Administrație

România pe dos! Abia în 2027, activitatea feroviară va ajunge la productivitatea de dinainte de 1998

Autoritatea pentru Reformă Feroviară „se zbate” ca până în 2026 - 2027 să readucă activitatea feroviară la productivitatea pe care o avea înainte de 1998.

România pe dos! Abia în 2027, activitatea feroviară va ajunge la productivitatea de dinainte de 1998. FOTO: Facebook/ CFR Infrastructură România pe dos! Abia în 2027, activitatea feroviară va ajunge la productivitatea de dinainte de 1998. FOTO: Facebook/ CFR Infrastructură

 

 


Noul contract de serviciu public pentru domeniul de transport feroviar de călători va începe anul acesta pe 11 decembrie, va dura 10 ani şi este vorba despre trecerea de la un program de transport pe care anul acesta îl închidem undeva în jurul a 63 de milioane de tren-km la un Mers de tren de aproximativ 82 de milioane de tren-km, a declarat, luni, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară, Ştefan Roşeanu.

 


Potrivit acestuia, din 2026 - 2027 activitatea feroviară va ajunge la productivitatea pe care o avea înainte de 1998.

„Vorbim de trecerea de la un program de transport pe care anul acesta îl închidem undeva în jurul a 63 de milioane de tren-km şi ajungem, cu ajutorul vehiculelor noi şi a noilor concepte de deservire a populaţiei, respectiv trenuri în cadenţă ridicată, trenuri de navetă de calitate, trenuri de lung parcurs care să deservească de mai multe ori pe zi, la un Mers de tren de aproximativ 82 de milioane de tren-km. Deci, practic, undeva începând cu anul 2026-2027, activitatea feroviară ajunge înapoi la productivitatea pe care o aveam înainte de 1998. Este un lucru iarăşi important inclusiv pentru eficienţa investiţiilor în infrastructura feroviară, dar şi pentru calitatea serviciilor însemnând că în multe dintre gările din România vom începe să găsim tren faţă de ceea ce se întâmplă astăzi. Orice corecţie a programului de transport preliminat prin Hotărârea de Guvern care se va aproba în decembrie se va face în baza unor analize de piaţă, a unei analize împreună cu oamenii din ARF şi, în funcţie de dimensiunea modificării, corecţiile respective vor fi propuse spre aprobare Guvernului”, a arătat preşedintele ARF.


Șase operatori feroviari activi, în România

Roşeanu a prezentat, luni, într-o conferinţă de presă, contractele de servicii publice (CSP) în transportul public feroviar de călători pentru perioada 2022 - 2032, documente ce urmează să fie aprobate în decembrie prin Hotărâre de Guvern şi, ulterior, semnate de ARF cu cei şase operatori din România.

„A avut loc finalizarea propunerilor de contracte de servicii publice pentru domeniul de transport feroviar de călători pe următoarea perioadă, de 10 ani, care va asigura tranziţia de la o piaţă reglementată şi guvernată exclusiv prin contracte atribuite direct la o piaţă reglementată şi guvernată exclusiv prin contracte atribuite prin proceduri competitive. Pe calea ferată română avem astăzi şase operatori feroviari activi de călători, care au fost şi sunt sub contract de serviciu public cu statul român. Faţă de anii anteriori, vorbim acum de un contract care are la bază o viziune şi nişte obiective strategice. În primul rând, în centrul viziunii contractelor de serviciu public este creşterea calităţii şi dezvoltarea durabilă a României”, a spus Roşeanu.


Noi investiții în infrastructură, în 2023

Potrivit acestuia, în 2023, în luna aprilie, vor fi organizate primele trei licitaţii de contracte de servicii publice în fază pilot, lansate conform cerinţelor legale şi care vor avea ca bază tehnică cele 37 de trenuri noi contractate de la Alstom. Conform legii, cei şase operatori feroviari pot să participe la aceste licitaţii, dar şi orice companie europeană autorizată să circule pe calea ferată din România.

Este vorba de investiţii asumate de statul român prin fonduri nerambursabile europene şi fonduri de la bugetul de stat care includ 62 de trenuri de scurt parcurs, 12 trenuri de scurt/mediu parcurs cu hidrogen, 20 de trenuri de lung parcurs şi 15 locomotive, toate acestea fiind finanţate prin Programul Operaţional Transport şi PNRR. La acestea se adaugă modernizarea a 55 de locomotive electrice existente în parcul operatorilor în 2021, a unui număr de 20 de locomotive diesel hidraulice, adică acele locomotive de manevră care poluează să fie convertite în locomotive pe baterii, şi 139 de vagoane cls. 1, cls. 2, restaurant etc.


„Toată această activitate va fi monitorizată în interiorul contractului prin 17 indicatori de performanţă care se raportează periodic Autorităţii, se centralizează şi la un an se regularizează şi se stabileşte dacă operatorul are dreptul sau nu să îşi încaseze toţi banii conform contractului. Acest contract presupune să avem un program de transport predefinit pe toată această perioadă de 10 ani, deci ieşim din bucla în care în fiecare an aflăm în luna octombrie - noiembrie care este surpriza anului viitor şi eventual undeva în martie - aprilie - mai să semnăm contractul pentru un mers de tren care este deja în implementare. Fiecare din cei şase operatori are în baza studiilor făcute de ARF un program de transport stabilit pentru fiecare an şi cu un program detaliat pentru Mersului de tren 2022 - 2023”, a susţinut şeful ARF.

Ce noutăți va aduce noul an feroviar?

O noutate a acestui contract de serviciu public este faptul că vânzarea titlurilor de călătorie se va face la valori prestabilite prin ordin de ministru al Transporturilor, astfel că operatorul este limitat în veniturile totale pe care le poate genera.

O altă noutate este programul de investiţii, închirieri şi leasing al obligaţiei de serviciul public.

Operatorii au obligaţia de a propune îmbunătăţirea programului de transport în corelare cu informaţiile culese din relaţia directă cu călătorul, iar ARF are obligaţia să analizeze şi să aprobe dacă este cazul.

El a precizat că programul de transport pe baza căruia se întocmeşte Mersul de tren a fost rezultatul a două studii de specialitate, unul sub egida BEI, iar celălalt sub egida unei firme de consultanţă în domeniul planificării transporturilor, care a fost un proiect implementat tot cu fonduri europene. Pe baza lor s-a stabilit programul de transport naţional de către ARF pentru următorii 10 ani.

CITEȘTE ȘI:

Guvernul a aprobat cumpărarea a 20 de trenuri electrice prin PNRR. Vor lega direct Clujul de alte orașe mari din România

abonare newsletter