monitorulcj.ro Menu

Clujul, in Cartea Neagra a Procesului Bologna

Colectie de erori academiceProiectul demarat de Asociatia Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania la inceputul anului universitar 2006-2007 isi propune, dupa cum se arata pe site-ul acesteia, „o analiza a procesului Bologna, menita sa armonizeze, la nivel european, calitatea invatamintului universitar si sa genereze un spatiu european in zona academica". Astfel, respectiva Carte Neagra este definita drept „o colectie de exemple de implementare gresita sau insuficienta a reformelor Procesului Bologna in universitatile din Romania". Au fost postate articole realizate de studenti din cele mai mari centre universitare ale tarii, membri ai filialelor locale ANOSR. „Am ales sa folosim acest instrument pentru a trage un semnal de alarma: la aproape 8 ani de la semnarea Declaratiei de la Bologna, aceasta nu a produs schimbari pozitive, de profunzime, in invatamintul superior romanesc", se mai arata in demersul online. Informatiile postate de studenti au in prim-plan acuze privind „rolul pasiv" care le este rezervat studentilor romani in implementarea Procesului Bologna.Transferul creditelor, confuz si „contra cost"Centrul universitar clujean se dezvaluie in proiectul ANOSR intr-o perspectiva dezolanta. Astfel, conform unuia dintre articole, desi Universitatea „Babes-Bolyai" (UBB) din Cluj-Napoca a adoptat Sistemul European de Credite de Transfer si Acumulare inca din 2003, criteriile de aplicare a acestuia „sint uneori confuze (...), regulamentul este formulat neclar, el neexplicind modul de alocare a creditelor si nici distribuirea numarului de credite pe discipline". S-a mai reclamat faptul ca ghidul de studii al universitatii nu a fost distribuit gratuit.In acelasi context, despre Universitatea de Medicina si Farmacie (UMF) „Iuliu Hatieganu" din Cluj-Napoca se arata ca „toata lumea aplauda, este mindra ca studiaza intr-o universitate cu un pas mai aproape de Europa, dar totul incepe sa se dezumfle cind incepi sa vezi realitatea". Se reclama ca „transferul creditelor este bineinteles contra cost si foarte utilizat de cei care nu reusesc sa-si ia toate examenele, o metoda foarte buna de a scoate niste bani de la studenti", iar consecinta ar fi incurajarea mentinerii unei cifre de scolarizare ridicate, „care se va evidentia apoi in salariile cadrelor didactice".Mobilitate controversataIn privinta asigurarii calitatii in invatamint, se evidentiaza in cadrul Universitatii Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN) intirzierea cu un an a planului managerial pe care comisia intocmita in acest sens trebuia sa il realizeze, precum si ca „studentii sint implicati doar la nivel formal" in aceasta. Nici in privinta mobilitatii, un aspect intens promovat in cadrul beneficiilor aduse de Procesul de la Bologna, lucrurile nu par a sta mai bine. Este evocat exemplul unui student politehnist ce s-a transferat de la Timisoara la UTNC Cluj, la aceeasi specializare, fiind nevoit sa sustina „examene de diferenta". „Cum sa existe mobilitate externa pentru un student daca nu exista nici macar mobilitate interna?", se intreaba unul din autorii articolelor. Se mai invoca inexistenta invatamintului centrat pe studenti la UMF Cluj, precum si lipsa de informare a studentilor UBB Cluj asupra ceea ce presupune Procesul Bologna. Profesorii si studentii se acuza reciproc„Reactia profesorilor la acest demers a fost de a da vina pe studenti, ca nu isi dau interesul sa se informeze si sa se adapteze normelor. Noi zicem ca din cauza indiferentei profesorilor nu exista interes", rezuma Vasile Dorca, din cadrul UTCN, participant la proiect. „Cred ca solutia ar fi sa lasam ambitiile deoparte si sa ne apropiem pentru acest program", considera acesta.

comments powered by Disqus