Administrație

FOTO. Cum arată Bulevardul 21 Decembrie 1989, după modernizare? Investiția depășește 42 milioane lei

Lucrările la Bulevardul 21 Decembrie 1989 au fost finalizate, artera fiind adusă la standarde europene cu nu mai puțin de 42 de milioane de lei.

Cum arată Bulevardul 21 Decembrie 1989, după modernizare? Cum arată Bulevardul 21 Decembrie 1989, după modernizare?

 

 


S-au finalizat lucrările de modernizare a Bulevardului 21 Decembrie 1989, de la intersecția cu strada Regele Ferdinand și până la Biserica Sfântul Petru din cartierul Mărăști. Termenul de 1 mai, anunțat de primarul Emil Boc ca data limită pentru finalizarea intervențiilor, a fost respectat de firma Diferit.

 


În ultimele zile, s-au realizat lucrări de trasare a marcajelor, după modelul folosit deja pe alte străzi din centrul orașului, iar în fața Bisericii Sf. Petru a fost amenajată o piațetă la standarde europene, pentru plimbare și odihnă. Totodată, a fost amenajată bandă dedicată mijloacelor de transport în comun pe toată lungimea tronsonului, atât în direcția centru-Mărăști, cât și în sens invers.

 


Citiți știrile monitorulcj.ro și pe Google News

 

Primăria Cluj-Napoca a demarat lucrările de modernizare a Bulevardului 21 Decembrie 1989 în 15 martie 2021. Cele 4 tronsoane supuse modernizării măsoară circa 1.698 metri liniari. Suprafața totală pe care s-a intervenit ajunge la 43.130 metri pătrați.


Ce lucrări s-au realizat pe fiecare tronson?

Pe primul tronson, cuprins între Piața Unirii și Prefectură, inclusiv str. David Ferenc au fost amenajate benzi dedicate transportului în comun și bicicletelor, pe ambele laturi, de 4,5 m lățime. Benzile de biciclete au culoarea verde și sunt amenajate la nivel cu carosabilul benzii de transport în comun. De asemenea, pe trotuare au fost amplasate parcări pentru biciclete, locuri pentru repaus și locuri pentru amplasare terase. Sunt înlocuite suprafețele de călcare cu pavaje din plăci de piatră naturală, iar cablurilor aeriene au fost mutate în subteran. Proiectul mai prevede plantarea de arbori și înlocuirea sistemelor de iluminat.

Între Piața Unirii și Prefectură, inclusiv str. David Ferenc au fost amenajate benzi dedicate transportului în comun și bicicletelor. Foto: Monitorul de Cluj

Pe tronsonul 2, între Prefectură și Regionala CFR, banda dedicată transportului în comun și bicicletelor a fost prelungită în dreptul pieței pe latura sudică, cu păstrarea organizării și a numărului de benzi de circulație. Trotuarele au fost acoperite cu pavaje din plăci de piatră naturală, după ce cablurile aeriene au fost mutate în subteran. Și pe acest tronson au fost plantați noi arbori. Au fost amplasate stații de încărcare a bicicletelor și trotinetelor electrice și au fost montate bănci pentru odihnă.


Între Prefectură și Regionala CFR, au fost amplasate stații de încărcare a bicicletelor și trotinetelor electrice și au fost montate bănci pentru odihnă. FOTO: Monitorul de Cluj

Tronsonul 3 este cuprins între Regionala CFR și The Office și aduce o serie de schimbări în trafic, inclusiv amenajarea de benzi dedicate transportului în comun și bicicletelor, pe ambele laturi de 4,5 m lățime și reducerea benzilor, de la 4 la 3. Spațiul destinat traficului bicicliștilor are culoarea verde, în dreptul stațiilor acest marcaj se întrerupe, iar bicicliștii pot să depășească mijloacele de transport în comun prin stânga. După stația de transport în comun din dreptul bisericii Reformate, spre vest, se propune a patra bandă curentă pentru virajul pe str. Constanța.

Între Regionala CFR și The Office au fost amenajate benzi dedicate transportului în comun și bicicletelor și s-a redus numărul benzilor autop, de la 4 la 3. FOTO: Monitorul de Cluj

Cel de-al patrulea și ultimul tronson se întinde de la  The Office până la Biserica Sf. Petru și prevede amenajarea de benzi dedicate transportului în comun și bicicletelor, pe ambele laturi de 4,5 m lățime, amplasarea de parcări pentru biciclete, locuri pentru repaus, locuri pentru amplasare terase, îngroparea cablurilor și plantarea unor noi arbori. 

Parcări pentru biciclete, locuri pentru repaus și noi arbori, pe tronsonul de la The Office până la Biserica Sf. Petru. FOTO: Monitorul de Cluj

Ca noutate, a fost amenajat un scuar plantat în zona portalului baroc de intare în incinta Bisericii Sf. Petru, prin desfințarea parcărilor și amenajarea unui stand de taxi cu 2 poziții pentru taxiuri electrice pe latura sud, în dreptul bisericii Sf. Petru.

Scuar plantat în zona portalului baroc de intare în incinta bisericii Sf. Petru. FOTO: Monitorul de Cluj

Mai multe stații de autobuz, mutate

În cadrul lucrărilor, patru stații de transport în comun au fost relocate în zona Bulevardului 21 Decembrie 1989:

  • Stația „Victoria” s-a mutat în zona numerelor poștale 24-30, relocată din zona străzii Bolyai Janos spre Aeroport;
  • Stația „Sora” este înspre Blocul SORA, înaintea trecerii de pietoni din fața magazinului „Sora”, relocată de pe poziția actuală spre Centru;
  • Stația „Someșul”  se află în zona clădirii Companiei de Apă Someș, relocată de pe poziția actuală spre strada Buftea;
  • Stația „Biserica Sf. Petru” se află între accesul CTP Cluj-Napoca și Colegiul Tehnic de Construcţii Anghel Saligny, relocată de pe poziția actuală spre Aeroport.

Lucrările, mai scumpe cu peste 3 milioane de lei

Costurile pentru finalizarea lucrărilor pe Bulevardul 21 Decembrie au crescut cu aproximativ 3,4 milioane de lei, față de valoarea estimată inițial.

Firma Diferit a cerut în luna martie 2022 o suplimentare a valorii lucrării de pe Bulevardul 21 Decembrie 1989. Valoarea totală a lucrărilor a crescut de la circa 56,3 milioane de lei cu TVA la 59,7 milioane de lei, cu aproximativ o lună înainte de termenul prevăzut pentru finalizarea lucrării.

Creșterea costurilor este pusă pe seama unor „situații neprevăzute” în timpul executării lucrărilor, atât în ceea ce privește protejarea unei magistrale de gaz prin adaptarea traficului rutier la situația sesizată, dar și în privința sistemului de semaforizare la accesul ISU sau relocarea unei camere de supraveghere. 

De asemenea, se mai arată în raport, a fost constatată necesitatea unor lucrări suplimentare pentru finalizarea obiectivul de investiții, între care sunt menționate lucrări pentru branșarea la rețeaua de curent, amplasarea unui semafor pentru autobuz în zona barierei de la Parkingul Unirii sau achiziția unui server de stocare imagini care să deservească cele 32 de camere de supraveghere prevăzute în proiect. 

CITEȘTE ȘI:

Lucrările pe Bulevardul 21 Decembrie, gata în 1 mai. Emil Boc: „E o stradă modernă, europeană, care va schimba fața orașului”

abonare newsletter