26 de milioane de euro, legătura auto între CARGO CFR şi aeroport va costa 4, 5 milioane de euro, iar parcul fotovoltaic, 6,8 milioane de euro.

David Ciceo a atras atenţia că întârzierea constituirii asocierii aduce judeţului Cluj prejudicii de 70 de milioane de euro, creând avantaje judeţului Mureş şi implicit Aeroportului Transilvania Târgu Mureş.

Prezent vineri la Cluj-Napoca unde a susţinut o conferinţă de presă despre Master Planul pe Transport, ministrul Transporturilor Ioan Rus i-a transmis vicepreşedintelui CJ Ioan Oleleu prezent şi el la conferinţă să semneze asocierea cu Aeroportul Internaţional Cluj pentru construirea terminalului intermodal.

Printre motivele invocate de conducere Consiliului Judeţean Cluj de a nu semna acel acord de asociere se numără şi faptul că “asocierea în participaţie nu este specifică bunurilor aflate în domeniul public al statului sau unităţilor administrativ teritoriale” şi că “nu se poate constitui asocierea în participaţie fără a încerca identificarea unor soluţii pentru rezolvarea acestei probleme”.