Educație

Risc de abandon școlar la Cluj. Școlile de la care chiulesc cei mai mulți elevi. De ce nu merg elevii clujeni la școala?

În ultimul an școlar, zece școli din județul Cluj au înregistrat o medie mai mare de 5 absențe nemotivate/elev. Un raport al IȘJ ne arată care sunt motivele pentru care elevii clujeni chiulesc de la ore.

Mai multe școli din Cluj-Napoca, printre unitățile din județ în care se află cei mai mulți elevi cu absențe nemotivate / Foto: depositphotos.com Mai multe școli din Cluj-Napoca, printre unitățile din județ în care se află cei mai mulți elevi cu absențe nemotivate / Foto: depositphotos.com

 

 


Numărul mare de absențe nemotivate este un indicator care ne arată care sunt școlile în care există elevi cu risc de abandon școlar în județul Cluj.

 


Conform unui raport al Inspectoratului Școlar Județean Cluj pentru anul 2022-2023, cele mai mari probleme cu absențele nemotivate se regăsesc la Școala Profesională Specială „Samus” Cluj-Napoca, unde studiază elevilor cu cerințe educative speciale, și Școala Gimnazială Cămărașu, unde la finalul anului școlar a existat o medie de peste 10 absențe nemotivate per elev.

Școlile din Cluj în care elevii au cele mai multe absențe nemotivate

În următoarele 10 școli din județul Cluj s-au înregistrat cele mai mari rate ale absenteismului, în anul 2022-2023:


  • Școala Profesională Specială „Samus” Cluj-Napoca - 10,71 absențe nemotivate/elev
  • Școala Gimnazială Cămărașu, Com. Cămărașu - 10,19 absențe nemotivate/elev
  • Școala Gimnazială „Traian Dârjan” Cluj-Napoca - 9,43 absențe nemotivate/elev
  • Școala Gimnazială Cojocna, Com. Cojocna - 8,98 absențe nemotivate/elev
  • Colegiul Tehnic „Ana Aslan” Cluj-Napoca- 7,49 absențe nemotivate/elev
  • Școala Profesională Poiana Turda - 7,01 absențe nemotivate/elev
  • Școala Gimnazială Bonțida, Com. Bonțida - 6,37 absențe nemotivate/elev
  • Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” Cluj-Napoca - 6,35 absențe nemotivate/elev
  • Colegiul Tehnic „Raluca Ripan” Cluj-Napoca - 6,16 absențe nemotivate/elev
  • Școala Gimnazială „Gheorghe Șincai” Florești, Com. Florești - 6,07 absențe nemotivate/elev

Comparativ cu anul școlar anterior, zece școli au înregistrat o medie mai mare de 5 absențe nemotivate/ elev. Acestea sunt: Școala Profesională Specială „Samus” Cluj-Napoca, Școala Gimnazială Cămărașu, Școala Gimnazială „Traian Dârjan” Cluj-Napoca, Școala Gimnazială Cojocna, Colegiul Tehnic „Ana Aslan” Cluj-Napoca, Școala Profesională Poiana Turda, Școala Gimnazială Bonțida, Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” Cluj-Napoca, Colegiul Tehnic „Raluca Ripan” Cluj-Napoca, Școala Gimnazială „Gheorghe Șincai” Florești.

CITEȘTE ȘI:
45% dintre fetele SUB 15 ani devenite mame în UE sunt din România. Care e situația în Cluj? Topul județelor

 


Observăm că multe dintre aceste școli se află chiar în municipiul Cluj-Napoca. Deși deseori găsim probleme la școlile de la țară, la polul opus, unde au fost înregistrate cele mai mari scăderi ale ratei absenteismului, se află școli din mediul rural clujean: Școala Gimnazială „Pelaghia Roșu” Mărișel, Școala Gimnazială „Tamas Gyula” Mera, Com. Baciu, Școala Gimnazială Nr. 1 Dej, Școala Gimnazială „Avram Iancu” Câmpia Turzii, Școala Gimnazială Căianu și Școala Gimnazială Valea Ierii.

Școlile din județul Cluj în care au fost înregistrare cele mai puține absențe nemotivate/elev sunt următoarele:


Școlile din județul Cluj în care s-au înregistrat cele mai puține absențe/elev / Sursă: IȘJ Cluj

De ce lipsesc elevii clujeni de la școală?

După cum se poate observa din analiza IȘJ, în anul școlar 2022-2023, principala cauză a absențelor la elevi au fost problemele medicale, urmată de întârziatul la ore și neaducerea la timp a motivărilor.

Printre alte cauze raportate de școli se numără: lipsa de interes a părinților în îndrumarea copiilor către școală, lipsa motivației școlare, eșecul școlar, chiulul de la ore la elevii care nu și-au făcut tema sau cei care nu vor să dea test, plictiseala, oboseala, situaţie materială precară, naveta, elevi care se trezesc greu dimineața și nu ajung la primele ore, elevi care fac ore la școala de soferi în timpul programului de cursuri, elevi care lucrează în timpul orelor, schimbarea domiciliului, elevi plecați în străinătate cu părinții fără acte de transfer sau retragere, elevi din familii foarte sărace care lucrează cu ziua sau „la negru”, elevi care trăiesc în concubinaj, eleve care au devenit mame și își îngrijesc copiii.

Cauzele absențelor din școlile din județul Cluj / Sursă: IȘJ Cluj

Elevii care au înregistrat un număr foarte mare de absențe, comparativ cu media, se află într-o situație de risc crescut de abandon şcolar și au fost incluși în categoria „cazuri speciale”. Cel mai mare număr de cazuri speciale de elevi în județul Cluj a fost semnalat în decembrie (1700 de elevi), apoi martie (968 de elevi) și ianuarie (946 de elevi).

Număr de elevi - „cazuri speciale” / Foto: IȘJ Cluj

Măsurile luate pentru copiii cu risc de abandon şcolar

Principala măsură aplicată de școli pentru reducerii absenteismului și, implicit, a riscului de abandon școlar constă în informarea părinţilor prin discuţii, informarea scrisă a părinților, înștiințarea Serviciului de asistență socială a Consiliului Local și activităţi derulate de către consilierul şcolar sau profesorul diriginte pe tema absenteismului şcolar.

„Printre alte măsuri luate de școală amintim: sistarea burselor profesionale, activități derulate cu Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Cluj, menţinerea în clasă a unei atmosfere care să asigure satisfacerea trebuinţei de siguranţă afectivă pentru toţi elevii, metode de predare – învăţare atractive, promovarea cooperării în clasă, astfel încât şi elevii cu performanţe şcolare modeste să experimenteze succesul”, se arată în raportul IȘJ Cluj.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

Foto: depositphotos.com

CITEȘTE ȘI:

Fenomenul abandonului universitar: aproape jumătate dintre studenți nu își încheie studiile, iar cea mai mare parte renunță după primul an

Provocările învățământului în Cluj: Elevii se angajează din lipsa banilor, ceea ce duce la abandonul școlar

abonare newsletter