monitorulcj.ro Menu

Cit ne poate costa lipsa de calciu

 De regula, un copil invatat sa manince lactate isi va pastra aceasta obisnuinta si ca adult si va avea grija mereu sa aiba o alimentatie echilibrata. Atentie, insa! Nici excedentul de calciu nu e sanatos. Esential pentru organism Calciul este unul dintre acele minerale care, atunci cind lipsesc din organism, pot provoca numeroase probleme de sanatate. Mai ales in perioada de crestere a copiilor, calciul are un rol esential in intarirea oaselor si a dintilor, in reglarea functiilor muschilor, in asigurarea unei mai bune functionari a muschiului cardiac, in coagularea singelui si in reglarea sistemului endocrin. Fie ca apare in copilarie sau la maturitate, lipsa de calciu poate influenta procesele care au loc in sistemul nervos. Tulburari grave Carenta de calciu este cea mai frecventa tulburare a organismului si se manifesta sub doua forme: usoara si severa. Simptomele lipsei de calciu in forma usoara sint senzatia de amorteala a membrelor, contractiile musculare necontrolate, dereglarile menstruale la femei si starile de apatie. Atunci cind lipsa de calciu ajunge in forma severa se manifesta prin ameteli, palpitatii, hipotensiune, stari depresive insotite de insomnii. Exista, insa, si reversul lipsei de calciu. Daca o persoana ia foarte multe suplimente, apare supradozajul si implicit hipercalcemia. Aceasta se manifesta prin: greturi si varsaturi, lipsa poftei de mincare, dureri de cap si musculare, scaderea ritmului cardiac si aparitia pietrelor la rinichi. Atentie la suplimente! Un adult are nevoie zilnic de 1.000 miligrame de calciu. Copiii cu virsta cuprinsa intre 9 si 18 ani au, insa, nevoie de suplimente de calciu pentru ca oasele lor sa fie sanatoase. Ei au nevoie de 1.300 miligrame de calciu zilnic, adica cu 30% mai mult decit un adult. Exista si alimente care impiedica absorbtia calciului la copii sau au efecte negative la maturitate. De exemplu, faina integrala scade posibilitatea de absorbtie a calciului si de aceea este obligatoriu sa nu se includa in alimentatia copiilor mai mici de 1 an. Grisul cu lapte sau biscuitii cu mar pe care toti copiii ii maninca pot impiedica dezvoltarea coloanei si pot da dureri mari de spate la adulti. Statisticile arata ca unul din cinci copii din Romania are lipsa de calciu. De aceea se recomanda, in functie de greutate, un supliment de 500 de miligrame de calciu pe zi la copii mici si 1.000 de miligrame de calciu pe zi atunci cind sint in crestere. Restul necesarului trebuie luat din alimente. Administrarea suplimentelor se va face numai dupa consultarea medicului. Suplimentele de calciu sint recomandate iarna, cind alimentatia este mai saraca in vitamine, si in nici un caz nu vara, deoarece cresterile bruste ale nivelului calciului pot determina modificari ale coloanei vertebrale. Parintii trebuie sa fie atenti, pentru ca supradozele de calciu scad pofta de mincare a copiilor si le dau acestora o stare de apatie. Atac de cord la bebelusi La copiii mici, lipsa de calciu are urmari mai grave decit la adulti si le poate influenta intreaga viata. Pot aparea deficiente de osificare, care provoaca rahitismul cu toate sechelele lui. Urmarile cele mai severe pot aparea la nou-nascuti. Carentele de calciu pot duce la un atac de cord si chiar la decesul micutului. Parintii trebuie sa fie foarte atenti si la restul vitaminelor pe care le dau copiilor lor. Suplimentul de fluor care in general se prescrie pentru intarirea dintilor poate duce la incetinirea procesului de absorbtie a calciului in organism. De aceea parintii trebuie sa consulte un medic specialist inainte de a administra micutului tablete de fluor. Medicii recomanda in primii 2 ani din viata micutului vitamina D injectabila pentru fixarea calciului. Chiar daca metoda este neplacuta