monitorulcj.ro Menu

2010, an de finalizare a multor investitii in drumuri

 Criza economica pare sa nu fi afectat grav lucrarile de investitii programate sa fie executate pe drumurile judetene in 2009. In total, pentru investitii si intretinere, s-au cheltuit circa 60 milioane lei, mai mult de trei sferturi din aceasta suma fiind destinata investitiilor in infrastructura. Suma necesara pentru drumuri in acest an este mai mica, 35-40 milioane lei, insa ramine de vazut daca si acesti bani vor putea fi alocati, dupa ce va fi aprobat bugetul de stat si, ulterior, cel judetean. Un an destul de bun“2009 a fost un an destul de bun din punctul de vedere al investitiilor, a fost un an de demarare a unor lucrari si de continuare a altor lucrari din 2008. Ca termen de executie, in general, lucrarile sint de la 6 luni pina la 24 de luni (...) Anul 2009 a fost un an in care s-au investit, din punctul acesta de vedere in jur de 400 - 500 de miliarde de lei vechi si am demarat lucrari importante cum ar fi drumul DJ 107 M Buru-Aiud, finantat pe fonduri europene. Am si atras fonduri europene importante. Mai avem inca un drum cu fonduri europene, DJ 106 E, in parteneriat cu Consiliul Judetean Sibiu ca lider de proiect, dar este undeva 50-50 la suta, un pic mai mult in Sibiu. Este drumul care leaga Jina de Dobra. Ambele drumuri au finantari europene pe POR, iar anul acesta speram sa le finalizam pe amindoua. Avem in asteptare DJ 704, un drum judetean care leaga Lacul Oasa, catre Luncile Prigoanei - Poarta Raiului. Este un drum important din punctul de vedere al dezvoltarii turistice”, a declarat Dan Popescu, directorul Directiei Tehnice din cadrul Consiliului Judetean Alba. Lucrari in 2010In privinta drumului Aiud-Buru, el a precizat ca lucrarile ar trebui sa se incheie la sfirsitul acestui an, in noiembrie sau decembrie, cind se va putea circula pe el fara probleme. “Nu ramine cu nimic pe 2011 sau daca ramine, ramine un parapet sau ceva de genul acesta, nu lucrari mari. Dar noi speram sa il finalizam cu totul”, a mentionat Dan Popescu. “De asemenea, incercam sa finalizam drumul Ciugudului, cum ii spunem noi, de la Teleac la Oarda, incercam sa finalizam drumurile de la Ighiu, Cricau, Galda de Jos, drumul de la Galda de Jos la Poiana Galzii, sa continuam lucrarile si sa facem cit mai mult din drumul care leaga Girda de Ghetarul de la Scarisoara. Acestea sint obiectivele mari din 2010 (...) Drumul spre Ghetarul Scarisoara este un drum greu. Lucram de 3-4 ani, mai e un rest de executat de circa 114 miliarde lei vechi. Incercam sa asiguram cit mai mult din el. Nu ne ajuta nici conditiile de executie, sint conditii grele, iar pe linga asta nici bugetarea nu a fost asigurata continuu (...) Este un drum pe care speram ca anul acesta sau cel tirziu anul viitor sa-l terminam. Dar trebuie sa vedem si ce inseamna bugetul pe 2010”, a sintetizat directorul Directiei Tehnice a CJ Alba lucrarile mari programate pentru acest an. El a aratat ca pentru a termina lucrarile incepute sint necesare peste 20 de milioane de lei, numai pentru investitiile pe care CJ Alba vrea sa le faca in acest an. “Pe linga aceste investitii, mai sint lucrari de intretinere. Bugetul nu va fi numai 200 de miliarde de lei vechi. Va fi un buget mai onorabil, speram noi, dar inca nu avem bugetul pe 2010. Nevoia este mare, dar pentru o normalitate este nevoie undeva la 350-400 de miliarde de lei vechi”, a precizat Dan Popescu. “Resturi” de lucrari“Anul acesta este un an de terminare a lucrarilor, dar multe lucrari le-am terminat si in anul 2009. Am avut portiuni si sectoare de drum pe care