Actualitate

Circulația cu bicicleta ar putea fi interzisă sub 16 ani. „Impact negativ în mediul rural. Forțează adolescenții să recurgă la autostop”

Tinerilor sub 16 ani li s-ar putea interzice să circule cu bicicleta, printr-un proiect de lege. Astfel, în mediul rural, cazurile de abandon școlar sau situațiile în care adolescenții sunt nevoiți să recurgă la autostop ar putea fi tot mai frecvente.

Circulația cu bicicleta ar putea deveni interzisă pentru tinerii sub 16 ani / Foto: Clubul de Cicloturism „Napoca” - Facebook Circulația cu bicicleta ar putea deveni interzisă pentru tinerii sub 16 ani / Foto: Clubul de Cicloturism „Napoca” - Facebook

 

 


Un proiect de lege aflat la Camera Deputaților prevede ca tinerilor din România cu vârste mai mici de 16 ani să li se interzică să folosească bicicleta. Proiectul (PL-x 526/2019) care datează din 2019 viza inițial circulația cu trotinetele electrice, care nu prea era reglementată la acea dată. 

 


Acum, comisia juridică a Camerei Deputaților a adăugat trei amendamente aberante la proiect, în ședința din 7 noiembrie 2023, printr-un „raport preliminar”. 

Prin acesta se vrea modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, astfel: 
- interzicerea oricărei persoane care nu a împlinit 16 ani, fără nici o excepție, să circule cu bicicleta;
- bicicletele trebuie să aibă tot timpul farul aprins spre față și lumina roșie aprinsă orientată spre spate, chiar și ziua în amiaza mare, pe timp însorit
- toți bicicliștii să fie obligați să poarte oriunde, tot timpul, cască specială de protecție.


CITEȘTE ȘI:
La pedalat 60 km, pe Valea Căpușului! Bicicliștii clujeni verifică starea mediului și dacă sunt deșeuri pe Someș

 

Problema a fost adusă în față de către Radu Mititean, prin Clubul de Cicloturism „Napoca” (CCN): „Nu prin interdicții halucinante la adresa bicicliștilor se promovează sănătatea publică, siguranța rutieră și mobilitatea sustenabilă în România! Comisia juridică și Comisia pentru apărare și ordine publică a Camerei Deputaților au introdus recent, într-un proiect de lege, ce nici nu viza de fapt bicicliștii, o serie de restricții și interdicții șocante la adresa acestora, unice pe continentul european, în gravă discordanță atât cu unele reforme adoptate sau în curs de adoptare pe plan național, cât și cu politicile publice la nivel european de promovare a mobilității sustenabile și a sănătății publice prin încurajarea utilizării bicicletei în scop de transport, recreativ, turistic sau sportiv”, a transmis Clubul de Cicloturism „Napoca”, unde director executiv este Radu Mititean, care deține și funcția de președinte al Federației Bicicliștilor din România.


Bicicleta va fi văzută ca un vehicul periculos

Dacă aceste amendamente vor fi adoptate, proiectul de lege va avea efecte negative în societatea românească, iar numărul de bicicliști va scădea semnificativ. 

„O cauză va fi efectul indirect al portretizării ei ca vehicul periculos pentru viața și sănătatea utilizatorilor (din moment ce se impune în toate cazurile utilizare de echipament special de protecție și lumini de avertizare diurnă - deși în nici o țară de pe continentul european nu se impune așa ceva la biciclete). O altă cauză va fi efectul direct al obligării unor milioane de persoane să achiziționeze ”peste noapte” echipament special de protecție, ceea ce va fi tehnic imposibil pentru o perioadă apreciabilă de timp (…) Mai mult, va fi efectul direct definitiv prin interzicerea utilizării bicicletei de către întregi categorii de vârstă, contrar angajamentelor statului român de promovare a mobilității sustenabile și de combatere a sedentarismului. Un impact specific suplimentar negativ va fi în mediul rural, unde se adăugă astfel o cauză suplimentară de abandon școlar și creșterea riscurilor prin forțarea adolescenților de 14-16 ani să recurgă la autostop din moment ce li se interzice circulația cu bicicleta”, se precizează într-un apel CCN, transmis la București pentru a împiedica adoptarea acestui proiect de lege în noua sa formă. 


CITEȘTE ȘI:
3,6 km de piste de biciclete pe Calea Turzii și Observatorului. Emil Boc: „Nu luăm benzi de circulație pentru a crea piste de biciclete”

 

De ce sunt măsurile aberante?

Despre interdicția tinerilor cu vârste sub 16 ani de a folosi bicicleta, Radu Mititean a susținut că este o „prevedere halucinantă” care, probabil, ar fi unică în Europa și în lume: „Este un veritabil atentat la sănătatea publică și dezvoltarea armonioasă a tinerei generații într-o epocă în care sedentarismul și supraponderalitatea sunt amenințările cele mai mari la adresa sănătății tinerelor generații în țările mai dezvoltat, inclusiv România”. 

În ceea ce privește folosirea luminilor în mod constant, Mititean susține că măsura este „nerezonabilă tehnic și mai ales inutilă”:  „Este tehnic aproape imposibil de asigurat energia pentru tot timpul zilei (ar consuma cantități uriașe de baterii sau ar necesita încărcare zilnică a acumulatorilor pentru asemenea lumini și ar genera costuri mari), dar mai ales este o măsură total inutilă, pentru că intensitatea pe care o pot atinge luminile pentru biciclete este mult mai redusă ca cea pentru vehicule motorizate, deci luminile unei biciclete oricum nu sunt vizibile ziua”. 

CITEȘTE ȘI:
Asigurarea RCA va fi obligatorie și pentru anumite trotinete și biciclete electrice. Victimele trotinetiștilor, despăgubite

 

Iar măsura prin care toți bicicliștii să poarte cască în orice context, Radu Mititean zice că a fost gândită în logica eronată că „nu strică așa o măsură, tot face ea și bine” și susține că raportat la numărul accidentelor rutiere grave în care victimele au avut leziuni la nivelul capului, la fel de bine s-ar putea propune ca toți șoferii, pasagerii și pietonii să poarte cască de protecție. 

„E indubitabil că ar reduce cu ceva gravitatea unora dintre accidente, dar este evident că este aberant de disproporționat raportul cost-beneficiu și efort social-beneficiu. La fel de aberant este și cu privire la bicicliști! Deplasarea cu bicicleta în scop utilitar sau recreativ este un mod la fel de firesc de deplasare ca mersul pe jos și nu necesită, prin natura ei, purtarea vreunui tip de echipament special, nici de protecție nici de altă natură și nu este asimilabilă, din acest punct de vedere, cu deplasarea cu vreun tip de vehicul motorizat”, a mai explicat Mititean. 

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News 

CITEȘTE ȘI:

Emil Boc despre pista de biciclete de la Gilău la Apahida pe malul Someșului: „Trebuie să avem și mijloace alternative la mașină”

Rethinking Someș. Noi zone pietonale, piste de biciclete și spații verzi. „Proiectul urmărește integrarea râului în viața clujenilor”

abonare newsletter