monitorulcj.ro Menu

Clujul, fara eurogara

„Gara din Cluj nu e o «euro-statie»“Firma greceasca a intirziat cu un an lucrarile de modernizare a gariiLucrarile de modernizare a Garii din Cluj-Napoca au inceput in urma cu 2 ani si jumatate. Cu un an intirziere, lucrarile de renovare se apropie de sfirsit. Daca in urma finalizarii acestora clujenii se asteapta la ceea ce presa a numit in repetate rinduri o „euro-statie“, ei bine, oficialii de la Cai Ferate sint de alta parere. Proiectul a fost finantat printr-un imprumut rambursabil luat in 2003, inainte de perioada finantarilor europene, iar valoarea acestuia a crescut la 1,3 milioane de euro, de la cele 1,09 milioane, cit era stabilit initial. Banii au fost totusi prea putini pentru a indeplini eventualele pretentii de „euro-statie“. „Presa se refera la gara din Cluj ca fiind o «euro-statie», dar proiectul, finantat in 2003, nu prevede asa ceva“, spune directorul Regionalei CFR Cluj, Dumitru Bucur. Conform acestuia, „euro-statie“ inseamna mai mult, respectiv parcari si spatii suplimentare amenajate in jurul garii. „S-au obtinut putini bani si doar asta s-a reusit. Avem programe cu sume mult mai mari in alte statii, unde au fost atrase in lucrari si administratiile locale“, a adaugat Bucur, dind ca exemplu garile din Baia Mare, Satu Mare, Zalau si Bistrita, care, in opinia sa, vor arata ca niste gari europene. In aceste cazuri, insa, s-au investit sume de zece ori mai mari comparativ cu cea cheltuita la Cluj. „Daca ne-am fi situat pe coridorul 4 Budapesta – Arad – Simeria – Alba-Iulia ar fi fost o prioritate si poate altfel ar fi stat lucrurile“, explica Bucur.Un an intirziereOrdinul de incepere a lucrarilor de modernizare a spatiilor si eficientizare a activitatii comerciale in Gara Centrala din Cluj-Napoca a fost dat la 1 iulie 2005. Firma contractata, Diekat Atena, ar fi trebuit sa le finalizeze dupa aproximativ un an si jumatate, la inceputul lui 2007. Pina in prezent, conform conducerii Regionalei CFR Cluj, lucrarile respective au fost finalizate in proportie de 95% si vor fi gata pina la primavara. „Avem o depasire a termenului cu un an fata de termenul programat. E o intirziere care nici noua nu ne convine, dar e greu de precizat cu exactitate cind vor fi gata lucrarile. Estimez totusi ca pina la sfirsitul lui februarie“, a declarat pentru monitorul directorul Regionalei CFR Cluj, Dumitru Bucur. El a mentionat ca nu are cunostinta de penalizari materiale aplicate firmei constructoare, dar ca e posibil ca astfel de decizii sa se fi luat la nivel central. „In ceea ce priveste intirzierea sint cauze, unele obiective, altele mai putin obiective“, recunoaste directorul Regionalei, mentionind in acest sens probleme legate de aprovizionare sau de plata unor taxe de catre Finante. „Sa lucrezi la o cladire desemnata monument istoric nu e ca si cum ai lucra la una noua. Nu stii ce se ascunde sub tencuiala si trebuie respectate inclusiv conditiile comisiei de monumente istorice“, a mai argumentat Bucur. Noi proiecte pentru garaReprezentantii Diviziei tehnice a Regionalei CFR Cluj au mentionat ca luna aceasta se va finaliza un proiect pentru refacerea peroanelor si a copertinelor din gara, actiune caracterizata ca fiind o „estetizare generala“. Aceasta implica ridicarea nivelului peroanelor, astfel incit sa corespunda normelor europene, si pe care se vor amenaja noi spatii comerciale in locul gheretelor de azi. Totodata, in martie se preconizeaza sa inceapa lucrarile de reparatii capitale la tunelul pietonal aflat in administrarea CFR. Proiectul este contractat, dar, din cauza conditiilor meteo, lucrarile vor incepe in luna martie. Spatiul verde dintre cele doua gari va fi ocupat, in viitor, de o parcare cu plata, pazita. De asemenea, reabilitarea statiei de cale ferata de la Jucu si infiintarea unui punct de oprire intre Jucu si Bontida se numara pe lista prioritatilor Regionalei CFR, in contextul realizarii investitiei celor de la Nokia.

comments powered by Disqus