si respinsa de obicei de parinti, este cea mai sigura, deoarece da intotdeaua rezultate. Pentru cei care nu accepta injectia pentru copiii lor, specialistii recomanda administrarea de calciul gluconic, produs care este foarte bine absorbit de organismul micutilor. Si mai are un avantaj, este gratuit pe piata romaneasca. Probleme sexuale la adulti La adulti, lipsa de calciu poate provoca boli cum ar fi osteoporoza, spasmofilia, tetania (stare patologica manifestata prin contractii musculare ale membrelor si trunchiului), dar si rahitismul. Carenta de calciu mai poate conduce la tulburari ale vietii sexuale, scaderea potentei la barbati si frigiditatea la femei. Studiile stiintifice au aratat ca femeile de peste 50 de ani pierd mai mult calciu decit barbatii, cauza acestui fenomen fiind in principal schimbarile hormonale care intervin o data cu instalarea menopauzei. De aceea, femeilor predispuse la osteoporoza sau celor care sufera deja de aceasta boala li se recomanda un supliment de 1.000 de miligrame de calciu pe zi. Pentru a avea rezultate si a fi asimilat de organism, pe linga calciu se recomanda si vitamina D injectabila, pentru fixare. Oamenii trebuie sa fie atenti si sa nu confunde anemia cu lipsa de calciu. Niciodata nu se ia in acelasi timp fier si calciu, deoarece unul dintre minerale nu se va asimila. Medicii ii sfatuiesc pe adulti sa nu ia calciu doar de dragul de a lua, ci doar dupa ce au fost la medic. Un om sanatos nu are nevoie de suplimente. Lactatele, cele mai bogate    in calciu Alimentele care contin cel mai mult calciu sint lactatele. De aceea, ele trebuie introduse in alimentatia tuturor copiilor. Si legumele verzi cum ar fi spanacul sau broccoli sint bogate in calciu. Fructele ajuta si ele la fixarea calciului. Nu toti copiii se dau, insa, in vint dupa lactate. De aceea, parintii trebuie sa fie inventivi. Iata citeva trucuri pentru a-l face pe copil sa manince lactate: este important sa aveti intotdeauna in frigider lapte degresat sau cu un continut scazut de grasimi (pentru copiii de peste 2 ani) si serviti lapte la toate mesele zilnice ale familiei. Parintii sint mereu un exemplu. Astfel ca atunci cind copilul va vede ca beti lapte o va face si el. De asemenea, pe etichetele alimentelor este trecut si continutul de calciu. Cititi etichetele si alegeti produsele bogate in minerale. Calciul din farfurie Pentru a-i determina pe copii sa manince cit mai multe produse bogate in calciu trebuie sa apelati si la citeva trucuri. Daca micutii vor refuza sa manince zilnic iaurt, atunci dimineata puteti sa-i tentati cu cereale cu lapte sau orez cu lapte. Gustul dulce va fi pe placul copiilor. In loc de lapte simplu, le puteti oferi micutilor un amestec de lapte cu suc de portocale. La prinz, puteti pregati un platou cu sandvisuri calde cu brinza sau cascaval, o pizza cu brinzeturi sau macaroane cu brinza. Supa sau ciorba o puteti prepara cu smintina degresata sau lapte, in loc de suc de rosii sau bulion. La desert, le puteti da iaurt cu fructe, dar zilnic un alt tip de iaurt. La cina, le puteti pregati o salata din legume proaspete frumos decorate, cu o lingura de smintina sau iaurt. Dar si cartofi copti cu smintina sau iaurt. Sau o budinca cu lapte si chiar lapte cu fidea putin indulcit cu miere. Copiii sint mari amatori de gustari, asa ca intre mese puteti sa le dati o ciocolata calda cu lapte, fructe proaspete amestecate cu iaurt natural, prajituri cu brinza sau clatite umplute cu brinza. Puteti incerca sa combinati laptele cu fructe si miere de albine sau putina ciocolata, un fel de milk-shake care va fi mult mai bine primit de cei care fac mofturi la laptele simplu. Ideal ar fi, insa, ca micutii sa deprinda obisnuinta de a nu face mofturi la lactate sau alte feluri de preparate sanatoase.

comments powered by Disqus