monitorulcj.ro Menu

Caile ferate comunitare: calatorii primesc bani inapoi daca intirzie trenul

Parlamentul European a adoptat trei acorduri in conciliere privind cel de-al treilea pachet feroviar. Acordurile (liberalizarea cailor ferate, licenta europeana pentru conducatorii de tren si drepturile pasagerilor) au fost incheiate in iunie, cind Consiliul a acceptat cerintele finale ale Parlamentului. In primul rind, rutele internationaleServiciile internationale feroviare de calatori de pe teritoriul Uniunii vor fi deschise pentru competitie la 1 ianuarie 2010. Comisia va trebui sa evalueze insa situatia, in maxim doi ani dupa ce directiva intra in vigoare, pentru a stabili daca procesul poate fi continuat si daca pot fi incluse si serviciile interne. Raportorul Parlamentului pentru aceasta directiva a fost Georg Jarzembowski (PPE-DE, DE). Acest acord in conciliere a fost aprobat cu 541 voturi pentru, 66 impotriva si 20 abtineri.Licenta europeanaConform directivei, care va intra in vigoare in 2009, conducatorii de tren trebuie sa detina un certificat care sa ateste ca indeplinesc cerintele minime de sanatate, educatie de bazi si calificari generale profesionale. In decurs de 18 luni de la intrarea in vigoare a directivei, Agentia Europeana pentru Caile Ferate va intocmi un raport pentru a identifica orice alte cerinte pentru care ar trebui atestate. La presiunea Parlamentului, al carui raportor a fost Gilles Savary (PSE, FR), Comisia va trebui ca nu mai tirziu de 12 luni de la mentionarea noilor cerinte sa prezinte un raport ce va trebui insotit, daca va fi nevoie, de o propunere pentru un nou regulament.Drepturi de baza ale tuturor calatorilor  Regulamentul privind drepturile si obligatiile calatorilor a vizat, initial, doar calatorii care folosesc rutele internationale, insa deputatii europeni au reusit sa obtina includerea in regulament si a calatorilor de pe rutele interne. Conform acordului intre Parlament si Consiliu, cind legea intra in vigoare, in 2009, toti calatorii vor beneficia de un set de drepturi de baza (drepturile calatorilor cu mobilitate redusa, de exemplu). Referitor la serviciile feroviare interne pe distante mari, Statele Membre pot acorda derogari pentru drepturi in afara celor de baza (transportarea in trenuri a bicicletelor, de exemplu), pentru o perioada initiala de cinci ani, ce poate fi extinsa. Serviciile urbane, suburbane si regionale pot beneficia de derogari pe perioada nelimitata de la astfel de drepturi. Cind prevederile vor intra in vigoare, compensarea in eventualitatea unor intirzieri in serviciile trans-frontaliere va fi de 25% din pretul biletului (clasa a II-a) pentru o intirziere de 60 minute sau mai mult, si de 50% pentru o intirziere de 120 minute sau mai mult, insa doar daca se va dovedi ca vinovat de intirziere este operatorul. Eventual, prevederile metionate vor fi aplicate tuturor serviciilor pe distante mari. Optimism oficialRaportorul Parlamentului, Dirk Sterckx (ALDE, BE), a declarat: „Acordul constituie un rezultat al unor negocieri extrem de dure. Faptul ca a fost atit de dificil sa convingem toate statele membre sa acorde drepturi de baza pentru calatori arata modalitatea in care autoritatile competente isi trateaza clientii. Prin acest acord, am facut un serviciu tuturor calatorilor din transportul feroviar european. In propunerea sa originala, Comisia Europeana a vrut sa acorde drepturi doar calatorilor de pe rutele internationale. Acum, toti pasagerii se vor bucura de un set de drepturi de baza. A trebuit sa facem multe concesii, in special asupra perioadelor de tranzitie. E pacat ca s-a intimplat asa, insa a trebuit sa luam in considerare si noile state member". Liderul echipei de negociatori a Parlamentului, vice-presedintele Alejo Vidal-Quadras (PPE-DE, ES) este de parere ca aceasta este cu adevarat o lege europeana. „Se indeparteaza de la obsesiile invechite referitoare la granitele nationale si acorda drepturi de baza calatorilor de pe toate rutele, nu doar de pe cele internationale, asa cum a dorit Consiliul. Foarte important, calatorii ce folosesc rute cu distante mari vor fi tratati in acelasi fel, indiferent daca este vorba de transport trans-frontalier sau intern", a apreciat Vidal-Quadras.Sursa: Parlamentul European, Euractiv

comments powered by Disqus