Actualitate

Autostrada Transilvania: Iernut – Chețani, la 90%. Încă „o autostradă-muzeu” în Ardeal?

Sectorul de 17,9 km al Autostrăzii Transilvania (A3) dintre Iernut și Chețani este aproape de finalizare.

Autostrada Transilvania: Iernut – Chețani, la 90%. Încă „o autostradă-muzeu” în Ardeal?, sursă foto: Asociația Pro Infrastructură Autostrada Transilvania: Iernut – Chețani, la 90%. Încă „o autostradă-muzeu” în Ardeal?, sursă foto: Asociația Pro Infrastructură

Constructorul (asocierea italiano-germană Astaldi – Max Boegl) se apropie de final și execută ultimele lucrări pe tronsonul dintre Iernut și Chețani. Umpluturi, asfalt, parapete de protecție, panouri fonoabsorbante, rigole, strat vegetal pe taluzuri, marcaje și indicatoare rutiere – sunt ultimele lucrări, potrivit Asociația Pro Infrastructură (API).

Conform reprezentanților ONG-ului pentru infrastructură, progresul fizic este în jur de 90%, astfel, cel mai probabil, în perioada iulie-august 2020 tronsonul va fi pregătit pentru inaugurare. Cu toate acestea, deschiderea imediată a circulației are șanse mici de realizare, având în vedere că legătura autostrăzii cu DN15 la Chețani se face printr-un nod rutier aflat pe lotul vecin al celor de la Straco.


Ne pregătim de o nouă „autostradă-muzeu”?

Situația financiară precară a antreprenorului român și refuzul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutier (CNAIR) de a plăti lucrările suplimentare survenite după semnarea contractului au transformat acest șantier într-unul „cvasi-părăsit”, avertizează API. Muncitorii de la Straco muncesc „cu frâna de mână trasă” pe tronsonul de 15,7 km, având reale probleme de aprovizionare cu materiale de la furnizori și cu găsirea subcontractorilor în special pe partea de terasamente.

„Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, în stilul caracteristic, nu face absolut nimic pentru a preveni o nouă rușine națională: încă o «autostradă muzeu», după vestitele exemple din ultimii ani (loturile 3 din A10 Sebeș-Turda și A1 Lugoj-Deva sau A3 Gilău-Nădășelu)”, se arată într-un mesaj al Asociației Pro Infrastructură.


A3, gata în 2012 – promisiune neonorată

În 2019, avansul fizic pe lotul 4 Câmpia Turzii – Chețani a fost de doar 10%, constructorul Straco concentrându-și puținele forțe la bretelele nodului rutier Chețani și la structurile de la Hădăreni, Chețani și Câmpia Turzii. Astfel, finalizarea în 2020 este practic imposibilă.

Vă reamintim că bucata de autostradă între Câmpia Turzii și Târgu-Mureş este împărţită în patru loturi: lotul 1 Ungheni – Ogra (10,11 km), lotul 2 Ogra – Iernut (3,60 km), lotul 3 Iernut – Cheţani (17,90 km) și lotul 4 Câmpia Turzii – Cheţani (15,69 km). Potrivit planurilor din 2004, întreaga autostradă ar fi urmat să fie gata până în 2012!, pe toată distanța Borș – Oradea – Cluj-Napoca – Târgu-Mureș – Brașov.


Imagini „din scenetele lui Caragiale” pe A10

În urmă cu câteva zile, imagini „demne din scenetele lui Ion Luca Caragiale” au fost surprinse pe lotul 1 al Autostrăzii A10 Sebeș-Turda. În rolul principal, spun cei de la Asociația Pro Infrastructură, doi stâlpi de curent, care nu se lasă relocați de ani de zile și care blochează avansul lucrărilor în zonă. Motivul? Nu au fost făcute exproprierile pentru ei, deși contractul a fost semnat în 2014 și trebuia să fie gata în doi ani.

„Într-un stat normal la cap exproprierile erau rezolvate în câteva săptămâni, însă Ministerul Transporturilor, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Transelectrica preferă să joace un ping-pong penibil de tipul «este treaba ta să faci exproprierea; ba nu, este treaba ta!»”, avertizează Asociația Pro Infrastructură.


În prezența ministrului Lucian Bode – surprins că părțile nu s-au pus la masa discuțiilor pentru a rezolva problema – reprezentanții constructorului italian Impresa Pizzarotti au recunoscut că nu s-a putut ajunge la un consens pe cale amiabilă. „În momentul când problema juridică este rezolvată, fie prin expropriere, fie prin acceptul proprietarilor, în acceași zi noi vom putea da cerere de retragere ca să se apuce de execuție”, au promis în schimb reprezentanții CNAIR.

„Nivelul de incompetență, fuga de răspundere și lenea generalizată au atins cote alarmante! Iar ca tabloul să fie complet, pe șantier îl vedem pe fostul director incompetent demis al CNAIR, Sorin Scarlat. Solicităm ministrului Bode să lanseze de urgență proiectul de Hotărâre de Guvern aferent exproprierilor suplimentare, astfel încât finalizarea nodului rutier Alba Iulia Nord în acest an să nu fie compromisă definitiv!” – Asociația Pro Infrastructură

Ultimele Stiri
abonare newsletter