monitorulcj.ro Menu

Economia libertatii

Un nou inceputClujana nu mai exista, dar a lasat loc altor branduriEconomia clujeana, la un loc cu cea nationala, se pregateste pentru un alt tip de „inflorire“. La Cluj  s-au pastrat mari branduri si convietuiesc la un loc cu altele, nou create, parca mai bine decit in orice alta parte a tarii. Remarul, Feleacul, CUG sau Donbass, Terapia, Napolact  si altele, alaturi de Dacia Pitesti SA, de exemplu, sint nume care inca mai inseamna ceva pentru romani. Si, potrivit statisticilor care circula pe piata, clujenii au stiut sa-si pastreze mai bine ca altii aceasta avutie a numelor de marci create, dar, mai mult, au reusit sa faca loc in mentalul colectiv si altor firme cu „stampila de Cluj“, pe linga acceptarea unor investitori straini de renume care au adus si nume noi pe piata.Era ’90Anii ’90 au fost printre cei mai dificili ai economiei clujene. Cel mai tare s-a resimtit declinul general al economiei romanesti in perioada 1992-1997.      Golurile din legislatie, de piata, de mastodontii consumatori si inchisi, au facut din Cluj un oras mai sarac. Somajul atingea cote medii de 7% si in realitate depasea dublul acestor procente, datorita sistemului dupa care somerii erau luati in evidente. Cu toate acestea, clujenii au fost nevoiti sa gaseasca solutii. Marile noi branduri nu s-au nascut, totusi, decit la sfirsitul acestei perioade de declin accentuat. N-a scapat de furia „liberalizarii“ economiei nici macar Clujana, care parea cea mai promitatoare dintre toate, avind una dintre cele mai bune pozitii pe piata. Era ‘97 si mai incoloAnul 1997 a marcat inceputul Bancii Transilvania si ridicarea altor marci de Cluj. Economia creste cu toate marile falimente care s-au consumat tot la Cluj cum ar fi celebrul Caritas, Fondul National de Investitii sau Banca Religiilor. Investitorii au ocolit pe alocuri Clujul in aceasta perioada, orasul fiind vazut si ca un loc cu grad de risc investitional mare pe fondul unor tensiuni interetnice, chiar si contrafacute in mare parte. Migratia fortei de munca deja se apropia de un apogeu, inclusiv pentru acele grupuri care pina in 1995 migrasera spre Cluj cautind o viata mai buna, care exista aici spre deosebire de micile orase intretinute artificial de fosta economie comunista.Era 2000Afacerile echilibrate sau incepute in anii 1997 devin succese. Imo Group, Edil, Grup de Lux, Banca Transilvania sint doar citeva dintre numele care au devenit brand de Cluj, alaturi de City Plaza sau Transilvania Development si Grup 4 Constructii.      Au crescut alaturi de foste branduri care si-au regasit startul pe piata si au inflorit in aceeasi perioada desi au fost construite inainte de 1989 si ulterior si-au „gasit alti stapini“ – cum ar fi Napolact, Ursus Breweries, Terapia, Donbass, dar si cele care au ramas marca romaneasca, Remarul sau Napochim. La fel se intimpla in intregul judetul Cluj.

comments powered by Disqus