Administrație

Încărcarea mașinilor electrice în parcările Primăriei Cluj-Napoca va trebui plătită

Clujenii care vor să își încarce mașinile electrice la stațiile amenajate de Primărie vor trebui să achite contravaloarea energiei electrice alimentate, potrivit unui proiect lansat în consultare publică.

Clujenii vor trebui să plătească reîncărcarea cu energie electrică la stațiile Primăriei. FOTO: Facebook/ Emil Boc Clujenii vor trebui să plătească reîncărcarea cu energie electrică la stațiile Primăriei. FOTO: Facebook/ Emil Boc

 

 


După cinci ani, Primăria renunță la politică de încurajare a transportului cu mașini electrice. Un proiect lansat în consultare publică prevede eliminarea gratuității pentru reîncărcarea mașinilor electrice. Doar anul acesta, Serviciul Public de interes local pentru administrarea parcărilor, din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, a plătit peste 2,7 milioane de lei pentru energia electrică consumată în perioada ianuarie-iulie.

 


Va rămâne gratuită reîncărcarea trotinetelor și bicicletelor electrice, ca politică de promovare a transportului alternativ, nepoluant, potrivit viceprimarului Dan Tarcea.

„Este vorba despre un proiect care este în dezbatere publică. Având în vedere că există deja și o scutire din partea statului român în această direcție, și faptul că au crescut foarte mult costurile la energia electrică, pentru a ne putea încadra în efortul bugetar, am luat această decizie, de a taxa exact cu cât este costul energiei, reîncărcarea mașinilor electrice. Deocamdată, trotinetele și bicicletele nu sunt taxate, pentru că vrem să încurajăm transportul alternativ, acolo rămâne gratuit, pentru că nici nu este atât de răspândită folosirea trotinetelorși bicicletelor electrice. Acestea rămân ca excepție, discutăm așadar doar de autoturisme”, a declarat viceprimarul Dan Tarcea, pentru monitorulcj.ro.


Scumpirea curentului, factor major în decizie

Prin Hotărârea nr. 986/2017 cu modificările și completările ulterioare, a fost instituită gratuitatea utilizării stațiilor electrice, ca politică de încurajare a transportului alternativ cu vehicule nepoluante. Acum, însă, la mai bine de cinci ani de la intrarea în vigoare a gratuității, administrația locală arată că, odată cu creșterea prețului la energie electrică și a înmulțirii numărului de stații de încărcare din municipiu, se impune renunțarea la gratuitate, din rațiuni financiare:

„Din cauza costurilor ridicate cu energia electrică, instabilitatea prețului de pe piață a acesteia și a propunerilor de reducere a consumului, se impune achitarea serviciilor de reîncărcare de către utilizatorii stațiilor de reîncărcare electrică, cu excepția stațiilor destinate bicicletelor/ trotinetelor pentru care reîncărcarea va fi realizată gratuit, plata energiei electrice consumate fiind achitată de către Serviciul Public de interes local pentru administrarea parcărilor, ca modalitate de încurajare a utilizării mijloacelor alternative de deplasare nepoluante.


Propunerea de modificare a Regulamentului este justificată de faptul că, de la data predării în administrare a stațiilor electrice pentru reîncărcarea autovehiculelor electrice către Serviciul Public de interes local pentru administrarea parcărilor, consumul aferent stațiilor de reîncărcare a crescut în fiecare an”, se arată în documentul lansat în consultare publică.

Cât a cheltuit Primăria cu încărcarea mașinilor clujenilor?

În anul 2018, când a fost instituită gratuitatea, în urma analizei efectuate s-a constatat că la acel moment consumul pentru cele două statii de reîncărcare existente a fost de 3970 kWh la tariful de 2.119,03 lei. În anul 2019, pentru două stații de reîncărcare, consumul a fost de 47701 kWh la tariful de 30.298 lei, iar în anul 2020, pentru patru stații de reîncarcare electrică, consumul a fost de 96132 kWh la tariful de 60.477 lei. În anul 2021, pentru 18 stații de reîncărcare electrică, consumul a fost de 281844 kWh la tariful de 191.954 lei, iar în anul 2022, pentru 22 stații de reîncărcare electrică, consumul este de 760971 kWh la tariful de 1.036.648 lei.


Costurile au crescut exponențial de la an la an

La nivelul anului 2022, suma prevăzută în bugetul Serviciului Public de interes local pentru administrarea parcărilor pentru consumul de energie electrică a fost de 750.000 lei. Avand în vedere liberalizarea prețuirilor la energia electrică și costurile cu consumul aferente stațiilor de încărcare electrică, suportate de către Serviciul Public de interes local pentru administrarea parcărilor conform Hotărârii nr. 973/2018, în cursul anului a fost nevoie de mai multe rectificări bugetare pentru suplimentarea sumelor, astfel că la sfârșitul anului 2022 costurile pentru energie electrică au fost în cuantum de 1.127.000 lei, sumă ce reprezintă consumul pentru perioada ianuarie-octombrie 2022.

La nivelul anului 2023 s-a prevăzut în bugetul Serviciului Public de interes local pentru administrarea parcărilor suma de 2.500.000 lei pentru achitarea costurilor cu energia electrică. Datorită creșterii costurilor cu aceasta reprezentând în principal contravaloarea serviciilor de reîncarcare aferente stațiilor publice pentru vehicule electrice, costuri care sunt suportate din bugetul Serviciului Public de interes local pentru administrarea parcărilor, a fost necesară rectificarea bugetului, iar la data de 31.08.2023 valoarea bugetului pentru încălzit, iluminat a fost de 5.790.435 lei. Până la data de 31.08.2023 a fost achitată suma de 2.769.085 lei, reprezentând contravaloarea energiei electrice consumată până în luna iulie 2023.

Etapa consultării publice are loc în perioada 19 octombrie – 3 noiembrie 2023.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Credite auto. Băncile din România au început să ofere împrumuturi pentru mașini electrice.

abonare newsletter