Politică

Românii sunt mințiți pe banii lor! Milioane de lei de la bugetul de stat plătesc „regește” propaganda partidelor.

Partidele tind să devină cei mai mari investitori în presa din România, cu bani încasați de la bugetul de stat. Sumele au crescut într-un ritm alert în ultimii ani, dar lipsa de transparență, mai ales în cazul PSD, blochează accesul la informații.

Partidele tind să devină cei mai mari investitori în presa din România

 

 


Partidele au majorat substanțial suma pe care o încasează de la bugetul de stat, dar, totodată, au pompat și mai mulți bani în presa online, Facebook și televiziuni, arată publicația Europa Liberă România. Reprezentanții mass-media au crescut permanent facturile, întrucât au remarcat că vistieria de partid se umple în fiecare an. În timpul campaniilor electorale, prețul unui minut de promovare electorală a depășit 10.000 de euro. Problema este că și partidele au învățat că fondurile primite de la stat pot contribui la promovarea ușoară a mesajului.

 


Partidele votează anual să primească mulți bani ca subvenție, peste 45 milioane de euro, apoi ele plătesc spații în mass-media. Costurile cresc pentru că și mass-media cere mai mulți bani pentru promovarea formațiunilor politice, iar partidele revin și își realimentează anual conturile. Acesta este cercul vicios, în care cotizația de partid aproape a dispărut, iar toată finanțarea se bazează pe banii publici.

Bani „pompați” în propagandă și în 2021

Dacă în anii electorali era de înțeles de ce partidele folosesc mulți bani pentru promovare, noutatea o reprezintă 2021. Este anul în care partidele au dat cei mai mulți bani pentru promovare în presă și propagandă.


PSD, condus de tandemul Marcel Ciolacu – Paul Stănescu, ține la secret toate informațiile legate de sumele pe care le plătește pentru promovare și propagandă.

Europa Liberă a trimis în ultimele luni mai multe solicitări pe acest subiect către PSD, însă nu am primit niciodată un răspuns complet, ci simpla precizare că partidul informează Autoritatea Electorală Permanentă. Sorin Grindeanu, fost premier al României, este, în prezent, unul dintre cei care conduc PSD. Social-democrații au alocat sume considerabile, în trecut, pentru a avea acces la televiziuni, însă refuză să facă publice datele. 


PSD a pierdut în instanță două procese legate de accesul liber la informațiile de interes public, judecătorii au arătat că legea nu a fost respectată, dar Marcel Ciolacu și Paul Stănescu refuză în continuare să prezinte informațiile care ar trebui să fie publice. Procesele au fost deschise de Ovidiu Vanghele, Centrul pentru Investigații Media, Centrul pentru Inovare Publică și Ovidiu Voicu.

PSD nu s-a reformat sub Marcel Ciolacu în privința respectării legii 544/2001, cea care asigură accesul liber la informațiile de interes public.


Autoritatea Electorală Permanentă a precizat în mai multe rânduri că legea votată în Parlament nu permite să prezinte detaliile din contractele partidelor. PNL și USR prezintă însă informațiile solicitate, deși funcționează după aceeași lege ca și PSD.

PSD a plătit  la presă de 32 de ori mai mult decât USR

Datele oferite de Autoritatea Electorală Permanentă dezvăluie discrepanța între sumele folosite de diferite partide pentru promovarea în presă și propagandă.

Liderul detașat rămâne PSD, care, spre exemplu, în luna noiembrie, a alocat 5.3 milioane de lei, în timp ce USR a folosit 167.357 lei. Un raport de 32 la 1 în favoarea partidului din Kiseleff.

Pe locul al doilea se află PNL, care, tot în noiembrie, a plătit 2.4 milioane de lei.

Un calcul pentru cele două luni de criză politică, octombrie și noiembrie, indică următoarele aspecte legate de banii pentru presă și promovare.

PSD - 10.784.272 lei

PNL - 7.952.012 lei

USR – 292.548 lei

CITEȘTE ȘI:

Partidul Mișcarea Populară va fi reînființat în Republica Moldova

Ultimele Stiri
abonare newsletter