s-au executat lucrari de canalizare si alimentare cu apa. Pe acele portiuni noi am sistat lucrarile in 2009, dar tehnic am terminat drumul din toate punctele de vedere si am dat in exploatare sectiunile de drum care nu erau grevate de aceste sarcini. Anul acesta, speram ca ei sa isi termine lucrarile respective si sa le dam cu totul in functiune. De exemplu, DJ 107 H noi l-am terminat anul trecut, dar fara portiunea Cricaului, unde s-a introdus canalizarea. Practic noi aici mai avem resturi, niste portiuni de 10-20 de kilometri in total. Alt exemplu, DJ 107 C. Noi l-am dat in exploatare pina la nivelul Teleacului, dar pe Teleac pina la podul de la Mures se lucreaza la canalizare. Nu ne puteam apuca noi sa facem drumul si dupa aceea sa sapam. Acestea sint resturi care se fac in 2010”, a explicat Dan Popescu.In scurt timp, va putea fi “bifata” si finalizarea lucrarilor de modernizare a DJ 107 Blaj-Tirnaveni, realizate din fonduri europene in baza unui proiect comun cu Consiliul Judetean Mures. Lucrarile au fost finalizate anul trecut, dar exista o problema pe o portiune unde s-a semnalat o alunecare de teren. Receptia drumului a fost facuta, dar “cu anexe”, cum spun specialistii, ceea ce inseamna ca in momentul in care vor fi rezolvate si problemele semnalate in aceste anexe, constructorului ii va fi virata si ultima transa de bani. In acest caz, este vorba despre 3,3 milioane lei, bani care vor fi virati din bugetul pe acest an. In primavara va putea fi considerat incheiat total si “capitolul” drumului prin Farau, unul din cele mai proaste drumuri judetene in anii trecuti, inainte de modernizare. “Am ajuns la Silea. Mai avem vreo doi kilometri si ajungem la limita de judet”, a punctat Dan Popescu. Siguranta rutiera“In 2010, ne propunem ca drumurile care sint incepute sa le terminam, sa le dam in exploatare cu un grad de siguranta a circulatiei ridicat. Este important sa ridicam nivelul de calitate. Nu am facut niciodata rabat de la calitate, dar insistam sa mergem spre sporirea sigurantei circulatiei rutiere pe drumurile respective, sa avem niste drumuri functionale din toate punctele de vedere. De asemenea, mai sint lucrari executate la primul strat de asfalt. In general, la o lucrare serioasa sint doua straturi. Din punctul de vedere al celui care circula nu are importanta cite straturi sint, important este sa nu intre cu masina in gropi, dar noi trebuie sa le terminam din punct de vedere tehnic. Speram sa realizam cit mai mult in acest an si sa putem sa investim si in conservarea lucrarilor mai vechi de 2009”, a spus directorul Directiei Tehnice a CJ Alba.Pregatiri pentru 2011In paralel cu lucrarile “in teren”, in acest an vor fi pregatite si proiectele tehnice pentru drumurile care vor fi reparate incepind de anul viitor. “Sint inca drumuri care sint rele si in timp le vom face. Avem in proiectare drumul de la Ungurei la Blaj, prin Rosia de Secas, unul din cele mai deficitare drumuri ale noastre. Eu sint optimist si sper sa avem licitatia anul acesta si sa incepem lucrarile in forta anul viitor, mai ales ca este un drum cu impact social mare. Mai este un drum pe care se circula in conditii bune, dar el a beneficiat doar de intretinere curenta, ceea ce nu rezolva problema modernizarii. Este drumul Cilnic-Girbova, pe care trebuie sa il si dezvoltam. De asemenea, mai este drumul care leaga Alba Iulia de Ceru Bacainti, pina la limita cu judetul Hunedoara... Toate sint in proiectare. Putem spune ca ne-am apucat de ele, deoarece si proiectarea face parte din abordarea unui drum”, a conchis Dan Popescu. 

comments powered by Disqus